Opintolainan jotkin on nousseet älyttömästi
2,55 opintolainan kokonaiskorko. Mahtaako kilpailuttamalla saada pienemmäksi?
Ennen lyhennys oli tasan 50e vuosia, sit nousi tänä vuonna noin 55e ja nyt se on lähes 70e kuussa 😱
Lainaa olisi jäljellä reilu 8000e (alunperin tuplat). Muita lainoja mulla ei ole. Säästössä/sivussa rahaa 4000e.
Onko mun järkeä lyhentää nyt heti 2000e tota lainaa? Olen pienituloinen joten pelottaa että korko nousee seuraavalla tarkistus kierroksella lisää. Mut taas sit heti käytettävissä olevat säästöt pienenisivät ja jos tulee kerralla kunnon rahareikiä, niin tarvitsee maksaa kallista luottokortti lyhennystä pois...
Kommentit (23)
Jaxuhali, toivottavasti pärjäät kun noussut noin paljon 😬
no jos sinulla on säästössä (ei sijoituksissa) tuo 4000, niin käytännössä tuo 4000 maksaa sinulle tuon koron verran koko ajan.
Joko 4000 töihin tai lainan maksuun, näin parannat eniten omaa tilannettasi.
Vierailija kirjoitti:
no jos sinulla on säästössä (ei sijoituksissa) tuo 4000, niin käytännössä tuo 4000 maksaa sinulle tuon koron verran koko ajan.
Vaikka en ole matikkanero, ymmärrän että jos "jemmarahan" korko on pienempi kun lainarahan, niin ei kannata makuuttaa rahaa tilillä. Tai vaikka mulla ei olisi lainaa niin tilillä se jemmarahan ei kerrytä korkoa edes sen vertaa että menisi nykyisen inflaation kanssa yks yhteen.
Mun kk tulot on verojen jälkeen reilun tonnin luokkaa, niin toi vuosien aikana säästetty 4000e on tuonut turvaa ja mielenrauhaa koska se on heti käytössä jos auto esim leviää niinkun tässä on vuosien myötä pari kertaa käynyt. Esim 6kk sit ostin 2000e auton ja näin en tarvinnut autolainaa.
Sijoittaa tekisi mieli, mutta sitten ei ole mitään heti-tarve-vaatii rahaa vaikka lämminvesivaraajan korjaukseen. Ja ei sijoitus ole mikään takuuvarma rahasampo, siinä voi myös menettää rahat.
Ap
Joskus oointolainan lyhennys muuten kuin suunnitelman mukaan maksaa. Laita vaikka chat-viestiä kysyäksesi asiasta.
Maksaisin vähän ylimääräistä jos pystyisin. Itse muutamia vuosia sitten nostin kk. lyhennyksen tuplaksi että pääoma lyhenee nopeammin ja sitä myöten sitten koronnousutkin on pienemmällä vaikutuksella.
Sun sijassa pitäisin nuo säästöt puskurirahastona tai voisin tonnilla lyhentää opintolainaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka en ole matikkanero, ymmärrän että jos "jemmarahan" korko on pienempi kun lainarahan, niin ei kannata makuuttaa rahaa tilillä. Tai vaikka mulla ei olisi lainaa niin tilillä se jemmarahan ei kerrytä korkoa edes sen vertaa että menisi nykyisen inflaation kanssa yks yhteen.
Mun kk tulot on verojen jälkeen reilun tonnin luokkaa, niin toi vuosien aikana säästetty 4000e on tuonut turvaa ja mielenrauhaa koska se on heti käytössä jos auto esim leviää niinkun tässä on vuosien myötä pari kertaa käynyt. Esim 6kk sit ostin 2000e auton ja näin en tarvinnut autolainaa.
Sijoittaa tekisi mieli, mutta sitten ei ole mitään heti-tarve-vaatii rahaa vaikka lämminvesivaraajan korjaukseen. Ja ei sijoitus ole mikään takuuvarma rahasampo, siinä voi myös menettää rahat.
Ap
Kuulostaa siltä, että puskuriraha tuo sulle mielenrauhaa, niin ei ehkä kannata lyhentää sillä opintolainaa.
Itselläni on myös puskurirahasto ihan vaan tilillä. Mitään kovin isoja summia tilillä ei kannata makuuttaa inflaation takia.
