Toukojen maanantai
Olenko tosiaan ensimmäinen?
Tässä viikonlopun turinat:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=8765668&p=3&tmode=1&smode…
Kommentit (15)
Onnea uusille tulokkaille, nimiä en ny saa muistiin..
Ed. ketjuihin..
Mullakin kerran ollu harjottelia yksin ilman terkkaria, mut vaikka harjotteliaa selvästi jännitti ja asiat tuli tökerön ystävällisesti ulos niin ei haitannu. Oli tosin loppuraskaus ja kaik oli jo niin rutiinia. Ainut kun kuunteli ääniä, esikoinen pyöri alta pois ja meinas jo epätoivo iskeä harjottelijaan. Nauroin vaan et sitä toukka aina tekee ja lopulta ite terkkari tuli kuuntelee,tiesi jo salaman nopean toukan temput =) harmi että harjottelijalla käynti meni noin, varmasti myös harjoittelijaa jännittäny ja itkukohtaust hämmentäny lisää. Tsemp seuraavaan kertaan!
Pyhäinpäivänä ei käyty hautuumaalla, en oo käyny ihmisten hautuumaalla aikoihin, en vaan pysty menemään koko paikkaan. Eikä se tarkota et oisin mummon unohtanu. Eläinten hautuumaalle,mummolas,vien jouluna kynttilät jokaisen rakkaan haudalle.. En tiedä miten se niin helpompaa on. Mun omat suojelusenkelit pilven reunal =D
vaunuista sen verta et meil simonin yhdistelmävaunut pehmeel kopalla.. Tarkotus ois ostaa tavan 4pyörä tuplat, käytettynä. Katoin yksiä 3pyöriä mut ne näyttiki nii huterilta..
Jaksuja
jo rv 12+5
Nyt saa kiittää siitä, ettei ole omaa pihaa :)
Ei tarvitse käydä kolaamassa 3x päivässä lunta...
Käytiin esikoisen kanssa tänään pitkästä aikaa ( puoleen vuoteen ) seurakunnan perhekerhossa, poika meinas hermostua alussa. Mutta lelut kun saatiin esiin, poika oli kovin tyytyväinen :) Ihanaa, että unirytmi muuttunut nyt niin, että pääsee ihmistenilmoille jutteleen uusien mammojen kanssa :)
Poikakin sammuin kuin saunalyhty sänkyynsä, heti kun vaipan sai vaihdettua.
Varjokas; olipa inhottava neuvolakäynti :( Itse olen yleensä hälläväliä tyyppi, mutta raskauden aikana tosi tarkka mitä haluan kertoa ja kelle haluan kertoa. Eikä sun tarvii huolia sitä harjoittelijaa käynneillesi, sanot vaan ettei se käy! On siellä neuvolassa muita " paksumpinahkaisia" äitejä joiden käynneille harjoittelija voi mennä. Oman neuvolantädinkin olisi tämä pitänyt ymmärtää, koska tuntee sinut! Mulle tuli esikoisen synnytykseen lääkäriharjoittelija, vai miksi sitä kutsutaan? Mulle vaan sanottiin, että tämä ja tämä opiskelija tulee seuraamaan kalvojen puhkaisuja... Tays on opetussairaala ja ymmärsin, ettei siellä voi kieltää harjoittelijaa osallistumasta, voiko pitää paikkansa?
No, niissä kivuissa olin vain tyytyväinen, että joku kalvot puhkaisi, jotta saisin epiduraalin :) Ompahan taas yksi lisää joka on värkkini nähnyt ;)
Tervetuloa uudet; klainari ja JHI, muistinkohan nikit oikein ?? :)
Tänään taas katsomaan asuntoa, nyt kyseessä rivari. Voikun se olisi hyvä :)
Onnipapunen, Käpy 13+6 & " iivari" 1v2kk
Ajattelin nyt kirjoitella muutaman rivin kun aiemmin olen vain mielenkiinnolla keskittynyt lukemiseen..
Täällä on jo sadellut koko aamun eikä loppua näy, onneksi saa olla sisällä lämpimässä..
