Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei te, joilla kaksi tai useampia lapsia pienelläikäerolla.

09.11.2006 |

Missä vaiheessa lelut ovat selkeästi jomman kumman omia? Meillä tällä hetkellä lapset 4v ja 2,5v. Leikkivät sekaisin kummankin leluilla ja jakavat huoneenkin. Ja vaikka joku lelu on toisen esim. lahjaksi saama, on sovittu, että pitää antaa toisenkin leikkiä sillä jos ei itsellä ole silloin leikki kesken.

Mutta olen pikku hiljaa alkanut pohtimaan, missä vaiheessa lapsella saa/pitää/voi olla jotain omaa, tyyliin -tämä-on-minun-ja-minä-päätän-saako-tuo-leikkiä-tällä? Voiko jakaminen mennä ns. liian pitkälle? Kumpikaan ei ota vastuuta esim. lelujen pois korjaamisesta, kun ei selkeästi ole kummankaan? Joitakin leluja on kaksi, jolloin ovat tosi tarkkoja, että toinen ei ota ' minun omaa' .

Muistan myös isosiskoni joskus olleen katkera, kun isoveli piti oikeutenaan aina ottaa hänen tavaroitaan lupaa kysymättä. Pitäisikö siis jo nyt opettaa, että tuo on X:n ja sinun pitää kysyä lupa, saako sillä leikkiä? Alussa, kun kuopus oli todella pieni, se ei vaan olisi toiminut - pienempi ei olisi osannut kysyä ja isompi ei antaa lupaa. Mutta missä vaiheessa sääntöjä voi ' kesken' muuttaa vai muuttuuko tilanne jotenkin luonnostaan, kun lapset kasvavat? Nyt ehdottoman omia ovat lähinnä unilelut ja tosiaan ne lelut, joita jo on ' oma' molemmille.

Miten teillä muilla on toimittu tai toimitaan???

(Voi näitä meidän materialistisen maailman ongelmia ;-)).

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
09.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

pienimmän, poikalelut keskimmäisen ja tyttölelut esikoisen. Mutta silti korostetaan että vaikka jokin lelu on toisen sillä saa kaikki leikkiä. Ainoastaan jos lelusta tulee riitaa mm. isommat leikkii vauvaleluilla eikä päästä taaperoa mukaan muistutan kenen leluista olikaan kyse. Jakamaan leluja joutuvat sillä kahta samaa ei juurikaan ole. On myös täysin yhteisiä leluja kuten pelit, dublot, legot jne. riippumatta siitä kuka ne on lahjaksi saanut eli kaikki ovat samassa laatikossa ja yhdessä leikitään. Lelut siivoaa se joka niillä on leikkinyt riippumatta siitä kenen leluja ovat. Näin siis mennään meillä ja vielä ei ole tarvinnut muutoksia tehdä. lapset jakavat myös huoneen että sitten jos joskus saavat omat huoneet tulee varmaan vielä selkeämmin esille se omat tavarat asia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla