Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä hankkia vaatteet, jos haluaa lopettaa pikamuodin ostamisen?

Vierailija
09.11.2022 |

Viimein se tapahtui; uuden työpaikan myötä on viimein varaa alkaa tekemään kestävämpiä valintoja. Korona-aikana painoa on tullut sen verta, että lähes koko vaatevarasto on uusittava. Haluaisinkin käyttää nyt oikein kunnolla aikaa löytääkseni laadukkaita vaatekappaleita, jotka myös sopivat keskenään yhteen. Olen aina shoppaillut pääasiassa H&M, Zara, Mango, yms. enkä ollenkaan tiedä mistä lähtisin vaatteita etsimään. Ikää on 30v. ja pukeutumiseni ei ole millään tavalla erikoista, ihan perusvaatteita kaipaan.

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No helpointa on nyt ettet uusi mitään vaan käytät niitä vanhoja. Ja jos ostat niin ostat vaikka Etsystä.

Vierailija
2/41 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löydä itsellesi luotto-ompelija, joka tekee sinulle vaatteet kankaista, jotka yhdessä päätätte laatu etusijalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No helpointa on nyt ettet uusi mitään vaan käytät niitä vanhoja. Ja jos ostat niin ostat vaikka Etsystä.

Kuten tuossa aloitusviestissä mainitsin, painoa on tullut lisää joten pakko on hankkia uutta tilalle. 

-ap

Vierailija
4/41 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkolailla se ja sama mistä ostat. Ostat vain mistä oikeasti pidät ja mikä oikeasti tulee käytettyä ja niitäkin vain kohtuullisen määrän. Jos käytät mielelläsi vain mustaa, on turha ostaa kaappiin mitään värikästä koska niitä "kuuluu" käyttää ainakin kesällä. Ei kuulu.

Vierailija
5/41 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tässä listaa suomalaisista yrityksistä, jotka tekee laadukkaita vaatteita (osa ommellaan suomessa, osa esim. Virossa):

- Ommellinen

- Nosh

- R-collection

- Paapii

- Versonpuoti

- Dream Circus Oy

- TamSilk 

Vierailija
6/41 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirpputoreilta ja tori.fi löytyy ihan kaikki tarvittava :) Ei tarvitse oikeasti enää ostaa uusia vaatteita, maailma hukkuu niihin!

Vierailija
7/41 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten tuossa aloitusviestissä mainitsin, painoa on tullut lisää joten pakko on hankkia uutta tilalle. 

-ap

No laihduttaminen on se edullisin vaihtoehto.

Vierailija
8/41 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Postimyyntifirmoista Ellos,Cellbes.Saa myös isoja kokoja.Laatu yleensä ihan hyvä.

Vierailija
9/41 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ivalo, Weecos ja Nudge ovat eettisen muodin verkkokauppoja. Ivalosta en ole tilannut, kahdesta jälkimmäisestä olen. R-collection ja Ruskovilla ovat hyviä kotimaisia merkkejä.

Mutta suosittelen myös ihan käytettyjäkin vaatteita! Mä ostan torista, yleensä nk. merkkivaatteita. Niitä on helppo etsiä ja jos niistä on kokemusta, laadusta ja mitoituksesta on jotain kuusaa, kun pitää ostaa ns. sika säkissä.

Vierailija
10/41 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
11/41 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilaa pohj. koreasta, siellä on kaikilla kestävät harmaat sarka-asusteet.

Vierailija
12/41 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin kannattaa panostaa laatuun ja kotimaisuuteen, mikäli suinkin mahdollista. Nuo pikamuotijätit, esim. H&M on kyllä suurelta osin aivan luokatonta kamaa. 

Kannattaa valita luonnonmateriaaleja, siis puuvillaa, bambua, villaa, tenceliä, viskoosia... Akryyli (tekokuitu) esimerkiksi neulepaidassa tekee sen hetkessä nyppyiseksi ja kulahtaneen näköiseksi.

