Muita, joilta ei vastavuoroisesti kysellä kuulumisia/viesteihisi unohdetaan vastata?
Heti alkuun haluan sanoa, kun joku tulee kuitenkin kommentoimaan: En ole ilkeä tai ikävä ihminen, tiedän itsekin olevani mukava, ystävällinen ja huomaavainen toisille. Silti todella usein yhteydenpito kaverien/sukulaisten kanssa on yksipuolista ja minun kuulumisiani ei kysellä vastavuoroisesti. Keskustelut esim. viestitellessä menevät herkästi näin:
Anna: Moi Laura! Mikä sun uusi osoite oli? Laittaisin joulukortin tulemaan. :)
Laura: Moi! Osoite on Rantatie 1 as 1.
Anna: Kiitos, laitan kortin lähipäivinä postiin! Mitä muuten kuuluu? :)
Laura: Ihan hyvää kuuluu, töissä on ollut kiirettä ja olin auttamassa siskoa muutossa.
Anna: Kuulostaa tutuilta nuo työkiireet näin joulun alla, toivottavasti pian helpottaa tuo tilanne töissä! Oliko iso muuttourakka, minne siskosi muutti?
Laura: Olihan siinä tekemistä, kaksi päivää kannettiin tavaroita. Liisa muutti Kuopioon.
Anna: Muuttaminen osaa kyllä olla rankkaa puuhaa. Sullakin on ollut oma muutto vasta, niin on kaksi muuttoa lyhyen ajan sisällä. Ootko saanu jo kaikki tavarat purettua uudessa kodissa? :)
Laura: Joo.
Keskustelut tyrehtyy todella usein joko noin tai sitten kysyn jotain ja toinen ei muista vastata viestiini tai ei whatsappissa edes avaa sitä. Sitten saattaa tulla parin viikon päästä viesti perään, että ainiin unohdin vastata. Yleensä ei kuitenkaan tule edes tuota. Mielestäni tämä viesteihin reagoimattomuus tai lukemattomuus on yleistynyt viimeisen parin vuoden aikana todella paljon. Aikanaan kaverit ja sukulaiset vastasivat viesteihin. Ja en siis viestittele liian usein, jos sitä joku kysyy. Yleensä viestittelen joidenkin viikkojen välein eli ei ole mitenkään jatkuvasta viestittelystä kyse. Todella harvoin kukaan kysyy minulta kuulumisia, korkeintaan silloin, jos minusta ei ole kuukausiin kuulunut mitään.
Onko muilla tällaista, että ihmiset unohtelevat vastata viesteihisi eivätkä vastavuoroisesti kysele kuulumisia?
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan jaksa enää tommosta diipadaapaa smalltalkkia. Sitä jutellaan livenä vaikka hississä naapurin kanssa tai työkavereiden kanssa ruokatauolla tms mutta ei tikusta asiaa tekemällä puhelimitse tai viestein. Ellei ole asiaa niin mitä viestiä lainkaan?
Miten sitten pidät yhteyttä läheisiin, jotka asuvat niin kaukana, ettette näe usein? Jos ei ikinä ole yhteydessä muutoin, niin läheisetkin ihmissuhteet etääntyvät ja lopulta katkeavat. Ihmissuhteet vaativat kuitenkin ylläpitämistä ja siihen kuuluu minustakin tietty vastavuoroisuus. Monet myös tuntuvat aidosti ilahtuvan jos soittaa tai laittaa viestiä, mutta eivät jotenkin itse tajua, että se olisi myös toisinpäin merkityksellistä. Ja toisekseen, kyllä minua ainakin kiinnostaa ihan aidosti kuulla ystävieni kuulumisia. Monet asuvat kuitenkin niin kaukana, että montaa kertaa vuodessa ei tule nähtyä. Haluan silti olla läsnä heidän elämässään jollain tavalla. Jos ei koskaan vaihdeta kuulumisia muutoin, ei ystävyys välttämättä jossain kohtaa enää tunnu niin luontevalta, että sitä haluaa laittaa viestiä silloin kun olisi jotain sinunkin mielestäsi tarpeeksi painavaa asiaa.
Minulla pari tuttua, jotka kirjoittelevat pitkiä keskusteluja.
Kun puhelin piippaa, katson viestin ja vastaan. Juuri sillä hetkellä on aikuinen lapsi käymässä. Alkaa ärsyttää, kun koko ajan jatketaan viestittelyä. Mieluummin juttelen lapseni kanssa
Olen lähdössä autolla asioille. Tulee viesti, vastaan. Mutta koko ajomatkan puhelin piippaa. Seuraavan kerran ehdin vastata parin tunnin päästä. Toinen on jo suuttunut.