Meillä oli viimeviikolla ensimmäinen ultra jossa sitten selvisi että lapsosia onkin kaksi.. oli se aikamoinen shokki kun en yhtään osannut asiaa aavistella..positiivisessa mielessä siis mutta kuitenkin..nyt saa sitten ravata neuvolassa hieman tiheämmin mutta toistaiseksi ei ainakaan mitään hälyyttävää ole ilmaantunut, vaikka aluksi pelästyin sanaa riskiraskaus..eihaän se kuitenkaan välttämättä sitä tarkoita että jotain on mentävä pieleen..menee niinkuin on mennäkseen..
Meilläkään th ei saanut neuvolassa kuin toisen sydän äänet kuuluviin, mutta eikai siitä auta huolestua..helpommin vaan sanottu..
Päänsärky ja pahoinvointi tuntuu vaan yltyvän..onneksi jälkimmäistä lähinnä iltaisin..alkuun pääsinkin varmaan liian helpolla joten se ottaa nyt sitten takaisin..Ruokahalu on ihan valtava..mietinkin että saanko nyt syödä ns. kolmen edestä?
Kokemuksia kaksos raskauksista kaipailisin..
Murmeli, Eelis 1v 4kk ja " Tiuhti & Viuhti" 13+2
Elossa ollaan.. Ajattelin nyt pitkästäaikaa kirjottaa edes jotain. Olen lueskellut päivittäin muiden tekstejä, mutten jaksanut sitten vastailla. Täällähän alkaa kaksosten odottajia olemaan! :) Ihanaa ja tuplasti onnea. Ja tietysti onnittelut kaikille ultrassa käyneille ja sydänäänet kuulleille.
Itse vielä odottelen ultraan pääsyä.. 2vk ja 1pv olisi vielä odotettava. (ultra vasta rv 13+2 :/ ) Mutta ensi viikolla pääsee toivottavasti kuulemaan sydänääniä neuvolaan. :) sitä odotellessa!
Käytiin tänään tuolla myräkässä aamulla pojan kanssa. Huh, mikä ilma! :)
Poika hoki " kotiin,kotii" tunnin ulkona olon jälkeen. Vielä olisi ainakin kauppaan mentävä päikkärien jälkeen. Noh, tuon 20min matkan kestää vaikka päällä seisten ;)
Eipä tänne kummempia.. pähkäilen tässä että mistä hommaisi toppahousut ja minkälaiset.. Jotkut on hommattava, että jaksaa ulkona touhuta.
Hyviä päivänjatkoja täältä kaikille!! :)
t:tiitiäinen, poika 1v10kk ja vauvanalku rv11+1 (hui, toisillä lähestyy jo rv 15!)
Pitkään aikaan en ole saanut aikaiseksi mitään kirjoittaa, vaikka päivittäin käynkin pinoa lukemassa.
Vastaan muutamaan kysymykseen mitkä nyt jäi mieleen...
Kantoliina on mielestäni kyllä tosi hyvä juttu vauvan kanssa! Minulla on Huggis ja on kyllä ollut tosi hyvä. Ihan vauvasta asti olen siinä molempia tyttöjä kantanut ja sit kun enimmäkseen pysyvät hereillä ulkoillessa, niin on meillä ollut Ergo kovassa käytössä. Tytöillä ikä eroa 1v10kk ja ilman tuplarattaita ollaan menty. Liina on ollut tosi helppo opetella sitomaan, osaan kylläkin tasan kolme sidontaa, mut hyvin on pärjätty =D Babyidean " kirpputorilta" aikoinaan liinani ostin ja Ergon sen jälleenmyyjältä.
Meillä rattaina on Harttanin ilmakumipyörälliset yhditelmät vuodelta kirves ja kuokka, mut toimivat edelleen moitteettomasti! Saksasta saa halvemmalla...
Ultrassa kävin tasan kaksi viikkoa sitten ja siellä tirppana reippaasti jumppasi! Esikoinen totesi kun kuvia katsottiin, että se on varmaan tyttö! Kun pikkusiskokin on tyttö ja isi on ainut poika...Semmoiset perusteet! Silloin vastasi viikkoja 12+1, eli tänään ois 14+1. Tällä Ranskassa lasketaan viikot hieman erilailla, kun suomessa, eli minun laskettu aika on Suomen mukaan 2.5 ja täällä se on 9.5. Tällähän vauvat syntyy viimeistään laskettuna päivänä ja minunkin olisi pitänyt aika varata sairaalaan hyvissä ajoin kyseiselle päivälle... Ihmettelinkin, joskus kun eräs ranskalainen ystäni ei ymmärtänyt ettei vauva ole vielä syntynyt vaikka laskettuaika oli jo mennyt viikko sitten!
