Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haittaako sinua, jos vieras aikuinen komentaa lastasi?

Vierailija
17.11.2022 |

Itse käskin tänään yhden tytön lopettaa tuolinsa äänekkään potkimisen ravintolassa. Äiti puhui tuolloin puhelimessa, ja lopetettuaan sanoi minulle, että minun tulisi sanoa hänelle, eikä suoraan lapselle. Äiti ei ollut suomalainen, vaan venäläinen/ukrainalainen tms. En siis tiedä, onko kyse kulttuurieroista.

Kun olin itse lapsi, kaikki aikuiset sanoivat lapsille, jos oli jotain korjattavaa käytöksessä. Ovatko tavat siis muuttuneet?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei haittaa, jos asiasta sanoo. Sanoit ihan asiasta.

Ihmeellisiä asioita vanhemmat sallii lapsilleen. Käytöstapoja ja rauhallisuutta ei vaadita ja vanhemmat kulkee laput silmillä lasten törttöilyn suhteen. Sitten nipotetaan ihme asioista esim joku ruutuaikaa, jota rajoitetaan henkeen ja vereen.

Vierailija
2/12 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta voi julkisella paikalla huomauttaa, mutta ystävällisesti. Luulisi olevan tehokkaampaa kuin vanhemman sanomiset. Lapsi huomaa, että hänen käytöksensä vaikuttaa muihinkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko ääni todella niin kova, ettet kestänyt sitä. Ja kestikö potkiminen kauankin ennen kuin komensit. En menisi kovin herkästi komentelemaan jos ei vahinkoa aiheuta. Siinä vain pahoittaa turhaan sen lapsen mielen.

Vierailija
4/12 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa komentaa, jos on järkevä asia. Tuolin potkimisesta saa aivan rauhassa sanoa, jos en ole itse älynnyt. 

Mutta leikkipuistossa välillä ihmetyttää, kun jotkut yli-innokkaat vanhemmat on ilmoittaneet minun lapselleni, että niin pieni ei saa kiivetä niin ylös kiipeilytelineessä. No kyllä saa, ja sitä paitsi minä olen tässä lähellä valvomassa.

Vierailija
5/12 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu mistä ja miten sanoo. Arvostan jos lastani tarvittaessa ohjeistetaan jos minulta menee jotain ohi (esim. uimahallissa en ollut hoksannut yhden altaan sukeltelukieltoa). Mutta nipottaa ja räkyttää ei tarvitse.

Lapset harvoin on ilkeyttään ilkeitä varsinkaan vieraille, joten on hyvä lähtöoletus että lapsi ei ehkä ole tajunnut että häiritsee joten siitä voi ystävällisesti kertoa. "Komentamisessa" on vähän erilainen sävy. Sitäkin harrastan äitinä, mutta en keksi missä (ei akuutisti turvallisuutta vaaratavassa) tilanteessa vieraan ihmisen olisi tarpeen aloittaa komentamalla.

Vierailija
6/12 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaa haitata. Yhden ihme nyrpeilijän tapasin junassa. Leikkivaunu ja lapseni istui nätisti penkillä kun eteen istui nainen joka aloitti valittamisen. "Jos lapsi sattuisi potkimaan penkkiä" meidän pitäisi vaihtaa hänen kanssaan paikkoja. Joo sellainen jurputus asiasta jota ei tapahtunut.

Vierailija
7/12 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa komentaa, jos on järkevä asia. Tuolin potkimisesta saa aivan rauhassa sanoa, jos en ole itse älynnyt. 

Mutta leikkipuistossa välillä ihmetyttää, kun jotkut yli-innokkaat vanhemmat on ilmoittaneet minun lapselleni, että niin pieni ei saa kiivetä niin ylös kiipeilytelineessä. No kyllä saa, ja sitä paitsi minä olen tässä lähellä valvomassa.

Samaa sarjaa on kielto mennä vesilätäkköön kahlaamaan. Mitä väliä, siksi lapsella on kumpparit jalassa.

Vierailija
8/12 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa sarjaa on kielto mennä vesilätäkköön kahlaamaan. Mitä väliä, siksi lapsella on kumpparit jalassa.

Haha, tähän en olekaan törmännyt! Ja nimenomaan, omat piltit on ainakin ihan säänmukaisesti puettu.

Vierailija
9/12 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä kun en muista,että sellaista ois tapahtunut mut en varmaan tykkäis.

Vierailija
10/12 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä tyytyväinen, että muiden ei tarvinnut kiirehtiä lapsiani komentelemaan. Nyt jo aikuisia, joilla on paljon ystäviä. Opetelkaa ottamaan toisianne huomioon. Aika yksinkertaista, ei rakettitiedettä, koska minäkin ymmärsin.

Vierailija
11/12 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu mistä ja miten sanoo. Arvostan jos lastani tarvittaessa ohjeistetaan jos minulta menee jotain ohi (esim. uimahallissa en ollut hoksannut yhden altaan sukeltelukieltoa). Mutta nipottaa ja räkyttää ei tarvitse.

Lapset harvoin on ilkeyttään ilkeitä varsinkaan vieraille, joten on hyvä lähtöoletus että lapsi ei ehkä ole tajunnut että häiritsee joten siitä voi ystävällisesti kertoa. "Komentamisessa" on vähän erilainen sävy. Sitäkin harrastan äitinä, mutta en keksi missä (ei akuutisti turvallisuutta vaaratavassa) tilanteessa vieraan ihmisen olisi tarpeen aloittaa komentamalla.

Joskus ärähdin vahingossa säikähdyksissäni parille pennulle liikenteessä kun eivät katsoneet ollenkaan ympärille ja meinasin sen vuoks ajaa pyörällä päältä 😬 Oli aikamoinen ilme tenavilla ja hiljakseen vaan väistivät ja jatkoivat matkaa

Vierailija
12/12 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus ärähdin vahingossa säikähdyksissäni parille pennulle liikenteessä kun eivät katsoneet ollenkaan ympärille ja meinasin sen vuoks ajaa pyörällä päältä 😬 Oli aikamoinen ilme tenavilla ja hiljakseen vaan väistivät ja jatkoivat matkaa

Täyttää kriteerin "akuutisti turvallisuutta vaarantava" eli ärähtäminen on hyväksyttyä, jopa toivottavaa 👍

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi seitsemän