Mitä tekisit, jos lapsi suostuisi syömään vain yhtä tiettyä ruokaa?
Ja siis, maistatettu on ihan loputtomiin lukuisia muitakin ruokia. Valitsee mieluummin kovan nälän ja nälkäkiukunkin.
Kommentit (7)
Osta tukkupakkaus sitä ruokaa ja syötä sitä. Kyllä sille herkut kuitenkin maistuu ja ruokaa ne ovat nekin.
Antaisin sitä ruokaa ja kannustaisin välillä maistamaan muutakin. Mulla on samanlainen lapsi ja hyvin tuo pärjää.
Antaisin lapselle suosikkiruokaa useamman kerran viikossa, mutta viereen laittaisin aina uusia vaihtoehtoja, joista saa maistella muutakin. Pienillä tuo makumaailma on vielä kehittymässä.
Se mikä ei toimi tällä viikolla, saattaa onnistua ensi viikolla. Riippuu vähän lapsen iästä, mutta ottaisin hänet mukaan ostoksille ja ruuanlaittopuuhiin.
Aikuiselta vaaditaan pitkäjännitteisyyttä ja jaksamista.
Pakottaa ei voi, mutta houkuttelemalla se onnistuu.
Annatko lapsen valita muutenkin mitä tekee terveydelleen? Itse en antaisi. Teet vaihtelevia ruokia, välillä sitä herkkuruokaa, mutta ei pelkästään sitä. Ei tulisi mieleenkään että lapsi itse saisi päättää syömisistään.
Osa lapsista on kovapäisiä ja valmiita menemään hyvinkin pitkälle saadakseen oman tahtonsa läpi.
Vanhempien pitää näissä tilanteissa uskaltaa näyttää lapselle ihan käytännössä, että lapsi ei voi taistelua voittaa. Jos lapsi luulee voivansa voittaa, niin sen jälkeen hänestä tulee käytännössä perheen pomo.
Antaisin syödä sitten sitä ruokaa ja tekisin itselleni muuta, jota lapsi saisi halutessaan maistella. Ja näin meillä on toimittukin kun lapsella on ARFID-syömishäiriö.
Jatkaisin maistattamista. Lapsi ei määrää mitä syö.