Koronan kotitesti näytti plussaa ja oli kurkkukipua. Lääkäri käski töihin, kun oire poistuu. Olin kaksi (2) päivää pois töistä koronan takia, sitten piti taas mennä työpaikalle. Mikä teillä on käytäntö töissä?
Onneksi on todella helppo tauti niin ei haittaa ihan hirveästi, jos sattui tarttumaan muihinkin. Pääasiassa tarttui niihin joilla korona on vielä sairastamatta. En ole edes kertonut miksi olin pois, ettei tule mitään syyttelyä. Ilman lääkärintodistusta en voi olla pois ja lääkäri antoi siis 1 + 1 päivää.
Kommentit (13)
Oireisena ei saisi mennä töihin mutta kuka toisen oireista tietää jos ne ei näy päällepäin, joku kurkkukipu tms..
Helppo tauti sinulle, mutta jollekin toiselle erittäin vaikea.
Mut joo, minkäs teet jos saikkulappua ei saa.
Terveisiä Keski-Euroopasta. Meillä töissä sääntö, että positiivisesta testituloksesta laskien 5 pv poissa töistä ja sen jälkeen negatuloksella töihin.
Kohta ovat saaneet varmistettua, että kaikki sairastavat. Harmi, kun ei tule sitä immuniteettia, vaan vaurioita koko kehoon.
Mulle nousi perjantai-iltana korkea kuume. Tein kotitestin, se oli negatiivinen. Lauantaiaamuna kävin virallisessa testissä, ja siitä tuli lauantai-iltana positiivinen tulos. Kuumetta 38,5, aivan järkyttävä väsymys ja heikotus. Maanantaina soitin töihin ja kerroin testituloksesta ja oireista. Sain luvan olla pois 2 päivää omalla ilmoituksella. Keskiviikkona, jos kunto sallii, teen etätyöpäivän. Työpaikalleni (toimistoon) voin mennä vasta, kun oireiden alkamisesta on kulunut 5 vuorokautta ja olen ollut 2 vuorokautta oireeton (eli ei kuumetta, muut oireet selvästi helpottamassa).
Ohjeet vaihtelevat kunnittain. Omassa kunnassani on tämä 5+2-sääntö. Naapurikunnassa vain 5 päivää oireiden alkamisesta.
Meillä pitää mennä töihin heti kun kuume laskee. Flunssa siinä missä muutkin.
Ainakaan meidän duunissa ei haluta koronaa levitellä ja ohjeistukset on selkeät. Jokanen asentaja on tärkeä ja jos muutama on samaan aikaan kipeä niin hommat kusee. Lisäksi emme halua tilanteita, joissa asiakas kattelee meidän niiskuttavia työntekijöitä.
Lääkärit eivät saa enää antaa oikeita sairaslomia, vaikka kunnolla lepäämällä estettäisiin jälkitaudit ja uudet sairaslomat.
On määritelty normaaliksi flunssaksi ja sen ohjeistukeen mukaan mennään eli kuumemittari. Jos ei ole kuumetta, töihin. Ja kuumeen jälkeen yhden päivän kuumeettomuus.
Meillä 5pv poissa sairastumisesta/posit testistä, 2pv oltava oireeton ennen töihin paluuta. Ja yhteensä 10 pv posit testistä on pidettävä ffp2-maskia ja syötävä lounas yksin.
Itselläni rajut oireet. Kirjoitettiin ensin 7 päivää sairauslomaa, oireet edelleen jatkuivat , joten sairauslomaa kirjotettiin yhteensä 2 viikkoa.
Mä sairastuin lauantaina, seuraavan viikon torstaina töihin, eli 3 pvä saikkua. Riitti, että kuume oli laskenut alle 38 asteeseen. Olin edelleen sairas, tärisevä ja kipeä, mutta enempää ei tosiaan saanut. Välttelin työkavereita enkä sopinut asiakastapaamisia ja käytännössä nukahtelin koneen ääreen. Vasta parin viikon päästä tuntui olo terveeltä ja normaalilta.
Viisi päivää oireiden alkamisesta on voimassa oleva yleissääntö.