Olen töissä. Tulee viesti. Voin pikaisesti vastata vessatauolla. Kun kolmen tunnin päästä kahvitauolla katson puhelinta, siellä on kysymyksiä toisensa perään. Ehdin vastata pikaisesti. Heti tulee uusi ryöppy. En pysty vastaamaan. Pääsen töistä klo 21 ja olen kotona klo 22.40. En ala enää vastailemaan, kun kiire nukkumaan ja aamuvuoroon. Taas loukkaannutaan
Esimerkkikeskustelu näyttää siltä, ettei vastapuolta alun alkaenkaan kiinnosta vastailla, mutta kohteliaisuudesta kuitenkin laittaa jotakin kun kysytään. Kun ap vain jatkaa ja jatkaa, niin toinen kyllästyy kokonaan ja viestittely jää siihen.
Jos olisi sosiaalista ymmärrystä, niin hoksaisi kyllä nopeasti ettei toinen ole juttutuulella, kun vastaa vain lyhyesti ja ilman hymiöitä, eikä kysy mitään takaisin. Voi olla, ettei välitä ap:n seurasta, tai ei tykkää kirjoittaa viestejä, tai on muuten huono hetki.
Tunnistan ap:n ihmistyypin omastakin tuttavapiiristä. En itse koe olevani heidän kanssaan kaveri tai samalla aaltopituudella, enkä tahdo keksiä mitään juttua, varsinkaan viestillä, ja ärsyynnyn kun niitä viestejä vaan tulee ja tulee, vaikka luulin jo että keskustelu olisi ohi. Tuo on juuri sitä small talkia, mitä käydään kun sattumalta törmätään jonkin entisen työkaverin tai muun hieman etäisemmän tuttavan kanssa ja vaihdetaan muutama kohtelias lause ennen kuin jatketaan matkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En itse oikein jaksa kirjoitella pitkiä viestejä kännykällä. Käytän vanhanaikaisesti sähköpostia, jos on enemmän kerrottavaa, ellei sitten soitella kavereiden/sukulaisten kanssa, ja puhuta kuulumiset muuten.
Mutta joissakin wa-ryhmissä ja sukulaisissani on tyyppejä, jotka laittavat viestejä ihan koko ajan. En jaksa enää reagoida näihin, enkä välttämättä edes katsoa joka kerta, kun puhelin kilahtaa. Käy mielessä, eikö näillä ihmisillä ole muuta elämää. Olen harkinnut joidenkin ryhmien mykistämistä kokonaan, osalle olenkin jo niin tehnyt. Kaikille ei voi näin tehdä, koska niissä voi tulla tärkeänäkin asiaa.
Mutta ap:n kuvailema keskustelu vaikuttaa ihan normaalilta, ehkä vastaajalla on ollut jotain muuta juuri kesken, joten siksi hän halusi lopettaa keskustelun lyhyeen.
Mä oon mykistänyt miehen perheen wa-ryhmän. Sinne tulee turhanpäiväisiä viestejä ja kuvia kymmeniä päivässä. Ja aloittajalle: en vastaa sellaisten ihmisten viesteihin (tai kysele kuulumisia), jotka tuntuvat tungettelevilta, epäluotettavilta tai yhden asian paasaajilta.
Mä olen mykistänyt kans pari keskustelua whatsapissa. Katson viestit kun jaksan tai huvittaa. Kyseessä vain yksi ihminen jonka vuoksi tehnyt näin.
Vierailija kirjoitti:
No ainakin tuossa esimerkissä vastapuolta ei kiinnosta yhtään jutella sun kanssa. Älä ahdista ihmistä joka selkeästi ei ole kovin ilahtunut sun yhteydenpidosta. Jätä rauhaan.
Niin.
Miks tota keskusteluu ois ees pitäny jatkaa?
Kaikki tarvittava keskustelu puhuttu
Todennäköisesti vastaanottaja ei ole kiinnostunut vastaamaan mutta vastaa kohteliaisuudesta. Minäkin toimin sellain joskus että vastaan kohteliaisuudesta. Odotan että toinen lopettaa vastaukseeni, jossa en esitä kenelle tahansa hellyydenosoituksia tai ehdotuksia tai jatkokysymyksiä. Sitten kun toinen vaa jankkaa on sitten pakko lopettaa tylysti