Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Äitini käytös

Vierailija
23.12.2022 |

Olen siis aikuinen ihminen ja olen ennen ollut sellainen, että kysyin äidin mielipidettä joka asiaan ja monesti äiti antoi niitä muutenkin. Olen ollut hyvin epävarma varsinkin isoissa päätöksissä ja helposti kuuntelen muiden mielipiteitä ja erityisesti äitini.

Nyt viime vuosina en ole enää kertonut äidille isoista päätöksistä vaan tietoisesti tehnyt itse ensin päätöksen ja sitten vasta kertonut äidille. Etten tekisi automaattisesti jotain vain häntä miellyttääkseni tai sitä mitä hän sanoo, että kannattaa tehdä.

Nyt olen ilmoittanut vain isoista päätöksistä, mutta huomaan, että äiti ei kommentoi eikä edes ilahdu kummemmin jos olen tehnyt päätöksiä kysymättä ensin häneltä..Olemme etääntyneet äidin kanssa ja minun on vaikea kertoa hänelle isoja päätöksiä, koska huomaan että hän ei pidä siitä, että en enää kysele häneltä ja kerron vasta päätettyäni asioita..

Onko muilla kokemusta tällaisesta ja mitä tää on? Yhä koen huonoa omatuntoa tästä mutta yritän elää omaa elämääni...

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/6 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini edelleen yrittää vaikuttaa päätöksiini vaikken laita painoarvoa hänen toiveilleen, sillä kyse ei ole päätöksistä, jotka vaikuttavat hänen elämäänsä.

Ei, en suostu muuttamaan lähemmäksi hänen asuinpaikkaansa. Ei, en suostu valitsemaan samaa ammatillista polkua, kuin hän aikoinaan valitsi. Ei, en viehäty samankaltaisesta miehestä, kuin hän aikoinaan valitsi. Jostakin syystä hän kokee tahtoni valita toisin loukkaavana unohtaen, että ajat ja asenteet ovat erilaisia, kuin hänen aikoinaan.

En koe huonoa omaatuntoa siitä etten suostu hänen tahtoonsa. Välien kiristymistä tämä on kylläkin aiheuttanut. En kuvittele tietäväni kenenkään puolesta mikä hänelle sopii tai mikä on oikea valinta. Samaa vapautta valintoihin olettaa myös kanssaihmisiltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, hyvä! Selvästi olet aikuistunut ja teet oman elämäsi valinnat.

Napanuora äitiin katkeamassa hyvää vauhtia. Tätä eivät kaikki osaa tai ymmärrä tehdä edes viiskymppisinä.

Vierailija
4/6 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimit aivan oikein. Äitisi saattaa sopeutua tilanteeseen tai sitten ei. Se on kuitenkin hänen valintansa, ei sinun. Et voi muuttaa hänen käytöstään.

Monesti kontrolloiva vanhempi alkaa kiukutella, kun lapsi itsenäistyy ja alkaa irrottautua vanhemman määräysvallasta. Sillä ei ole merkitystä tapahtuuko irrottautuminen 18-vuotiaana vai 40-vuotiaana. Vanhemman reaktio on joka tapauksessa negatiivinen. Osa vanhemmista ei koskaan pääse tästä yli.

Tsemppiä! Olen käynyt läpi saman prosessin yli 40-vuotiaana ja tiedän että se ei ole helppo. Se kuitenkin kannattaa, koska lopulta oma elämänlaatu paranee huomattavasti.

Vierailija
5/6 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommenteista! Yllätyin niiden positiivisuudesta. :) Itseä jopa on yllättänyt tämä äidin reaktio..Hän esiintyy hyväntahtoisena ja aina muistaa sanoa, että "toki teet miten itse haluat" mutta osoittaa hienovaraisesti kyllä jos ei miellytä..

Äitiä ei miellytä selvästi nykyinen asuinpaikkani, ei kumppani, ei työpaikkani eikä edes se, että otin lemmikin. Ap

Vierailija
6/6 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni vanhempi ei edes tajua olevansa kontrolloiva ..Monet esiintyy hyväntahtoisina vaikka kaikesta paistaa se, että pitäisi toimia niin kuin heistä on hyvä. Todella raskasta tällainen ja aiheuttaa epävarmuutta lapselle joka näkyy vielä aikuisena. Neuvojen tuputtaminen ilman pyytämistä tulisi myös lopettaa...