Nyt lähdetään patongin ostoon =D
reemis 14+1 (tai jotain) ja tytöt 11/03ja 09/05
Viime viikolla kerroin, etten saanut neuvolasta sitä Vau-kirjaa. No, laitoin heidän nettisivujen kautta pyynnön saada ko. kirja ja tänään se tipahti postiluukusta :) Kiva kirja, siitä on helppo seurata jokaisen viikon kehityksestä. Hyvä palvelu!
Ja tervetuloa murmeli :)
Onnea kaksosista!! Täällä on ainakin yksi toinenkin kaksosten odottaja ja Larulla oli ainakin kokemusta kaksosraskaudesta, heiltä saat varmaankin lisätietoa odotuksesta :) He itse kertokoot enemmän, ja täältä vauvalehden palstaltahan löytyy erillinen alue monikkoperheille josta saat varmasti apua miltä askarruttaviin kysymyksiin. Ei muutakuin paljon paljon onnea tuplista!! :)
Mä lopetan nyt tän turhanpäiväisen jaarittelun....
OP
Eli ihan sillo aluksi kirjoittelin,mutta aikaisempien varhaisten keskenmenojen jälkeen en sitten kuitenkaan uskaltanu kirjoitella.
Nyt käytiin torstaina ultrassa ja yksi pieni elävä vauvan alkuhan sieltä löydettiin joten voin kait nyt sitten huokaista helpotuksesta.
Mulla etomista ja öllöttämistä on vieläkin ja tuntuu ettei loppua näy,kaikki hajut käy nenään ja voiko olla mitään rasittavampaa kun saa yökkäillä jatkuvasti. Esikoisten,nyt 2,5 v kaksosten satunnaiset kakkavaipat on jäänyt isän harteille kun eivaan kertakaikkiaan voi oksentamatta niitä vaihtaa.
Kerran olen käynyt neuvolassa ja neuvolälääkärikin on vasta nyt torstaina kun viikkoja on jo sitten 14+3, esikoisista kävin jo viikolla 10, en tiedä miksi tää on näin myöhään.
Itse olen nyt sairaslomalla tenniskyynärpään vuoksi, jo kolmatta viikkoa ja lapset ovat hoidossa joten on ollut hyvää aikaa levätä ja kerätä voimia:)
Murmeliko se oli joka kaksosia odotteli?
Muistan tuon tunteen kun eilisen kun 3 v sitten sain tietää odottavani kaksosia. Mutta älä huoli vaikka kaikki puhuvatkin riskiraskaudesta ja vaahtoavat siitä kamalasti. suurin osa kaksosraskauksista päätyy onnellisesti viimesillä viikoilla ja kannattaa tosiaan käydä tuolla monikkoperheet puolella niin huomaat varmasti saman asian:)
Ovatko lapset erimunaisia vai ei? varsinkin erimunaisten kaksosten odotus on hieman " turvallisempaa" jos näin nyt voi sanoa:)
Itselläni on siis tyttö ja poika,siis erimunaiset, käynnistettiin 3 pv ennen laskeetua päivää ja painoivat vajaat 3,5 kilo/vauva...eli tosi hyvin meni ja hyvänkokoiset vauvat sain kotiin.
Raskaus meni muutenkin kivuttomasti vaikka tietenkin mahaa oli kaksin verroin:)
tsempiä sinulle kovasti:) itse huokaisin helpotuksesta nyt ultrassa kun oli yksi vauvanalku siellä:) kahdet kaksoset 3 v ikäerolla olis ollut liian kova paikka kuitenkin:)
martina ja tilliäinen 14+0 ja 2x 2v5kk:)
...kolmeplusyks:llä on sama laskettuaika kuin minulla =D Suomeenhan sitä ollaan tulossa kovaa vauhtia!
reemis 14+5 ja
Enpä ole jaksanut kirjotella yhtään tänne päin! Olin viimeviikolla kipeenäkin ja kotona en konetta jaksanut avata, joten nyt vasta töissä päätin lukea ainakin tämän päivän jutut. Onnea kaikille, jotka ovat ultrassa pienokaisensa nähneet ja niille jotka sydämen ovat kuulleet ja onnea myös tuplista!
