Paljonko pitäisi jäädä elämiseen?
ELi nyt haluaisin mielipiteitä teiltä, paljonko teidän mielestänne pitäisi jäädä elämiseen asumiskulujen (sis lämmitys, vesi, jätehuolto, laina, vakuutus)
jälkeen seuraavanlaisella perheellä:
2 aikuista, lapset 6,4,1-vuotiaat
asuinpaikka 35 km Helsingistä (työpaikat Helsingissä)
ei mitään hoidettavia sairauksia, kotieläimiä tai sen kalliimpia harrastuksia kenelläkään.
Millä teidän perhe selviää?
Kommentit (8)
2 lasta ja omakotitalo.
Ihan hyvin selvitään. Harrastuksiin kuluu koko perheeltä noin 200€/kk. Ei sairauksia, mutta koira löytyy.
piti kirjoittamani että yksi auto on, ja olen jo laskenut asumiskuluihin kaikki lämmitys ym. kustannukset, nyt oli kyseessä vain asumisen ulkopuolisiin kuluihin jäävät varat.
T: Ap.
olis halunnut kuulla tota 40 %, mutat ehkä se on tilastolinen keskiarvo, jolloin kyse on siis keskimääräisestä palkasta.
Toisin sanoa 40 % tarkoittanee 0,4x(2600 +2600) tai jotain ..tai vittu en mätiiä., tai en tiiä tiiänkö vai enkö tiiä.....
kuulla. Kun se 40 % tarkoittaa ihan eri summaa eri tavoin tienaavilla. Eihän se automaattisesti tarkoita sitä, että haluaa elellä leveästi, jos on hyvät tulot.
jos esim. me ollaan aina selvitty pelkästään miehen tuloilla, ja sitten mä menen töihin, niin miksi ihmeessä meidän pitäisi alkaa törsäillä sen enempää? Sen mun palkan voi ihan hyvin laittaa lainaan ja säästöön, ja jatkaa totuttuun tapaan.
T: ap.
Tarvitset työvaatteita, työmatkoihin menee rahaa, et ehdi ostaa ruokaa/vaatteita yhtä taloudellisesti kuin kotona ollessa. Et ehdi laittaa ruokaa kaikkea itse...
mä en sentään niin umpitollo ole, ettenkö osaisi noita asioita laskea lisääntyneeseen kulutukseen.
Lähinnä mua siis kiinnosti ihan konkreettiset rahasummat, joita ihmisillä menee kuukaudessa saman kokoisella sakilla kuin meillä asumiskulujen jälkeen.
T: Ap.
Puolisolla jää noin 380€ elämiseen asumismenojen ja elatusmaksujen jälkeen. Tästä maksaa vielä mm. auton, oman ja tyttären puhelinlaskut, meidän netti- ja sähkölaskut.
Mulla jää asumisemenojen jälkeen itseni ja vauvan elättämiseen tällä hetkellä vajaa 500€, tästä menee mm. puhelinlasku, tv-lupa, vakuutusmaksut jne.
Ollaan suurinpiirtein siis jaettu menomme, ja osittain pidetään omat rahamme vaikka naimisissa ollaankin.
Mutta yhteensä siis meidän 3-henkinen perhe elää 850€:lla kuukaudessa. Puolison lapset meillä ehkä yhden kokonaisen viikonlopun ja 3-4 satunnaista päivää/kk.
asutteko ok-talossa?sähkölämmitys?
autot,montako? Vapaa autoetu vai maksatko itse bensat?
Lasten hoitomaksut?Ruoka lasku? ym.
Meillä 2 lasta ,ok talo,asumiskulujen jälkeen jää n. 2700 euroa,riittää meille jotenkin.