Minulla on skitsofrenia. Haluatko kysyä jotain?
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Kauanko sinulla on ollut diagnoosi? Oliko oireita pitkään ennen sitä?
Ensipsykoosi 2006 ja 2020 oon saanut diagnoosin.
Minulla on myös diagnosoitu skitsofrenia. Olen psykoosissa pari kertaa viikossa. Käyn töissä, eikä kukaan tiedä sairaudestani.
Vierailija kirjoitti:
Montako tuntia päivässä nukut ja mihin aikaan, ts. valvotko öisin?
En yleensä valvo öisin. Lääkkeet väsyttää jonkin verran. Nukun noin 9-10 tuntia, klo 23-9.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauanko sinulla on ollut diagnoosi? Oliko oireita pitkään ennen sitä?
Ensipsykoosi 2006 ja 2020 oon saanut diagnoosin.
Ei kun 2022
Onko niin, että psykoosi alkaa pikkuhiljaa vai tuleeko se kertarytinällä päälle? Tunnistatko ensioireet, millaisia ne on? Millaisia ensioireet olivat ensimmäisellä kerralla?
Kiitos jos jaksat vastata. Ja kaikkea hyvää!
Vierailija kirjoitti:
Kumpi teistä tänne kirjoittelee?
Kumpi kumpi?
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla ois oikeasti skitsofrenia aktiivisena et osais vastata näihin
Itse asiassa skitsofrenian relapseja tutkitaan kyselylomakkeilla, joihin potilaiden pitää vastata erittäinkin keskittyneesti. Eräässä tutkimuksessa todetaankin, että käytännössä tutkimuksissa käytetyt relapsin määritelmät lähes systemaattisesti poissulkevat kliinisesti relevantin akuutin psykoosin mahdollisuuden, koska oikeasti psykoottinen ihminen ei pystyisi vastaamaan koherentisti tutkijan kysymyksiin:
"These scales were measured during routine appointments, but if you think of the practicalities of this, how is it possible to do a rating scale with someone who is experiencing a significant episode of psychosis? People have to have capacity to take part in research assessments, and they have to have the attention span to fill in questionnaires. The fact that relapses were picked up during routine assessments much of the time suggests they were not what would generally be considered a full-blown relapse. In fact some of the studies acknowledge this, and the text refers to ‘impending relapse’ or early signs of relapse, but nevertheless they are presented as studies of ‘relapse prevention’."
https://joannamoncrieff.com/2019/12/10/what-does-relapse-mean-definitio…
Tutkimuksessa todetaan, että vain 8,5 % tutkimuksista käytetään relapsin määritelmää, joka täyttää kliinisesti merkitsevän psykoosin kriteerit. Käytännössä kaikki näyttö siitä, kuinka paljon lääkehoito ehkäisee relapseja pohjautuu tällaisiin kokeisiin, joissa mikä tahansa parin päivän lievä oireiden nousu PANSS-skaalalla ilman mitään spesifiä merkittävää psykoosioiretta edes voidaan määritellä relapsiksi. Oireiden nousu voi liittyä myös lääkehoidon liian nopeaan lopettamiseen, koska systemaattisesti noissa kokeissa potilaat vieroitetaan alle kahdessa viikossa neuroleptilta, joka nostaa sekä psykoosi -että yleisoireita.
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0920996419303913?via…
Toisin sanoen on väärin väittää, että skitsofrenian aktiivisuus osoittaisi kyvyttömyyttä keskittyä jäsentyneesti Vauva-palstan kysymyksiin. Se on itse asiassa edellytys aktiivisuuden todentamiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Onko niin, että psykoosi alkaa pikkuhiljaa vai tuleeko se kertarytinällä päälle? Tunnistatko ensioireet, millaisia ne on? Millaisia ensioireet olivat ensimmäisellä kerralla?
Kiitos jos jaksat vastata. Ja kaikkea hyvää!
Ei se ihan kertarytinällä tule, mutta kun alkaa niin karkaa nopeasti käsistä. Viimeksi en tunnistanut, kun aloin kuulla puhetta. Olin ensimmäisellä kerralla harhainen, ajatusharhoja.
Kiitos!
Onko sinulla pelkotiloja, ja jos on, mitä pelkäät eniten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin jos olisin psykoosissa. Ei skitsofreniasta olla koko ajan psykoosissa. Minulla on paranoidinen skitsofrenia, sosiaalisten tilanteiden pelko sekä estynyt ja eristäytynyt persoonallisuushäiriö.
Uskallatko mennä väen paljouden joukkoon ja alkaa heittämään jotain moon walkkia ja muuta wokeneekeri muuvia?
No en. Välttelen juhlia ja väenpaljoutta :)
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla pelkotiloja, ja jos on, mitä pelkäät eniten?
On kyllä.
Kiitos kysymyksistä ja mielenkiinnosta. Lopetan nyt vastailen. Ap.
Oli asiallinen keskustelu pääosin,
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikki skitsofreenikot ole koko ajan sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin jos olisin psykoosissa. Ei skitsofreniasta olla koko ajan psykoosissa. Minulla on paranoidinen skitsofrenia, sosiaalisten tilanteiden pelko sekä estynyt ja eristäytynyt persoonallisuushäiriö.
Uskallatko mennä väen paljouden joukkoon ja alkaa heittämään jotain moon walkkia ja muuta wokeneekeri muuvia?
No en. Välttelen juhlia ja väenpaljoutta :)
Miksi? ymmärrän että harva tykkää wokettajista, mutta kyllä välillä on mukavaa örveltää kunnolla reisipillu muuveja kuten jauhosanna.
Avohoidossa käyn. Yritän elää mahdollisimman stressittömästi.