Kyllä on kurja ilma ulkona. Viikonloppuna oli ihanaa, kun oli pakkasta ja aurinko paistoi. Antaa kummasti voimia tuo aurinko.
Mulla on alkanu ihmellinen iltapahoinvointi. Ei tartte kun ajatella vessan pönttöä, niin laatta lentää. Ruoka ei edelleenkään maistu, pelkkää raikasta salaattia vois syödä ja kaikkee kylmää! No täytyyhän sen pahoinvoinnin kai jossain vaiheessa tulla, kun ei ihan tossa alussa ollu juuri mitään... ja nytkin päätä särkee ja vali, vali...
Eli ei kummempia samaa rataa mennään, liikkeitä odotellen!
Maanantain jatkot!
Tarita 13+4
viime viikolla jouduin sitten ottamaan käyttöön äitiyshousut, viime raskaudesta oli olemassa sellaiset mustat ja eilen kävin shoppailemassa ja löysin onneksi H&M:ltä sellaiset ruskeat, jotka sopii työhousuiksi. Kovin monia housuja en viitti ostaa, joten näillä nyt aion pärjätä tammikuun loppuun, jolloin työtkin loppuu ja jään taas kotiin.
Etova olo on alkanut helpottamaan, mut tilalle on tullu päänsäryt. Viikonloppunakin oli lauantai-iltana sellainen kipu, että ihan itkuun parahdin, ku olin niin paniikissa. Toivottavasti nyt ei mikään migreeni ole lauennut. Täytyy varmaan vaan olla tekemättä mitään enemmän ruumiillista ku kotityöt, lauantainakin olin raksalla hommissa, tosin sielläkin vain siivoustöitä ja lumitöitä, mut aika monta tuntia tuli oltua.
Hei, onnea kaksosten odottajille =) Varmaan kyllä on jännää - eri tavalla siis?!!
Monilla on jo ultrakuulumisia ja sydänääniä kuunneltu - kiva juttu! Meillä ensimmäinen neuvolaultra, se np-ultra keskiviikkona. mehän käytiin kyllä ultrassa jo kolme viikkoa sitten yksityisellä, mutta kyllä tuleva ultra silti vaan jännittää, kun näillä alkuviikoilla kuitenkin vielä ollaan!
Ootteko kaikki, joilla tuo np-ultra jo ollut, myös mittauttanu sen niskapoimun?? Kait me mittautetaan, vaikka en tiedä mitä se sitten muuttaa... joka tapauksessa raskaudessa on aina riskinsä...
Mukavaa alkanutta viikkoa!! Toivotaan aurinkoisia säitä - tänne Länsi-Suomeen loskan keskelle ja muualle ehkä lumen keskelle!
=) Tinsu rv 11+3
Ensiksikin tuplasti onnea murmelille kasosista! Jos muistan oikein, taisi myös viime viikolla Basilikakin ilmoitella tuplakuulumisistaan ja joku oli myös joka aiemmin ilmoitteli tuplista, eli kolmet kaksosten odottajat taisi olla ainaskin toukoissa:))
Iloisia ultrakuulumisia on ollut paljonkin, onnea kaikille huimasti!
Uusille lämpimät tervetulo toivotukset, sekaan vaan reippaasti!
Kamala lumipyry ollut tänään täälläkin, olin tänään " keikkahommissa" meinasin kotiin tullessa juuttua tuonne puuroiselle tielle, muutenkin oli mutkia matkassa ja mitä vielä, kaiken lisäksi oli tosi tosi tosi kova pissahätä!!! Yritä siinä sit ajaa r a u h a l l i s e s t i ;) Onneksi siitä selvisi ja pääsi aaaaaah pissalle, josta ei sit meinannut loppua tullakkaan. Viime viikolla mainitsin, että taisin tuntea jo vaavin liikkeitä, no sen jälkeen ei mitään kovin selvää tuntunut j ajattelin kuvittelevani....perjantaina oli sit taas tosi vilkasta ja paaaljon selvempää ja just äsken tuntui jonkin aikaa pientä napsutusta oikealla puolella:) Pyysin miestä laittamaan korvaa siihen kohtaan, kun oli niin selvän tuntuista....niin kyllä se sanoi sieltä napsinaa kuuluvan:))) Ihanaa!
