Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jatkuva pohjaton väsymys

Väsynyt
09.11.2022 |

Olen nuori parikymppinen nainen. Haen täältä kenties vertaistukea, diagnoosia en siis tullut täältä kalastamaan.
Olen jatkuvasti todella todella väsynyt. Tuntuu, että silmät ei oikeasti pysy auki. Siis niin väsynyt, että voisin oikeasti nukkua ja nukkua ja nukkua aina vaan. Nukun parhaimmillaan 15 tuntia yössä ja jos en väkisin nouse ylös, voisin jatkaa nukkumista edelleen. Syön ja juon (vettä) oikeasti säännöllisesti, liikun töissä paljon (hoitotyö) ja vapaa-ajalla sitten vain lepäänkin.
Ferritiini oli keväällä alle kymmenen, se hoidettiin rautainfuusiolla ja se on noussut 130. Se on siis hoidettu. Kilpirauhasarvo TSH on 6.1, eli koholla. Lääkäri sanoi, että ne ovat vielä normaalit eikä lääkitystä missään nimessä kannata aloittaa, vaan arvot mittaisiin uudelleen helmikuussa? Jeppis.
Mulla siis itsellä pelottaa tämä väsymys, koska tää on jotain aivan järkyttävää. En pysty tekemään oikein mitään, tunnen oloni riesaksi muille läheisille.
Olen normaalipainoinen.
Onko kellään mitään samankaltaista ollut ja mitä tahansa vinkkejä on, niin kuulisin mielelläni.

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtuu varmasti noista rauta arvoista. Ne ovat olleet pitkään huonot kun noin alas päässeet. Eihän ne oireet hetkessä korjaannu vaikka arvot ovat nousseet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko sairastanut koronan, se voi aiheuttaa pitkäaikaisen väsymyksen...

Vierailija
4/36 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuon aiheutti stressi, eli onko elämässä nyt sellainen tilanne että oot tyytyväinen sun omaan arkeen, työhön, vapaa aikaan, ihmissuhteisiin? Jos ei niin mikä estää muutamasta asioita?

Vierailija
5/36 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet siis ottanut rokotukset koronaa ehkäisemään?

Vierailija
6/36 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vertaistukea pohjattomaan väsymykseen? Mulla kans. Auttaako?

Vierailija
7/36 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenterveysongelma nimeltä long covid iskenyt?

Vierailija
8/36 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piiii pii pi pi piiiii

Vierailija
9/36 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli mieleen, että voisiko olla sivuvaikutus rokotteista.

Sikainfluenssarokotuksesta aiheutui narkolepsiaa joillekin.

Vierailija
10/36 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä arvelette?

Vierailija
11/36 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otettiinko muita kilpirauhasarvoja? Kyllähän tuo TSH on korkea ja viittaa vajaatoimintaan, itse voin parhaiten kun TSH on alle 1. Onko rauta-arvoja otettu tuon kevään jälkeen? Voi olla että arvot tippuneet ja tarvitsisit toisen infuusion. Jos menettää koko ajan rautaa esim.runsaiden kuukautisten takia, kannattaisi runsaat kuukautiset hoitaa.

Vierailija
12/36 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuli mieleen, että voisiko olla sivuvaikutus rokotteista.

Sikainfluenssarokotuksesta aiheutui narkolepsiaa joillekin.

Narkolepsiaa sairastava nukahtaa ihan kesken lauseen tai kävelyn. Jalat lähtee alta ja kaatuu. Ap:n väsymys viittaa johonkin muuhun, voi toki olla sairastetun influenssan aiheuttama.

Vierailija
13/36 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopettakaa jo se korona ja siihen liittyvä rokotuspaskanjauhanta, yritätte laittaa katkenneen sääriluunkin varmaan tuon piikkiin. Syy löytynee noista mitatuista tuloksista, siihen tämä paska syksy päälle vielä.

Vierailija
14/36 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopettakaa jo se korona ja siihen liittyvä rokotuspaskanjauhanta, yritätte laittaa katkenneen sääriluunkin varmaan tuon piikkiin. Syy löytynee noista mitatuista tuloksista, siihen tämä paska syksy päälle vielä.

