Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tarkoittaa sana etelänvetelä tai etelänvaris?

Vierailija
16.12.2022 |

Muutin Helsingistä Meri-Lappiin ja kuulen noita sanoja silloin tällöin käytettävän itsestäni ja muista etelän ihmisistä. Valitettavasti myös murteeni, ärsyttävän kuuloinen stadinmurre, herättää reaktioita. Olen koittanut puhua mahdollisimman paljon kirjakieltä, koska en osaa käyttää mie/sie -kieltä luonnollisen kuuloisesti. En myöskään sano enää moi, vaan hei tai heippa. Moin sanominen näyttää herättävän myös ärtymystä joissakin.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meri-Lappi :D

Terveisiä käsivarresta.

Vierailija
2/4 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo kaikki mainitsemasi herättää ärtymystä myös Tampereella, myös mie ja sie. :D Etelän vetelä kuulostaa siltä että he pitävät maalla /pohjoisessa asuvia ahkerana tai järkevänä, etelässä elintaso mukamas vetelyttää. Ei se totta ole ihan. Joku erilaisuus kulttuurissa tai maailmankatsomuksessa varmaan, alkuun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo kaikki mainitsemasi herättää ärtymystä myös Tampereella, myös mie ja sie. :D Etelän vetelä kuulostaa siltä että he pitävät maalla /pohjoisessa asuvia ahkerana tai järkevänä, etelässä elintaso mukamas vetelyttää. Ei se totta ole ihan. Joku erilaisuus kulttuurissa tai maailmankatsomuksessa varmaan, alkuun.

Niin. Etelän vetelä on jo muuttunut osittein ironiseksi sanonnaksi. Sillä viitataan "hesalaisiin", jotka eivät saa edes nuotiota syttymään ja norkoilevat jossain Kallio block partyssä ganjaa poltellen ja työttömyysrahoja nostellen.

Vierailija
4/4 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Etelän vetelä on jo muuttunut osittein ironiseksi sanonnaksi. Sillä viitataan "hesalaisiin", jotka eivät saa edes nuotiota syttymään ja norkoilevat jossain Kallio block partyssä ganjaa poltellen ja työttömyysrahoja nostellen.

Olen asunut n. 25v hieman keskisen suomen yläpuolella, yksin, todella syrjässä - koska työ, josta pidän. Asunto lämpiää puilla, jotka toki ostan, mutta pilkon itse, ikinä en ole apua pyytänyt lumien kolaamiseen, autoremppaan tms. Vaan edelleen, olen se etelän vetelä osalle kyläläisistä :D T: nainen 45v, kotoisin hesan välittömästä läheisyydestä