Mistäköhän voisi johtua lapsen yht'äkkinen ihon kuivuminen?
Kyseessä kohta 5-v poika (kysyn siksi täältä, kun tuolla toisella palstalla on niin paljon hiljaisempaa, eikä tämän pitäisi liittyä kamalasti tuohon ikäänkään), jolla on pienestä asti ollut atooppinen iho, mutta n. 2-vuotiaasta asti iho on säännöllisellä rasvauksella pysynyt todella hyvänä. Ei ole aikoihin tarvinnut rasvata edes joka päivä, vaan pari kertaa viikossa on riittänyt. Mutta nyt jostain ihmeen syystä, pojan iho on pari viikkoa ollut todella kuiva. Ollaan rasvattu vähintään joka ilta, mutta tänään iho oli jo niin kuiva, että sormienpäihin tuli haavat. Mulla itselläni on just tuolla tavalla kuiva iho ja sormenpäät usein halki. Pojalla ei ole koskaan ennen ollut. Myös pojan jalkapöydät, kämmenet, jalkapohjat yms. ovat ihan kuivat. Polvitaipeet olivat jo melkein verillä, mutta ne ovat nyt paremmat. Kasvojen ihokin on esim. silmien alta tosi kuiva.
Mä en nyt yhtään tajua, mistä tuollainen yht'äkkinen kuivuus johtuu! Poika on tämän viikon syönyt ihan normaalisti, mutta sitä ennen söi pari viikkoa tosi huonosti. On myös ollut tosi väsynyt, mutta silti ei nukahda illalla tarpeeksi ajoissa. Onkohan pojalla joku vitamiinin puutos tms.? Selviäisiköhän verikokeissa jotain, jos veisi lääkäriin? Punaista Apobasea levitellään poikaan nyt tosi runsaasti ja sormiin laitoin Bebanthenia.
Kommentit (4)
Ruoka-aineallergioita ei pojalla ole todettu, eikä 1-v iän jälkeen mikään ruoka ole vaikuttanut siltä, että aiheuttaisi/pahentaisi ihottumaa. Siksi tuntuisi oudolta, että joku ruoka-aine nyt melkein 5-vuotiaana yhtäkkiä alkaisi aiheuttaa ihottumaa. Noista rasvahapoista en ymmärrä mitään... Eli kun poika söi pari viikkoa todella huonosti (ei melkein ollenkaan mitään lämpimiä ruokia), niin oisko sinä aikana ehtinyt tulla joku rasvahappopuutos, mihin iho nyt reagoisi? Auttaiskohan siihen sitten nyt joku lisä-rasvahappo?
Juominen on pojalla ollut ihan normaalia eli siinä ei ole ollut muutosta. Yksi pesuaine on itse asiassa ollut nyt uusi nimittäin Serto. Ostin sen villavaatteiden pesua varten (nestemäinen, kun meidän normaalilla nestemäisellä pesuaineella ei saanut pestä villavaatteita), mutta olen pessyt sillä yhden tai kaksi koneellista muuta pyykkiä ja siinä samassa on ollut myös pojan vaatteita. Jännä juttu, jos ois toi pesuaine, koska tyttö, jolla on paljon kuivempi iho normaalisti kuin pojalla, ei ole reagoinut mitenkään.
D-vitamiinia annan, kun muistan, mutta muita "lisäravinteita" en ole antanut. Jugurtti on A-jugurttia, joten siitä saa maitohappobakteereja.
Itse olen miettinyt ihon kuivumisen syyksi kahta seuraavaa asiaa: Iho alkoi kuivua sen jälkeen, kun vapun paikkeilla oli ne tosi lämpöiset ilmat. Poika oli silloin maalla ulkona T-paidalla ja shortseilla ilman aurinkorasvaa (kun ne unohtuivat kotiin...), mutta ei onneksi yhtään palanut, vaan ehkä hieman ruskettui. Voisko toi ihon kuivuminen (se ihan hilseilee ja "kuoriutuu") johtua tosta auringossa olemisesta?
