Onko anonyymi rekrytointi pelkkää teatteria?
Tein vastikään ensimmäisen työpaikkahakemukseni anonyymissä rekrytoinnissa, jonka tarkoituksena on välttää ikä- ja sukupuolisyrjintää ja muuta sortoa. Verkkolomakkeeseen oli merkitty ne kohdat, joita rekrytoijalle ei näytetä. Nimettömänä hakeminen olisi ihan kiva juttu, koska minun alallani tuttujen suosiminen on tavallistakin tavallisempaa.
Mitä järkeä kuitenkin on anonyymissä valintaprosessissa, kun hakijalta edellytetään tutkintoa, jonka suorittamisvuosi kertoo iän melkein yhtä hyvin kuin passi? Minun tutkintoni paljastaa myös sen, että äidinkieleni on suomi. Sukupuoleni näkyy viimeisimmän työpaikkani nimessä, koska olin toiminimiyrittäjä. Moni muukin seikka yksin ja yhdessä muiden seikkojen kanssa vain vahvistaa tiedot.
Ymmärrän kyllä, miksi anonyymi rekrytointi on keksitty. Voisiko joku rekrytoija tai muu tietäväinen kuitenkin kertoa, miksi sitä käytetään, kun jokaisen pätevän hakijan ansioluettelosta pystyy näkemään juuri ne tiedot, joiden halutaan pysyvän piilossa?
Kommentit (7)
Vierailija kirjoitti:
Ei sen noin pitäisi mennä, että kuitenkin normi CV noilla tiedoilla pitäisi toimittaa, joista ne paljastuu! Olen kerran ollut anonyymissä rekrytoinnissa mukana, ja siellä oli sellainen CV-pohja, mistä mitään noita ei tarvinnut paljastaa. Esim. riitti korkein suoritettu tutkinto, ei tarvinnut kertoa suorittamisvuotta. Ei myöskään tarvinnut kertoa firmoja mistä työkokemus on, vaan vain avainosaamiset ja sitten kokemusvuodet per osaaminen Sitten oli jotain tyyliin "kerro 3 projektia, joissa olet kokenut merkittäviä onnistumisia tai olet oppinut uutta", mutta tässäkin korostettiin, että työnantajia ei tule mainita, halutessaan toimialan voi jos se on olennaista.
Tässä lomakkeessa näkymättömiin jäivät vain henkilö- ja yhteystiedot. Lomake näytti punaista heti, jos jonkin tutkinnon tai työsuhteen alkamis- tai loppumispäivämäärä oli täyttämättä. Kyseessä oli tuiki tavallinen kuntatyönantajan verkkolomake, jossa kone laski valmiiksi kokemusvuodetkin - minulle 26 kappaletta.
Ap
Kyllä. Anonyymeissä rekrytoinneissa on ollut mm. seuraavat kysymykset: Keneltä kuulit työpaikasta ja vaihtoehdot työkaverilta, tuttavalta ja oletko ollut ennen meillä töissä? kyllä/ei.
Tosi anonyymiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sen noin pitäisi mennä, että kuitenkin normi CV noilla tiedoilla pitäisi toimittaa, joista ne paljastuu! Olen kerran ollut anonyymissä rekrytoinnissa mukana, ja siellä oli sellainen CV-pohja, mistä mitään noita ei tarvinnut paljastaa. Esim. riitti korkein suoritettu tutkinto, ei tarvinnut kertoa suorittamisvuotta. Ei myöskään tarvinnut kertoa firmoja mistä työkokemus on, vaan vain avainosaamiset ja sitten kokemusvuodet per osaaminen Sitten oli jotain tyyliin "kerro 3 projektia, joissa olet kokenut merkittäviä onnistumisia tai olet oppinut uutta", mutta tässäkin korostettiin, että työnantajia ei tule mainita, halutessaan toimialan voi jos se on olennaista.
Tässä lomakkeessa näkymättömiin jäivät vain henkilö- ja yhteystiedot. Lomake näytti punaista heti, jos jonkin tutkinnon tai työsuhteen alkamis- tai loppumispäivämäärä oli täyttämättä. Kyseessä oli tuiki tavallinen kuntatyönantajan verkkolomake, jossa kone laski valmiiksi kokemusvuodetkin - minulle 26 kappaletta.
Ap
Saat työn, vaikka olisit kaupan kassa ja hakist asiantuntijatyötä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Anonyymeissä rekrytoinneissa on ollut mm. seuraavat kysymykset: Keneltä kuulit työpaikasta ja vaihtoehdot työkaverilta, tuttavalta ja oletko ollut ennen meillä töissä? kyllä/ei.
Tosi anonyymiä.
Tuo muistuttaa 90-luvulta eräästä entisestä työnantajastani, jonka HR-tiimi oli innostunut tietokoneista, muttei ollut ihan vielä kärryillä. Henkilöstöä nauratti se, että firman ilmapiiriä koskevaan palautekyselyyn piti vastata nimettömänä sähköpostitse. Jotkut vastasivatkin, ja niille, jotka eivät vastanneet, käytiin ovensuussa ilmoittamassa, että sopisi muuten jo vastailla. :)
Ap