Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yksityisen pph:n hoitolasten iät

09.11.2006 |

Määrääkö joku laki tmv. kuinka monta alle 3v hoitajalla saa olla kerralla hoidossa? Vai saako hoitaja (yksityinen pph) itse sen päättää omien kykyjensä ja voimiensa mukaan?

Meidän tyttö (tammikuussa 1v5kk) menee napurille hoitoon ja hoitajan oma lapsi tuolloin 1v7kk. Nyt yksi toinenkin naapuri kysyi omaa poikaansa (1v2kk) tammikuun alusta samaan paikkaan. Hoitaja jäi miettimään asiaa...

Meidän seudulla on tosi huono hoitotilanne ja kummallekin perheelle tarjottiin melko kaukana olevasta päiväkodista paikkaa. Ja aivan eri suunnalta kuin työmatka.

Mutta olisko siis jollakulla varmaa tietoa asiaan? Hoitajan vanhempi lapsi on 4v ja Hoitaja aloittaa siis yksityisenä pph:na, mutta kylläkin kunnallisessa valvonnassa.

Kukkis

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
09.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä hoitotädillä on ollut koko ajan pari pientä (alle 2v) ja pari isompaa. Tuolla toisessa ketjussa sanottiin, että saisi olla vain 2 alle 2-vuotiasta, mutta muistelen, että meidän kerhossa kävi joskus sellainen jolla oli 3 alle 2-vuotiasta eikä itse halunnut ottaa neljättä, ei puhunut että laki kieltäisi.

Nyt meillä on pojan hoidossa: 1v3kk, vähä reilu 2v ja 2v11kk ja naapuri-pph:lla on 1,5v vähän yli 2v ja tulossa 1v3kk ja 3-vuotias eli kyllä kuulostaa siltä, että ottavat vain kaksi alle 2-vuotiasta mielellään. Liekö sitten totta ettei saa ottaa enempää.

Päivähoitolaista ja päivähoitoasetuksesta en löytynyt tällaista rajoitusta!

Vierailija
2/4 |
09.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitsee sitten varmaan kysyä tuota kaupungin pph-ohjaajalta.

Olin tosiaan luullut, että raja on 3v, mutta taitaakin olla 2v.

Tosin tässä meidän tilanteessa tuolla ei ole merkitystä.

Kyllähän siinä hoitajalla on kädet täynnä työtä, jos on kolme alle 2v taaperoa. Tosin hoitajan oma lapsi on jo melkoisen omatoiminen, käy potalla, syö itse ja puhuukin jo aika paljon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
11.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pph-ohjaaja kävi juttelemassa ja sanoit, että mikään laki ei lasten ikää määrää. Ja kun nyt kyse on yksityisestä hoitajasta, niin saa tehdä ihan niin kuin itse jaksaa. Kunnallisessa eivät laita kuin max. kaksi alle 2v lasta samalle hoitajalle.

Niinpä naapuri ottaa siis kaikki kolme 1v-lasta. Kyllä siinä varmaan on aika hulinaa...

Vierailija
4/4 |
17.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään laki ei määrää hoitolasten ikärakennetta. Ei kunnalla, eikä yksityisillä. Joissain kunnissa on suositus, esim. 2 alle 2v tai jotain muuta. Mutta mitään lakia ei ole. Hoitajalla saa lain mukaan olla 4 alle kouluikäistä lasta kerrallaan hoidossa. Lisäksi saa olla eskarilainen tai koululainen iltapäivähoidossa.