Toinen, mikä tuli mieleen, on siitepöly. En kyllä tiedä, voisiko siitepölyallergia oireilla pelkästään ihon kuivumisella...? Tai voisko olla mahdollista, että nyt koivun siitepölyaikana poika olisikin yliherkkä jollekin ristiin reagoivalle ruoka-aineelle? Eikö ainakin omena ollut sellainen? Minkäänlaista nuhaa, silmien kutinaa tms. ei ole, mutta pojan ääni on nyt pari päivää ollut jotenkin äreä, ihan kuin kurkussa olisi paljon limaa.
Alinalla (5v) on myös atooppinen iho ja nyt kun on ollut pari viikkoa helteitä niin iho on kuvunut kovasti. Laitan lapsille joka kerta ulosmennessä aurinkovoidetta, mutta kuivuu silti. Jonkin verran on auttanut kun olen illalla laittanut after sun -voidetta, lapsille tarkoitettua. Alinalla menee ensimmäisten helteitten alettua noin kolmisen viikkoa, että iho tottuu taas aurinkoon eikä sitten kuivu enää niin paljoa.
Birdy
jolla ei ruoka aine allergioita ole todettu. Mä olen huomannut että kesän tullen iho pahenee ja nimenomaan aurinkorasvan käyttö pahentaa ihon kuivumista. En tiedä mitä siinä rasvassa on mikä sen aiheuttaa, mutta suurena apuna meille on ollut omega 3 kalaöljykapselit. Iho ei ole läheskään niin huonossa kunnossa ollut nyt kun vuoden päivät sitä ollaan syöty joka päivä. Tosin ennenkään ei iho ole haavaumille mennyt mutta suomumainen ja erittäin hilseilevä iho on ollut. Meilläkin riittää rasvaus vaan suihkujen jälkeen abobasen sinisellä eli cremellä. Kokeile kesäksi sitä vaihtoehtoa. On kevyempi kuin punainen abobase ja iho pystyy hengittämään paremmin kun ei ole liian rasvainen voide. Samalla tämä sininen abobase kosteuttaa ihoa mikä atoopikko iholle on tärkeää. Punainen abobase ei kosteuta ihoa. Meillä tämä sininen purkki ollut jo 1,5 vuotta käytössä ja paras mahdollinen rasva mitä tähän mennessä olen pojan iholle kokeillut.
Ainakin meidän atooppiset lapset menevät ihan karheaihoisiksi joistakin ruoka-aineista, jotka ovat vielä jokaisella hieman eri aineita. Esimerkiksi pienimmäisen iho ei näytä oikein sietävän kalaa. Mutta toisaalta kun teidän poika on jo 5, ehkä ruoka-aineasiat ovat jo kokeiltuja. Entä huonommasta syömisestä johtuva rasvahappojen puute?
Tulee mieleen myös liian vähäinen juominen - meillä sekin on vaikuttanut ihoon. Muita mahdollisia syitä: uusi pesuaine/uusi vaate, joku vitamiinin puutos, jokin virustauti (pari viikkoa huonosti syömistä voisi kertoa jostakin vatsapöpön tapaisesta tms.), liian kuumassa huoneilmassa oleskelu, stressi/paha mieli...
Meillä alettiin viime syksynä antaa lapsille koko talvikauden ajaksi lasten Multi Tabsia, jossa on lisänä vielä maitohappobakteerit. Omasta mielestäni siitä on ollut hyötyä: aloitettuamme tämän sairastelu väheni huimasti verrattuna edellisvuoteen. Kahden naapuriperheen eriaikaiset vatsataudit eivät tarttuneet meidän lapsiin vaikka leikkivät paljon yhdessä. Ihokin on ollut tänä talvena parempi. D-vitamiini tulee siinä samalla. Annatko muuten D-vitamiinia? Entä jotain Omega 3-tuotteita? Jotkut sanovat että nämä kaikki ovat pelkkää rahastusta, ja voihan se ollakin niin. Itse kuitenkin aloitan saman kuurin ensi syksynä hoitokauden alkaessa uudelleen, koska tämäntalvinen kokemus oli niin hyvä.