Taas yksi paska talvi lisää. Miksi ei voi tulla niitä mukavia leutoja talvia mitä oli vielä 10 vuotta sitten?
10 vuotta sitten Helsingissä ei tullut lunta koko talvena ja kadut olivat koko vuoden paljaana. Nyt kadut ovat jo tässä vaiheessa aivan lumen peitossa. Ei vaan jaksaisi.. 😩
Kommentit (103)
Vierailija kirjoitti:
Vooooi, onko siellä etelässä jopa sentti lunta :D Kyllä on hurjaa.
t. lappilainen
Näyttäisi olleen Helsinki-Vantaalla 7cm enemmän (27cm) kuin Rovaniemen lentoasemalla (20cm) tänä aamuna.
Asuinpaikan voi valita vapaasti. Minä lähdin suomesta yli 10 vuotta sitten enkä noita talviolosuhteita kaipaa. Nykyisessä asuinmaassa on kuitenkin 4 vuodenaikaa mutta talvet lähes lumettomia ja pakkasta muutamana yönä. Jos lunta kaipaa voi mennä vuorille!
Ei Lapissa ymmärretä mitä kunnon talvi on, toisin kuin Helsingissä missä lunta on kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Ei Lapissa ymmärretä mitä kunnon talvi on, toisin kuin Helsingissä missä lunta on kunnolla.
Helsinkiläisten pitäisi mennä Lappiin opettamaan miten talvella tulee toimeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vooooi, onko siellä etelässä jopa sentti lunta :D Kyllä on hurjaa.
t. lappilainen
Huolestuttavaa miten huonosti Lapissa tiedetään Suomen asioista. Etelä-Suomi on ollut jo monena talvena Suomen lumisin paikka. Ja se on huono asia
Paljonko sitä lunta nyt on kun on niin kamalaa? Täällä on noin 25cm. Puhehan on tämänhetkisestä tilanteesta, ei siitä, mitä joskus on ollut.
t. sama
Noin 20cm on pk-seudulla. Ja siinä mielessä se voi olla kamalaa esim. keskusta-alueella, että se lumi ei meinaa mahtua mihinkään, kun aurataan ja tällöin lumikinoksia on kaikkialla ja autot jumiutuu ja julkisen liikeenteen käyttö on haasteellista. Normaalisti täällä pärjää hyvin esim. lastenvaunujen kanssa bussia käyttäen, mutta jos lunta tulee paljon lyhyessä ajassa, niin siinä voi olla melkoinenkin viive, että lumi putsataan riittävän hyvin, että pystyisi suht vaivattomasti liikkumaan. Kyllä mä muistan, että lapsena siellä maalla jossain korvessa ei ollut niin väliksi, vaikka olisi metri lunta, kunhan tie aurataan. Ei haittaa lumikasat pellon laidalla tai omakotitalon pihassa.
mene ap kadulle istumaan ja eloapinoimaan ilmastonlämpenemisestä.
7 leutoa talvea peräkkäin 2012-2020.Sitä ennen kaksi kylmää peräkkäin.
pakkasessa on parasta se, että e loap inat pysyvät so ss unmaksaman vuokra-asunnon lämmössä pös syt te lemässä poissa ihmisten silmistä
Vieläkö joku jaksaa vääntää ilmaston lämpenemisestä.
Kesäkuussa vielä lunta pihassa ja marraskuun 15 päivä uudet pysyvät lumet pihaan tämä siis jykylän ja Muuramen rajalla, siinä teille ilmaston muutosta.
Sää tieteilijät sanoi kuukausi sitten ettei talvea tule ennen tammikuuta ja läpötilat on plussalla. Nyt on 10 cm lunta ja -8 pakkasta ollut mona päivää.
Joo, saa riittää nämä ilmastotoimet. Tästä jos vielä kylmenee, niin eihän Suomessa voi enää elää.
Vähän niin kuin 2014? Olimme lumikenkäretkellä ja ulkona -20 astetta. Kuvasta voi päätellä, että kenelläkään ei ollut kivaa. Tämä eteläisemmässä osassa maata.
Missä se ruotsin mielenvikainen likka nyt on suu vaahdossa huutamassa kun pakkanen paukkuu ja lunta saapan varrellinen, eikos se ilmaston pitäny lämmetä eikä kylmetä?
Lahti, 2017. Olin huhtikuussa geokätköillä Lahden seudun metsissä, kun jossain vaiheessa lunta oli vatsaan asti. Mietin jo tosissani, että joudunko nöyrtymään ja soittamaan pelastuslaitoksen hakemaan pois, kun ei pääse enää etenemään. Selvisin lopulta itse, mutta muistan kyllä loppuelämäni sen reissun.
Itse mietin samaa, koko ajan kohkataan kaiken lämpenemisestä ja "menetetyistä talvista" mutta itse asiassa talvet kylmenevät ja alkavat koko ajan vain aikaisemmin, myös muualla.
Ilmastonmuutos taitaa olla huijausta. Mutta ei se muuta mun elintapoja. Ne ovat kunnossa, on aina ollut ja tulee olemaan, rakastan puhdasta luontoa ja eläimiä, siksi. En tarvitse tätä ilmastonmuutoshumppaa joka tuutista.
Ei tarvitsisi yhtään lunta, jäätä ja pakkasta. Sellainen Lontoon seudun lumeton, vesisateinen ja leuto talvi olis parasta jos talvi ylipäätään. Talvi ja syksy on muutenkin niin pitkiä. Ihana kevät ja kesä menee nopeasti ohitse Suomessa.
Kyllä täällä Etelä-Suomessakin on keljut talvisäät. Kun töihin ja kouluihin pitää aamulla lähteä ja liukkautta, jäätä ja lunta. Extreme laji tämä koko talvi, muuta ei Suomessa talvella tarvita. Helppoa niiden on toivoa lunta ja jäätä jos ei tarvi aamulla muuta kuin kylkeä kääntää aamulla sängyssä. Tienhoitoon ja liukkauden hoitoon pitää panostaa enemmän, että aamulla voi työmuurahaiset lähteä rakentamaan yhteiskuntaa omalla panoksellaan turvallisesti autoillaan.
Ilmeisesti joulukuun puolivälissä tulee taas leudompi jakso. Marraskuu ollut tavallista kylmempää.
Pysäköinti ja liikkuminen hankaloituu. Aikaa kuluu matkustamiseen enemmän.