Erityisopettaja ei osaa kielioppia?
Lapseni käy erityisopettajalla parista aineesta. Erityisope laittaa välillä Wilmalla palauteviestejä, miten on mennyt. Ne vilisevät pilkkuvirheitä, yhdyssanavirheitä ym. "pikkumokia", joita mielestäni erityisopettajalle ei pitäisi sattua. Miten hän voi opastaa lastani esimerkiksi äidinkielessä, kun omatkaan taitonsa eivät ole riittävällä tasolla?
Kommentit (9)
Niin tai sitten hänellä on kiire eikä ehdi/jaksa panostaa viestien oikeakielisyyteen. Monella opettajalla on näin. Opetustilanteessa hoitavat homman hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Sun pilttis on niin sekasin, että isompaakin fiksattavaa on ku open pilkkuvirheet?
Ihan normaali lapsi, jolla nyt sattuu olemaan haasteita parissa aineessa.
Kun on kerran saanut työpaikan, ei ole enää niin tarkkaa.
Rekrytilanteessa kyllä tarkistetaan miehen hiusraja, pituus ja komeus, naisen lihavuus ja molempien suullinen ja kirjallinen ulosanti.
Kiire, ja/tai kännykällä kirjoittaminen. Minä olen kirjoittanut äidinkielestä laudaturin, mutta tänne palstalle kirjoittaessani huomaan, että viestit vilisevät virheitä, jos en lue niitä ennen lähettämistä.
Vierailija kirjoitti:
Niin tai sitten hänellä on kiire eikä ehdi/jaksa panostaa viestien oikeakielisyyteen. Monella opettajalla on näin. Opetustilanteessa hoitavat homman hyvin.
Vaikea uskoa. Opettaja ainakin antaa itsestään hyvin epäammattimaisen kuvan tällaisella sekundakirjoittelulla.
Olisiko nuorempaa sukupolvea, kolmikymppinen? Kun ei enää lueta kirjakielisiä tekstejä, kirjakieli ei mene selkäytimeen.
Hänellä tuskin on aineenopettajan pätevyyttä. Aika harvalla erityisopella on, eikä ainakaan kovin monessa aineessa.
Tai ehkä hänellä itsellään on joku lukivaikeus. Hitsi olisi muuten hienoa jos mun lapsella olisi erityisope, jolla olisi omakohtaista kokemusta lukiongelmasta. Erityisopet on yleensä aina niin hyviä kaikessa itse.
Kiitos taas kaikkien opettajien puolesta. Erityisopetuksessa ei yleensä opetella kielioppia, vaan usein esim. lukustrategioita ja opiskelutekniikoita. Tunnen erityisopettajia, joilla on itsellään lukihäiriö tai jokin muu oppimisen haaste. Ovat siksi suuntautuneet alalle. Mielestäni arvokasta kokemusta siitä, mikä voi olla vaikeaa. Paras opettaja ei aina ole se, joka hallitsee asian parhaiten.
Sun pilttis on niin sekasin, että isompaakin fiksattavaa on ku open pilkkuvirheet?