Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mini aspiriinin ottaminen " ehkäisemään" rask.myrkytystä

07.11.2006 |

hei!

MInulla oli ensimmäisessä raskaudessa Hellp-syndrooma (paha raskausmyrkytys), ja nyt stten lääkäri määräsi minulle mini aspiriinia (lasten) 1 tbl päivässä. Onko muilla kokemuksia aiheesta?

Minulla nyt viikkoja 7+6, lääkäri sanoi, että lääkkeitten ottaminen täytyy aloittaa heti.

OIs kiva kuulla, miten muut lääkärit ovat reagoineet siihen jos ed. raskauksissa on ollut toksemiaa? Meillä ei nimittäin esim. neuvolassa th ottanut mitään kantaa asiaan, itse soittelin äitipolille asiasta.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
07.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän esikoinen on nyt reilu pari vuotias ja syntyi aikoinaan rv:lla 24+3 juuri tuon mulla olleen Hellp syndrooman vuoksi. Tila uhkasi mulla mennä kouristeluksi joten kiireelliseen sektioon tuli lähtö.

Nyt meille odotellaan pikkukakkosta toukuun aluksi. Mulla rv:t tänään 14+1. Lääkärit äitipolilla suosittelivat minun kohdalleni ehdottomasti tuota mini-asa hoitoa raskausmyrkytyksen ehkäisemisen kokeiluun. Arvaa vaan toivonko että siitä olisi apua!

Lääkitys mulla aloitettiin ultrakäynnin yhteydessä, jolloin rv:t olivat 12+4, eli parisen viikkoa olen nyt niitä syönyt. Tablettina mulla Primaspan 50 mg, yksi tabletti per vrk. Lääkitystä jatketaan rv:lla 32 asti jonne sitä kuulemma turvallista käyttää.

Jaksaisitko kertoa mulle tarkemmin siitä sun Hellp syndroomasta, milloin sulla puhkesi, miten oireili ja millä rv:lla lapsesi joutui syntymään?

Näitä nimenomaan Hellp syndrooman sairastaneita on todella vähän, mitä olen näin netin kautta tavannut ja keskustellut, siis ihan muutamia osunut vain kohdalleni.

Oletko keskustellut lääkäreiden kanssa mitään että mikä on ennuste tälle uudelle raskaudelle tuon Hellp syndrooman suhteen?

Mulle ei olla muuta oikein osattu sanoa kuin että yleensä raskausmyrkytys on ensisynnyttäjien tauti ja yleensä ei uusi. Mutta jos uusii niin yleensä myöhemmin ja lievempänä. mutta kukaanhan ei voi mitään varmaa sanoa miten käy ja olen kyllä kuullut jos jonkinmoisia tarinoita näistä raskausmyrkytyksistä eli ihan mysteeri ja arvaamaton koko tauti.

Vierailija
2/5 |
07.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin kerron siellä lisää!

os. minna.ht@luukku.com

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
08.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli lievä raskausmyrkytys ja vuodenlevon ansiosta meni jopa yhden päivän yli lasketun-ajan synnytys..käynnistettiin kun ei ois muuten kyl syntynyt!!Siis mulla ei noi pahaa tilannetta ollu mut nyt ruvennu miettimään ja lääkäriltä kysyny että voikohan tää tulla toisen kohdalla voimakkaampana jos siis tulee kun mulle ei tämän raskauden suhteen ole vielä tuota lääke puolta suositeltu ku virtauksissa ei ultrassa näkynyt mitään siihen viittaavaa että lääkitys tarvittaisi!!

kuulemma geenit vaikuttaa eli jos omalla äidillä ollu niin tyttärellä kans riski saada raskausmyrkytys!

Onko teille annettu mahdollisuutta osallistua semmoseen tutkimukseen jossa tutkitaan juuri tuota raskausmyrkytystä ja sen kehittymistä yms..?!itselleni sitä tuolla joensuussa esitettiin mut tänne vantaalle muutettiin eikä täällä ole siihen mahdollisuutta ku ois ollu kiva auttaa muita tulevia äitejä taistelussa raskausmyrkytystä vastaan!!

hmm..saakohan tästä mun kirjoituksesta mitään selvää kun kiireessä yritän jotain väsätä!!?

Vierailija
4/5 |
10.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ehdottomasti osallistuisin jos sellaiseen olisi mahdollisuus.

Mä olen myös kuullut noista geenihommista raskausmyrkytyksen suhteen eli että voi perityä mutta ilmeisesti mahdollista periytyä myös lapsen isän puolelta. Omalla äidilläni tai kenelläkään lähisukulaisellani ei ole ollut raskausmyrkytystä joten omalta puoleltani se ei ole ainakaan voinut periytyä jos periytymisestä kyse. Mutta anopillani muistaakseni ollut kaksi tosi lievää raskausmyrkytystä ihan loppuvaiheessa eli jos periytyvyys kyseessä niin sitten se on tullut mieheni puolelta. Mutta oma äitini kun odotti minua niin raskaus sellainen oppikirjojejn mukainen eli täysin normaalia ilman mitään ongelmia.

Osaatko kerota tarkemmin tuosta tutkimuksesta raskausmyrkytykseen liityen. miten tutkitaan yms.?Alkoi nimittäin kiinnostamaan...Mitkä rv:t sulla Pikkanen nyt menosssa?Mulla 14+4.

Vierailija
5/5 |
11.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!!

Niitä kaupunkeja joissa voi osallistua tuohon tutkimukseen oli aika vähän..en nyt muista mitkä ne oli!!Osa käyttää lääkitystä eli tuota (lasten) aspiriiniä pienen määrän ja toiset eivät...sen lääkäri tutkii kumpaan ryhmään kuuluu!Sitten siinä pitäisi kirjoittaa raskaudenaikaista päiväkirjaa kun tutkitaan vaikuttaako elämässä tapahtuneet asiat yms (stressi) tuohon riskiin saada raskausmyrkytys!Sen lisäksi on jotain perinnöllisyysjuttuja...se voi kuulemma tulla vaik kolmekin sukupolvea yli eli mistä sitä tietää onko joilloin aikoja sitten eläneellä sukulaisella ollut (eihän silloin olla edes sitä tutkittu)!Kyllä se aina omasta suvusta tulee jos tulee mutta sitähän ei ole vielä varmistettu että se olis aina ollu syy..joillakin kun ei ole tietoa onko suvun naisilla ollu!!

Ainakin siinä olisi enemmän äitipolikäyntejä (ultrakäyntejä siis seuraavat virtauksia ja sikiön kasvua yms) ja verikokeita..

En nyt muista oliko siinä tutkimuksessa vielä jotain muuta kun muutossa se informaatio kirje hävisi(siinä olisi ollut tarkasti kaikki asiat selitetty)!!Eli jos olisi ollut mahdollisuus osallistua tutkimukseen niin ehdottomasti olisin vaikka siitä ei erityisemmin itselleni olisi ollutkaan hyötyä(mutta tuleville äideille siitä on kun tutkimus on valmistunut) ja ehkäpä siihen olisi pitänyt varata enemmän aikaa noihin tutkimuksissa käynteihin ja siihen päiväkirjankin tekoon mutta kyllä sitä haluaa jotenkin auttaa että tämä raskausmyrkytykseen keksittäisi joku lääkitys tai muu keino!!

Toivottavasti tuo tutkimus laajentuisi myös muuallekkin suomeen kaikille siihen haluavilla olisi mahdollisuus osallistua mutta sekin on näitä rahakysymyksiä..ikävä kyllä :(

Pikkanen ja rv 17+6