Perjantaina oli viimein lääkärineuvola, oli jo peruuntunut kahteen kertaan. Kaikki oli ihan ok! Lääkäri oli tosi mukava, mut tosi kiireinen. Sekunnissa teki sisätutkimuksen, ääniä ei meinannut alkaa edes kuuntelemaan, sanoi että tuskin kuuluu sillä vanhalla räppänällä. Sanoin, että edellisillä on kuulunut jo rv 9 ja nyt oli tulloin jo rv14+1. Sit suostui kuuntelemaan.....no viuh viuh kuuluikin kyllä, mut sanoin heti että ei tuo vauvan syke oo, noin hidas......kolme kertaa lääkäri kuunteli mun suonen sykkeitä, väittäen niitä vauvan sykkeiksi :) Sit pyysin laittamaan dopplerin alemmaksi ja sieltähän se tuttu nopea viuhviuhviuh kuuluikin :))
Sitten lääkäri sanoi että jatketaan sitten taas seuraavalla kerralla, vastahan tää on ihan alkuraskautta.....hmmm alkuraskautta, sanoin että pian taitaa olla jo keskiraskautta lähempänä. No hän nauroi, että älähän nyt, ei vielä piiitkään aikaan. Muuten lääkäri oli kyllä tosi kiva! Hän on enemmänkin erikoistunut sisätauteihin, mut oletan että neuvolalääkärin pitäisi erottaa mun syke vauvan sykkeestä. Pientä kysyttävääkin olis ollut, mut oli kyllä niin kiireinen että en ehtinyt mihinkään väliin suutani avaamaan....näistä pitkä miinus. Pääasia kuitenkin, että teki sen mitä pitikin ja kaikki ok!
Muuten ei mitään kummempia kuulune....päivät ja viikot rientää ja masu sen kun pullistuu:D Kaikkea hyvää kaikille toukokuisille!
Lalla ja pallero rv14+4
Onnea kaksinkerroin, Murmeli! Odotan itsekin kaksosia, ja asia paljastui samalla tavalla " vasta" np-ultrassa viikolla 13. Onhan tämä vähän riskaabelia odotusta, mutta hyvin kaikki varmasti menee!
Kylläpä pisteli vihaksi, kun kuin Varjokkaan neuvolakäynnistä. Miten voikin olla noin huonoa palvelua! Minulla oli harjoittelija ultraamassa Naistenklinikalla pari viikkoa sitten, mutta hän oli oikein ystävällinen ja mukava. Pieniä kämmejäkin sattui (harjoittelija mm. vahingossa jotenkin nollasi koneen vaihtaessaan sikiöstä toiseen, ja toisesta jouduttiin ottamaan mitat kahteen kertaan), mutta ei se meitä haitannut, saatiinpahan katsella pikkuisia ruudulta yli tunnin ajan, kun kuvaaminen kesti niin kauan :).
Olemme alkaneet kertoa odotuksesta tuttaville, kun vauvamaha alkaa pikkuhiljaa jo näkymään. Olin aikonut kertoa tänään töissäkin, mutta kaikki olivat jotenkin huonolla tuulella ja tympeinä enkä sitten halunnutkaan kertoa siellä kenellekään yhtään mitään. Ehkä joku toinen päivä sitten.
Basilika76 rv 14+4
MURMELILLE onnea onnea kaksosita:D
Kantoliinoista ollut puhetta....mä kans olen miettinyt et ostais sellasen nyt kun en pojan aikana jotenkin innostunut ollenkaan liinailusta vastakun oli liian myöhästä. tai sitten ostan kantorepun. tosin pojalle kokeilin ergo reppua,mut en vaan jotenkin sitä käyttänyt...en tiedä miksi. kävin kattomas sillon liinojakin,mutta päädyin siihen etten enää siinä vaihees osta kun painoakin oli jo paljon. nyt sitten ajattelin kyllä ostaa sen ja opetella sitä käyttämään. kovasti myyjä ainakin sanoi et tosi helppo kun viitsii opetella. nyt en vaan muista minkkä merkkinen se liina oli.....