Tässä keskustelussa EI ole syytetty koronapiikityksiä asiasta.

Vierailija
15/36 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokerit testattu ja mahdollinen 2. tyypin diabetes lienee suljettu pois testeillä, jos olet kerran hoitoalalla?

Onko masennusta? Vitamiininpuutosta? Mitenkäs ruokavalio muuten?

Ulkoilu?

Vierailija
16/36 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöthän b, c, ja d vitamiinia?

Vierailija
17/36 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi influenssarokotuksesta mieheni tuli ihan kipeäksi viimeksi.

Vierailija
18/36 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono kunto, ei se hoitotyö ole mitään hikiliikuntaa.

t.toinen hoitsu.

Vierailija
19/36 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei AP, täällä yksi väsymyksestä selvinnyt.

Mulla alkoi kuvaamasi kaltainen väsymys parikymppisenä ja kesti noin 35-vuotiaaksi. Olen nyt 41 ja koen itseni terveeksi, kun elämä pysyy tasapainossa ja energiat koholla.

Väsymykseni puhkesi opintojen, työn ja sosiaalisen elämän yhdistämisen stressistä. Sairastuin burnoutiin. Piti lopettaa opinnot ja vaihtaa alaa helpompaan. Nukuin kaiken vapaa-aikani. En enää kyennyt kokoaikaisiin töihin ja kävin kuntoutustuellakin. Sain kaksi burnoutia jopa noissa olosuhteissa.

Lääkäri sanoi, että olen masentunut, vaikkei siltä tunnu. Neurologi diagnosoi minulla ADD:n ja sain siihen lääkkeet, kun olin 30. Tietenkin niillä pysyi hereillä ja olo vain paheni. Samaan aikaan puhkesi pari autoimmuunisairautta. Yritin kahdesti eläkkeelle. Lääkärissä ramppaaminen kerrytti vain lääkelistaa ja diagnooseja, joten valitsin toisen tien eli itseni parantamisen energiatasoja nostamalla.

Aloin harrastaa joogaa ja meditaatiota. Kävin läpi henkistä kasvua ja menneen elämäni solmukohtia. Muutin asumaan pienelle paikkakunnalle, missä elämänrytmi sopi paremmin minulle kuin kaupungin hektisyys. Aloin viettää enemmän aikaa ulkona luonnossa. Säännöllinen päivärytmi on ehdoton ja pitkät yöunet. Väsymystäni pahensivat levottomat jalat, jotka rauhoittuvat vitamiineilla (rauta, e). Kofeiini ja alkoholi piti jättää. Ruokavalion laitoin uusiksi: olen todella hiilariherkkä. Jätin tulehdusta aiheuttavat aineet (maito, viljat, koisokasvit) ja siirryin lähes täysin raakaruokaan. Koen, että ruuan ja joogan merkitys paranemisessani oli kaikista suurin asia. Raakaruoka on muuttanut elämäni ja auttanut minua pääsemään eroon lääkityksistäni. Jos voit tehdä elämässäsi yhden muutoksen, lisää jokaiseen päivääsi kannullinen vihersmoothieta.

Viimeiset vuodet elämäni on ollut todella hyvää. Stressaavampina aikoina on tärkeää hidastaa tahtia ja lisätä ravinteiden saantia. Korona sai väsähtämään pariksi viikoksi mutta siitäkin selvisin ruuan avulla. Ginseng, ashwagandha, reishi ym. lisäravinteet saattavat myös auttaa vireystilan suhteen. Toivottavasti tästä oli sulle AP jotain vertaistukea. Tämä maailma tekee ihmisen sairaaksi, jos antaa sen tehdä.

Vierailija
20/36 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpirauhasarvot vaihtelevat usein ja kyllä sinulla tuo tsh on hiukka korkealla. Se viittaa kilpirauhastulehdukseen. Noin oli mun kohdalla. Sain aikoinaan kokeeksi thyroxinia puoli tablettia/pv ja olo piristyi selvästi. Sen jälkeen minulla on ollut pysyvä lääkitys.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan neljä