Vierailija
13/41 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo 10 vuoden ajan teetättänyt farkkuja ja alusvaatteita lukuun ottamatta kaiken ompelijalla.

Vierailija
14/41 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kierrätyskeskuksessa on paljon vatetavaraa ja ihan käyttökelpoista.   Lisäksi kirpputoreilta löytyy.  Olen itse hankkinut näistä, vaikka on rahaa ostaa kaupastakin.

Vierailija
15/41 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotimaisissa vaatteissa on se vika, että ovat malliltaan ylisuuria laatikkomaisia. Itselläni on päärynävartalo, enkä todellakaan voi laittaa päälleni mitään tanttatunikaa. Näyttäisin niin lihavalta. Tähän vartalonmalliin täytyy vaatteiden olla naisellisemman mallisia keskivartalosta. Eikä kotimaisista löydy omaan vartalonmalliin sopivia vaatteita.

Kun on vielä olemassa meitäkin keski-ikäisiä, joilla on normaalin kokoinen vyötärö.

Vierailija
16/41 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta vaikka Stockalta. Laatumerkkejä löytyy ja halvempia myös.

Vierailija
17/41 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sportsdirect.uk on mainio. Edelleen useita samoja vaatteita myynnissä, joita oli myynnissä jo kolme vuotta sitten.

Vierailija
18/41 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin liputan käytettyjen vaatteiden puolesta. Niissä ongelma on tietenkin (muun muassa) se, että pitäisi tietää mitä merkkiä hakisi, että jotain löytäisi. Näin nettikaupoissa. Mutta jos on joku siisti kirpputorikauppa (ehkä joku Relove? en ole itse käyttänyt) niin ehkä ensiksi sinne kokeilemaan että saa tuntumaa.

Itse olen esim. ostanut Tommy Hilfigerin kauluspaidan, Gerry Weberin hameen ja Soliden kengät nettikaupoista / kierrätyskeskuksesta ja ihan hyviä olivat. Jos löytäisin Barbourin neuleen käytettynä ja sopivana, niin sellaisen hankkisin. Itsellä oleva Barbourin neule on kutistunut (neule on kutistunut ja itse olen hieman lihonut) ja lisäksi kulunut, joten olen parsinut ja paikannut sitä, sitä voi käyttää vaikka urheillessa kerrospukeutumiseen mutta ei oikein muuten.

Kannatan myös teettämistä, jos vain on varaa.

Auttaisiko ensi vaiheena ns. kapselivaatekaapin miettiminen ja sitten alkaa siihen "kerätä" sopivia vaatteita?

Vierailija
19/41 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tässä listaa suomalaisista yrityksistä, jotka tekee laadukkaita vaatteita (osa ommellaan suomessa, osa esim. Virossa):

- Ommellinen

- Nosh

- R-collection

- Paapii

- Versonpuoti

- Dream Circus Oy

- TamSilk 

Tässä hyvä lista. Itsekin ostan mm. Ommellista ja PaaPiitä, jonkun verran Verson Puodiltakin.

Itse ostan lapselle ja itsellenikin myös seuraavilta:

Melli Ecodesign

Sampsukka

Myllymuksut

Kivat

Little Maya (pipot, tonttulakit, hatut)

RuskoVilla

Disana

Käsinetori (hanskat ja rukkaset)

Dilling (täältä mm. alusvaatteet)

rintsikat esim. Miss Mary ja Cosabella

Hessnatur.de

Avocadostore.de

sukat esim. Sukkamestarit, Grödo ja Dilling

Kässämessut netissä -ryhmä on hyvä ja sieltä voi bongailla kaikkia pieniä käsityöyrittäjiä.

Sit on erilaisia ryhmiä mm. Eettinen, ekologinen ja vastuullinen muoti.

Vierailija
20/41 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan mistä vaan, pointti on, että ostat lisää kun edelliset ovat käyttökelvottomat.

Zara ja HM Ovat kyllä tyypillisesti kertakäyttömuotia

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kaksi