Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on sellainen sairaus kun kaikki tulee lävitsi ihan mitä sama syöt?

Vierailija
04.12.2022 |

Syöt esim leipää tai puuroa, salaattia, jugurttia ja juot vettä, maitoa, mehua tai kahvia niin max tunnin päästä tulee ilmavaivoja ja on päästävä vessaan jaskalle. Mikä tämä on? Paraneeko tuollainen ja mitä uskaltaa syödä että ruoka pysyisi sisällä ilman ilmavaivoja ja jaskantamista?

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helikobakteeri?

Helikopteri harvemmin mahtuu kenenkään mahaan.

Vierailija
22/38 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keliakia. Vaikka luulee että ei söisi viljoja niin gluteenia on monissa yllättävissäkin paikoissa. Verikokeisiin, hop!

T.Keliaakikko

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

IBS silloin kun on pahana. Silloin syypää ei välttis ole vilja, maito, kananmuna tai yleisimmät allergeenit vaan vaikkapa sipuli tai tomaatti. Kausittainen ongelma, joka pahenee stressatessa.

Vierailija
24/38 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko taustalla antibioottikuuri tai muu mahaa ärsyttänyt lääkitys, kuten rauta?

Ei ole.

Vierailija
25/38 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maitoallergia.

Vierailija
26/38 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läpipaskoksi ennen kutsuttiin, ei ole sairaus.

Vierailija
27/38 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitamaton diabetes. Tosin ravintoaineet tulee pissan mukana pois.

Tai diabeteksen lisäsairaus gastropareesi. Voi tietysti tulla muutenkin, mutta yleisimmin diabeetikoille.

Vierailija
28/38 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punalappusyndrooma.

Vierailija
29/38 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitamaton diabetes. Tosin ravintoaineet tulee pissan mukana pois.

Tai diabeteksen lisäsairaus gastropareesi. Voi tietysti tulla muutenkin, mutta yleisimmin diabeetikoille.

Ei ole diabeetikko.

Vierailija
30/38 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla crohnin akuuttivaiheet ovat tuollaisia. Ensimmäinen kierros oli -17kg/2 kk.

Vierailija
31/38 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä hieman ohi aiheen, mutta minulla jatkuvien vatsavaivojen aiheuttajaksi paljastui kaura. Tein muutama vuosi sitten elämäntaparemontin ja aloin syömään terveellisemmin. Aloin suosimaan täysjyväviljaa ja syömään aamuisin kaurapuuroa. Vatsa oli jatkuvasti kuralla ja vessaan oli päästävä hyvinkin nopeasti. Aloin epäillä IBS:ää oireiden aiheuttajana ja karsinkin ruokavaliostani esimerkiksi useimmat viljat, sipulit ja omenan. Koska kauraa pidetään vatsaystävällisenä ja suositellaan esimerkiksi juuri IBS -oireisiin, lisäsin sen määrää entisestään. Vaihdon pastat kaurapastaan ja leivät täysjyväkauraleipään. Oireet vain pahenivat.

Luin jokin aika sitten Iltalehdestä tai Iltasanomista uutisen kaurasta vatsaoireiden aiheuttajana ja päätin kokeilla kauran jättämistä ruokavaliosta ja kas kummaa, vatsani alkoi pian toimia taas normaalisti. Olen palauttanut kaikki muut poisjättämi ruoka-aineet takaisin ruokavaliooni, eivätkä ne aiheuta mitään ongelmia. Jos sen sijaan erehdyn syömään vaikka jotain omena-kaurapaistosta, niin vatsani menee kuralle päiväksi tai pariksi.

Ärsyttävää tässä on, että kauraa tungetaan nykyisin kaikkeen mahdolliseen, ja esimerkiksi kaurattoman myslin löytäminen on lähes mahdotonta.

Vierailija
32/38 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akuutti IBD.

Vierailija
33/38 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Intia.

Vierailija
34/38 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maitohappobakteereja on monenlaisia.

Testaa eri ruokalajeja, mitä olet käyttänyt/ ollut käyttämättä. Pidä oikein kirjaa, voit löytää aiheuttajan helposti.

