Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Näkeekö sokea unia?

Vierailija
30.11.2022 |

?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysytkö tätä ihan aikuinen ihminen?

Unien visuaalinen luonne riippunee siitä, onko kyse syntymäsokeudesta vai sokeutumisesta myöhemmin, joilloin aivoissa on muistiainesta siitä, miltä maailma on näyttänyt ennen sokeutumista. Näkövamman asteet ovat erilaisia joten unen visuaalisuus lienee samanlaista valveilla ja unessa, ainakin syntymäsokeilla.

Uneksiminen taas on niin ominaista lajillemme, ettei sokeus siihen tietenkään vaikuta. Sanotaan, että esim. koirien unien näkeminen perustunee enimmäkseen hajuihin, joista ne uneksivat. Voidaan ajatella, että näemme siis unta useilla aisteilla :)

Vierailija
2/9 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin meidän koira juoksi unissansa ja tappeli,murisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyykö tätä aikuinen ihminen.. ei monikaan aikuinen kylläkään tiedä näkeekö sokea unia eli ei ole syytä olla ivallinen.

Vierailija
4/9 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin meidän koira juoksi unissansa ja tappeli,murisi.

Jaa oliko sun koira sokea vai miten tämä liittyy mihinkään?

Vierailija
5/9 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyykö tätä aikuinen ihminen.. ei monikaan aikuinen kylläkään tiedä näkeekö sokea unia eli ei ole syytä olla ivallinen.

Pitää olla vähän yksinkertainen, jos ei ymmärrä, että unet ovat muutakin kuin näkemistä. Unissa voi kuulla, haistaa, maistaa, tuntea ja niissä voi tapahtua. Eikä niitä silmillä katsota. Kaikissa kielissä ei edes käytetä nähdä-verbiä uneksimisen kuvaamisessa. Esimerkiksi englannissa sanotaan I had a dream eikä I saw a dream.

Vierailija
6/9 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaksi syntymäsokeaa ovat kertoneet minulle että näkevät sellaisia unia millasena maailman kokevat hereillä ollessaan. Eräs sukulainen, joka sokeutui aikuisena, kertoi, että hän ei koskaan unissaan ollut sokea, vaikka reaalielämässä sitten olikin toisin.

Vierailija
7/9 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kaikki palstan sokeat vastatkoon.

Vierailija
8/9 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen sokea ja voisin vastata, mutta en osaa kirjoittaa.

Vierailija
9/9 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntymäsokko ja näen unia. Ne nyt ovat sellaisia kuin unet ovat. :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kolme