Mua ärsyttää tossa maajussi-ohjelmassa se, että sen Riston äiti opettaa niitä tyttöjä tekemään leipää
Miksi ei opeta sitä Ristoa, jos haluaa, että perinne säilyy?? Onko maaseudulla oikeasti noin voimakkaasti jotkut naisten ja miesten työt?? Huvitti myös sen Jussin tarjoma illallinen, ei sitten muuta punaviiniä keksinyt tarjota kuin Gato Negroa :-) Ja olevinaan teki niiiin juhlaillallista...
Kommentit (16)
pellolla, navetalla ja ties missä niin pitääkö hänen vielä huolehtia keittiöhommista? Ihanaahan se on, että anoppi tutustuttaa miniäkokelaita emännän hommaan.
Viinejä on edullisia ja sopivia ahvenelle esim. Aura Verdejo.
Ihme av-logiikka täällä taas, että viini on paskaa ja junttia kun se on tarpeeksi tunnettu ja suosittu???
Siis näin...
Kiinnitin huomiota aivan samaan. Viini olisi kalan kanssa voinut olla vaikka Aura Verdejo. Edullinen ja sopiva ahvenelle.
Tai sitten olutta (sopii savukalaan ainakin) jos ei viineistä tiedä.
9
Niiden kanssa sopii punkku, mutta ei kalan!!
Kahta viiniä sitten vaikka tai sitruunavettä kalan kanssa.
19 ta ijoku muu
niin olisin silti ollut onnellinen, jos yhden noinkin hienon taidon kuin ruisleivän teko, olisin sieltä saanut lahjaksi. Näin minä sen näin. Riston voi opettaa sitten joku muukin viikko, jos se häntä innostaa
keittiöhommat opetetaan molemmille! Ei ehkä mitään ruisleivän tekoa, mutta normaalia ruoanlaittoa! Alan ymmärtää hieman, että täälläkin niin monet toivovat poikaa, jos maalla naisen asema tosiaan on tuo... Tässäkin on muuten perusteltu sitä sillä, ettei miehen tarvitse ruokaa tehdä, koska tekee niin pitkää päivää navetalla jne. mutta kyllähän tuossa ohjelmassa ne naisetkin raatavat siellä navetalla ja ties missä rapakossa, ja sen lisäksi heidän pitäisi vielä leipää tehdä!! Ei voi mitään, kyllä on sovinistista toimintaa, todella! Tuota Jussia on moitittu sovinistiksi, mutta itse asiassa hänhän on tuosta porukasta melkein kaikista eniten tasa-arvon kannattaja. Kaikki tekee kaikkea, ei ole miesten tai naisten töitä.
Maatiloilla naiset ja miehet tekee melkein samoja hommia. Ajaa traktoria, siivoaa kotonakin.
Ruisleivän tekeminen on samanlainen perinnejuttu kuin vaikkapa huovutustöiden teko. Mies menee ja nostelee painavia esineitä kuten vasikoita tai rehusäkkejä koska on fyysisesti vahvempi. Vaimo tekee ruisleipää jos osaa. Siis eihän kaikki naiset osaa huovutustöitäkään tehdä, se on vaan sellainen perinnejuttu. Ruisleipä on myös hyödyksi, ruuaksi pöytään.
Sovinismia tai feminismiä, mutta meillä minä ajan traktorilla isot lumet pois pihasta ja mies työntelee ahtaiden paikkojen lumet kolalla :)
ei se hunaja nyt ihan kaikkeen käy. Jokukun tunkis hunajaa mun savukalaani niin saisi sen lautasen kyllä päähänsä.
Vartalonmyötäinen kulahtanut t-paita suorien housujen kanssa, olis voinu laittaa vaikka kauluspaidan.
minä olisin jo lähtenyt kotiin, jos olisin sen Jussin kiusattavaksi joutunut.
Noin ihana anoppi olisi unelma.
Ruisleivän teko on taitolaji joka ei onnistu keneltä hyvänsä, komeita leipiä tytöt saivat aikaiseksi oli huippuhyvä opettaja.
Voin sanoa että mieluummin minä sisällä leipää leipoisin vaikka päivät pitkät kuin lapioisin paskaa. Paskan lapiointikin kyllä onnistuisi.
Kaupunkilaismisut ei tajua että siellä pellolla ollaan aamusta iltaan välillä käydään vain syömässä ja tarpeilla. Päivä voi alkaa kuudelta ja loppua klo 22 silloin kun on peltotöiden aika ja ilmat sallii.
Meillä se oli itse asiassa MIES, joka tuota päivitteli ja ihmetteli, että miten siihen se anoppi otettiin leivän leipomista opettelemaan:-))).
Ehkä joissain päin on sitten vielä noin vanhanaikaista MAALLAKIN, ei kyllä meilläpäin. Ne " maajussin emännät" keitä me tunnetaan niin käyvät kyllä ihan päivätöissä muualla ja leipänsä useimmat ostavatkin.
t. yks maalla asuva
Itse kasvoin maatilalla ja voinpa kuulkaa kertoa, että kylvö- ja puintiaikaan ei meidän perheen isää paljoa nähty. Hyvänä ilmana hän lähti pellolle klo 5-6, kävi ehkä syömässä päivällä ja tuli nukkumaan klo 2-4. Eli parin tunnin unilla pärjäsi. Äitini hoiti sitten lypsyn. Itse kyllä tiedän miten leipää tehdään, mutta enpä ole koskaan tuota tehnyt.
ihan on ku äitin tekemää...Ihanata.