Vierailija
35/38 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Intia.

?

Vierailija
36/38 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

stressistä johtui minulla pari kymmentä vuotta sitten. En vaan tajunnut sitä itse. Kun pääsin pois stressaavasta tilanteesta, oireet hävisi kuin seinään. Ei ole takaisin tullut, opin paljon itsestäni.

Vierailija
37/38 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

IBS eli ärtyvä suoli pahimmillaan. Hankkiudu kolonskopiaan, jossa selviää moni asia mm.onko kyse tulehduksesta suolessa vai ärtyneestä suolesta. Jos kyse on tulehduksellisesta suolistosairaudesta (esim.Chronin tauti) vaatii se ihan omat lääkkeensä ja hoitonsa. Ärtyvä suoli taas on toiminnallinen vaiva, jossa Fodmap ruokavalio. Myös gastroskopia kannattaa, josta selviää helikobakteeri ja keliakia.

T. Vatsavaivainen (laktoosi-intoleranssi, refluksi, IBS)

Vierailija
38/38 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä hieman ohi aiheen, mutta minulla jatkuvien vatsavaivojen aiheuttajaksi paljastui kaura. Tein muutama vuosi sitten elämäntaparemontin ja aloin syömään terveellisemmin. Aloin suosimaan täysjyväviljaa ja syömään aamuisin kaurapuuroa. Vatsa oli jatkuvasti kuralla ja vessaan oli päästävä hyvinkin nopeasti. Aloin epäillä IBS:ää oireiden aiheuttajana ja karsinkin ruokavaliostani esimerkiksi useimmat viljat, sipulit ja omenan. Koska kauraa pidetään vatsaystävällisenä ja suositellaan esimerkiksi juuri IBS -oireisiin, lisäsin sen määrää entisestään. Vaihdon pastat kaurapastaan ja leivät täysjyväkauraleipään. Oireet vain pahenivat.

Luin jokin aika sitten Iltalehdestä tai Iltasanomista uutisen kaurasta vatsaoireiden aiheuttajana ja päätin kokeilla kauran jättämistä ruokavaliosta ja kas kummaa, vatsani alkoi pian toimia taas normaalisti. Olen palauttanut kaikki muut poisjättämi ruoka-aineet takaisin ruokavaliooni, eivätkä ne aiheuta mitään ongelmia. Jos sen sijaan erehdyn syömään vaikka jotain omena-kaurapaistosta, niin vatsani menee kuralle päiväksi tai pariksi.

Ärsyttävää tässä on, että kauraa tungetaan nykyisin kaikkeen mahdolliseen, ja esimerkiksi kaurattoman myslin löytäminen on lähes mahdotonta.

Mulla sama juttu!

Olen jo yli viisikymppinen ja harmittaa ne monet vuodet kun kärsin kipeästä mahasta, ilmavaivoista ja ripulista. kaikkea mahdollista testailtiin, mutta vaivat jatkuivat ja syytä ei löytynyt. Elin terveellisesti: liikuin ja söin mielestäni hyvin. Kerran sitten olin lähdössä juhliin ja söin aamulla vain kaurapuuroa, seuraava syöminen olisi sitten vasta illalla siellä juhlissa. Kaurapuuron syömisen jälkeen minulla alkoi hirveä vatsan turvotus, ilmavaivat ja polttava kipu joka jatkui koko päivän. Aloin silloin epäillä, että kaura olisi syyllinen, mutta en uskonut heti kerrasta. Parin viikon päästä söin taas kaurapuuroa ja sama juttu, kivut ja ilmavaivat. Sitten uskoin, että kaura aiheuttaa minulle ongelmia. Nyt en ole enää vuosiin syönyt kaurapuuroa ja välttelen esim. myslejä, leipiä, pipareita missä on kauraa. Välttely on aika vaikeaa, kun kauraa on todella paljon ja monissa elintarvikkeissa. Sinänsä harmittaa sillä pidin kaurapuurosta ja senkin vuoksi, että kaurassa on niitä terveellisiä ravintoaineita. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä viisi