Rauman murre on kyllä yksi vaikeimmista Suomen murteista
Itse en ainakaan tajua mitään, jos joku raumalainen tulee juttelemaan mulle jotain. Vois selittä mulle vaikka mitä liiba laabaa, niin mä oisin vaa että "joo-o, joo-o". 😅
Kommentit (10)
Olen asunut raumalla 40 vuotta enkä osaa sitä murretta. Sitä ppuhuu täällä muutamat ihmiset jotka on jo 70 vuotiaita.
Eiköhän se murre ole jo ainakin nuorilla ja keski-ikäisillä todellisuudessa lieventynyt aika paljon niin kuin useimmat muutkin Suomen murteet. Sen ehkä edelleen useimpien raumalaisten puheesta tunnistaa, että jostain lounaan suunnalta ollaan kotoisin. Turkulaisten ja raumalaisten puhekielet eivät taida enää kovin paljoa toisistaan erota.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se murre ole jo ainakin nuorilla ja keski-ikäisillä todellisuudessa lieventynyt aika paljon niin kuin useimmat muutkin Suomen murteet. Sen ehkä edelleen useimpien raumalaisten puheesta tunnistaa, että jostain lounaan suunnalta ollaan kotoisin. Turkulaisten ja raumalaisten puhekielet eivät taida enää kovin paljoa toisistaan erota.
Se on huono juttu. Turun murre kuulostaa vaikealta puhevialta.
Se kuulostaa parhaalta. Mutta murretta puhuvan luulisi tiedostavan ettei toinen tajua mitä sanoo.
Aina kun kuulen raumalaisen tai pohjalaisen naisen puhuvan saan semierektion. Upeaa!
Ja sä heräsit tähän nyt miksi?