Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En ottanut yhtään koronarokotusta

Vierailija
26.11.2022 |

Olen ylipainoinen, minulla on lukuisia autoimmuunisairauksia. En ole vältällyt ihmisiä. En ole enää pitkään aikaan käyttänyt maskia. Miksi vaan vieläkin elän?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ottanut kolme koronarokotusta, ja sairastanut koronan. Silti minä olen edelleen elossa, eikä minulla ole edes long covidia. Esim. makuaistissani ei ollut sairauden aikana eikä sen jälkeenkään mitään vikaa.

Vierailija
2/10 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

OK

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluisat viimeiset sanat.

Vierailija
4/10 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on diabetes, astma ja sepelvaltimotauti ja olen vielä ylipainoinenkin. En ole käyttänyt maskia koko koronaikana paitsi töissä tk:ssa, jossa sitä on edellytetty. Olen ottanut neljä koronarokotusta ja influenssarokotteen vuosittain. En ole sairastanut koronaa eikä kukaan meidän huushollistakaan.

Tämän päivän Ilkka-Pohjalaisessa artikkeli:

Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin koronakuolemien määrä on nousussa.

Epshp:n alueella on todettu pandemian aikana yhteensä 313 koronakuolemaa, joista 34 on todettu tässä kuussa.

– Lokakuussa koronakuolemia oli 38, ja se on tähän mennessä eniten koko pandemian aikana. Koronakuolemien osalta kevät oli synkkä ja kesä rauhallisempi, mutta nyt syksyllä määrä on suurempi. Viime viikolla oli 11 koronakuolemaa ja tällä viikolla on tullut tietoon jo kuusi, Epshp:n infektioylilääkäri Elina Kärnä sanoo.

– Monessa koronakuolemassa korona on perussairauksien ohella vaikuttava tekijä.

Erikoissairaanhoidossa oli perjantaiaamuna 20 koronapotilasta, ja eri terveyskeskusten vuodeosastoilla 37 koronapotilasta. Kärnän mukaan luvut ovat pysyneet pitkään samanlaisina.

Pohjanmaan hyvinvointialueen johtajaylilääkäriPeter Niemisen mukaan tehohoidossa ei ole juurikaan ollut potilaita syksyn aikana. Koronatilanne on rauhoittunut marraskuun alun ryppäästä.

– Potilaiden määrä on selvästi vähentynyt parin viikon takaisesta, jolloin erikoissairaanhoidossa ja vuodeosastoilla oli selvä piikki. Maakunnassa oli jopa yli 50 koronapotilasta, mutta nyt määrä on pudonnut reiluun kymmeneen.

Pohjanmaan hyvinvointialueen tilastoinnin mukaan koronakuolemia on yhteensä 89.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos ei toistaiseksi suosittele perusterveille 18–59-vuotiaille neljättä rokoteannosta. Pohjanmaan hyvinvointilaitos tiedotti perjantaina, että Pohjanmaan nykyisessä epidemiologisessa tilanteessa ei ole perusteita poiketa THL:n rokotussuosituksesta.

– Terveet aikuiset eivät tässä vaiheessa tarvitse neljättä rokotetta. THL:n mukaan sille ei ole mitään lääketieteellistä perustetta. Lisäksi immuniteettia on paljon ja rokotekattavuus on pysynyt hyvänä, Nieminen sanoo tiedotteessa.

Pääosa Etelä-Pohjanmaan ja Pohjanmaan koronavirustartunnoista on edelleen omikronin BA5-variantteja. Taudinkuva on Niemisen ja Kärnän mukaan pääosin lievä, mutta he muistuttavat, että ikäihmisille ja riskiryhmään kuuluville tauti voi edelleen olla vaarallinen.

– Maalaisjärkeä pitäisi yhä noudattaa, mutta jonkinlaista varomattomuutta on ollut. Meillä on toistuvia epidemioita vanhusten palveluasumisissa. Ne pitäisi välttää. Pitää noudattaa varovaisuutta, että seniorit eivät sairastuisi, Nieminen sanoo.

– Olisi erityisen tärkeää, että iäkkäät ja riskiryhmään kuuluvat kävisivät ottamassa koronarokotteita, kun niitä suositellaan, Kärnä sanoo.

Kärnää huolestuttaa koronaviruksen ja lisääntyneen influenssa A:n mahdollinen yhteisvaikutus.

– Taudinkuva voi olla hankalampi, jos sairastuu molempiin samanaikaisesti. Näemme ehkä sellaisiakin tapauksia, kun talvi etenee ja tietoa karttuu maailmaltakin. Suosittelen ottamaan influenssarokotteen ja koronarokotteen, jos kuuluu kohderyhmään.

Vierailija
5/10 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ottanut kolme koronarokotusta, ja sairastanut koronan. Silti minä olen edelleen elossa, eikä minulla ole edes long covidia. Esim. makuaistissani ei ollut sairauden aikana eikä sen jälkeenkään mitään vikaa.

On minullakin ollut yksi korona. Siinä oli kuumetta,kovaa yskää ja nuhaa. Se vei maku ja hajuaistin kuudeksi viikoksi. Ihan kotona sen sairastin.ap

Vierailija
6/10 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukuisten autoimmuunisairauksien kohdalla purskahdin nauruun :D

Vierailija
7/10 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mitä sitten, ap?

Vierailija
8/10 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja mitä sitten, ap?

Sitä sitten,ett kuolluthan tässä pitäisi olla.

Vierailija
9/10 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voisi vähempää kiinnostaa.

Vierailija
10/10 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mitä sitten, ap?

Sitä sitten,ett kuolluthan tässä pitäisi olla.

Ei se mene noin mustavalkoisesti.