Vierailija kirjoitti:
Sun sijassa pitäisin nuo säästöt puskurirahastona tai voisin tonnilla lyhentää opintolainaa.
Ehkä voisi tonnilla tosiaan lyhentää, jää silti vähän puskurirahastoa.
Ehdottomasti pidät puskuria, ei koko summaa ainakaan lyhennyksiin. Jos jotain yllättävää tapahtuu, joudut joko realisoimaan sijoituksia jotka voivat olla pahasti tappiolla tai ottamaan kallista kulutusluottoa.
Eikö Kelalta saa jotain korkotukea opintolainaan, jos tulot on noin minimaaliset? Ainakin joskus tällainen oli olemassa. Aloittajan kannattaisi mieluummin keskittyä etsimään paremmin palkattua työtä, koska oikeasti 20e korkoihin kuussa on todella vähän.
Tässähän se oli https://www.kela.fi/korkoavustus
Tuloraja on 1 457 e/kk yksinasuvalle. Kai ap on hakenut tätä? Silloin korkojen nousun ei pitäisi vaikuttaa elämään.
Vierailija kirjoitti:
Eikö Kelalta saa jotain korkotukea opintolainaan, jos tulot on noin minimaaliset? Ainakin joskus tällainen oli olemassa. Aloittajan kannattaisi mieluummin keskittyä etsimään paremmin palkattua työtä, koska oikeasti 20e korkoihin kuussa on todella vähän.
Ei mun talous kaadu siihen kahteenkympin lisämaksun, mutta yritin tuoda ilmi sitä että opintolaina on "ilmaista lainaa" niin ei kyllä enää tänä päivänä ole.
Vierailija kirjoitti:
Tuloraja on 1 457 e/kk yksinasuvalle. Kai ap on hakenut tätä? Silloin korkojen nousun ei pitäisi vaikuttaa elämään.
Ja olen osa-aikatöissä, mies kokoaika työssä, eli en ole hakemassa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi Kelan pitäisi maksaa jonkun opintolaina(n korot)?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli valitit vain valittamisen ilosta 🤦.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi Kelan pitäisi maksaa jonkun opintolaina(n korot)?
Koska korkoavustus on yksi kelan myöntämistä tukimuodoista? Meinaatko että kelan ei pitäisi myöntää tukea, jota se "mainostaa" olevan olemassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Miten niin ei ole. Esim osakkeista rahan saa 2 päivässä pois tarvittaessa. Niin hoppu ei rahan kanssa koskaan ole, ja vaikka olisi niin sit käytetään luottokorttia ja maksetaan luotto pois viimeistään kun se lasku tulee tai halutessa vaikka heti 2 päivän päästä kun rahan saa osakkeista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mun talous kaadu siihen kahteenkympin lisämaksun, mutta yritin tuoda ilmi sitä että opintolaina on "ilmaista lainaa" niin ei kyllä enää tänä päivänä ole.
Aloituksessa kyllä kuulostaa, että kaatuu... Ja en tiedä minkä kadunmiesten kanssa olet talousneuvotteluja pitänyt, mutta koskaan en ole kuullut opintolainaa mainostettavan ilmaisena. Johan viimeistään sopimusta allekirjoittaessa tulee selväksi, että lainasta maksetaan korkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä oli valitusta mukana, mutta kysyin myös neuvoa mitä tehdä/olla tekemättä jemmarahan suhteen
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kai sitä saa joskus valittaa valittamisen ilosta?
Mulla on ihan hirveät määrät opintolainaa: syrjäseudun yksiön verran eli noin 100 000€. Valitan, että korkojen nousu kyllä vähän harmittaa. Ja ennen kuin kukaan ihmettelee, niin olen opintoni suorittanut ulkomailla, koska ei 18-vuotiaana kiinnostanut kuunnella suomalaisten kitinää siitä kuinka huonosti Suomi tukee opiskelijoita ja ottaa sitä riskiä, että en saa tutkinnollani muista maista töitä, vaikka kuinka Suomessa on muka maailman parhaimpia yliopistoja. Lähdin Eurooppaan yhteen maailman parhaita yliopistoja ja en ole katunut. Töitä on saanut kun on hakenut.
Nyt vasta huomasin etten tarkistanut otsikkoa: korotkin* on nousseet.
Ja muuten aika paljon
Ap