Hei kukas se nyt sanoikaan et oli pakko luovuttaa ja laittaa MAMMAHOUSUT käyttöön:) siis tiiäkkö mä luovutin tänään myös:) lähettiin ostoksille siskon ja pojan kans ja valittelin siinä siskolle ettei mulla ole housuja,kaikki puristaa:( se sitten sanoi et laita suosiosta mammahousut jalkaan,mitä väliä?no niinpä kokeilin farkkuja ja niin laitoin ne:) ai että kun oli mukava automatka ja ostosreissu kun ei housut kiristänyt:D aivan ihana tunne,tosin vähän häiritsi ajatus et mammahousut jo tässä vaiheessa! viimeks kun odotin niin vielä 20viikolla mahduin omiin housuihini joten kuten ennen kun aloin ostella mammahousuja! mut ei auta.....en viihdy sitten yhtään enään missään kireissä vaatteissa! ahistaa oikein kun kiristää!!
Joku puhui toppahousuista. mun pitäis kans ostaa jokku talveks...mukavempi ulkoilla pojan kans kun on kunnon varustus päällä eikä farkut jalassa. no enpä oo nytkään farkut jalassa ulkoillu,mutta alkaa paleltua jo noilla ohkasilla housuilla.
mitähän sitten..UUSIAKIN oli vielä tullut!!ONNEA uusille tulokkaille:)
eipä tänne kummempia.....mukavaa alkavaa viikkoa kaikille ja hyviä vointeja!!!! nyt syömään:p
toymama 12+3
Täällä taas mennyt aika nettipimennossa..jotenki niiin väsy ettei edes jaksa avata tätä konetta :(
Onnea onnea, jälleen oli jollekin tullut tuplauutiset (sori en muista nick)
Varjokkaalla oli ollut todella ikävä neuvolakäynti, höh!
Mulla kans oli harjottelija viime neuvolakäynnillä ja ärsytti kun en tajunnut/ tiennyt että hänet saisi pyytää myös pois huoneesta.. mulla kun tutkittiin tuo kohdun kasvu yms sillon ja en halunnut omaa miestänikään siihen mukaan vaan sai jäädä odottelemaan sinne odotustilaan..niin en todellakaan olisi halunnut että sit joku ventovieras tuijottelee sieltä penkistä :S mutta ollutta ja mennyttä, nyt kun tiedän että voi pyytää poistumaan niin tasan sen teen..viimeksi kun eivät edes lupaa kysyneet että saako olla mukana..
( . ) Vauva ollut tänään jotenki tosi aktiivinen, ihan yhtäkkiä saa jonku ihme jumppavillityksen niin että mahaan satelee potkuja oikein kunnolla :D varsinkin kun istun autossa ja meno on pomppuista niin tuo Timpu oikein innostuu toden teolla riehumaan :)
Pahoinvointi on helpottanut (ainakin tänään)...huomenna on jälleen uusi päivä, toivottavasti tää pahoinvointi oikeesti helpottais :/
Tänään alkoi harjottelujakso ja kyllä niin pisti vihaksi järjestelyt..
Mun pitää kesken työpäivän lähteä toiselle puolelle taajamaa toiseen kerhoon..välimatkaa on se 4km ja sekin jyrkkää ylämäkeä koko matka, hirveässä lumipyryssä käveleminen suoraan sanottuna KETUTTAA! aikaa siirytmiseen on varattu 45min, joka ei todellakaan onnistu tällaisella ilmalla KÄVELLEN...
siinä sitten kun tänään kahlasin auraamattomalla jalkakäytävällä ylämäkeen hirveällä kiireellä, rupesi kohtua pistelemään ihan pirusti.. pysähdyin ja helpotti mutta kun jatkoin tuli pistoja uudestaan.. loppumatka menikin sitten itkiessä ja väkisin vääntäessä.. päätin että jos tohon harjotteluun ei tuu muutosta ni se saa luvan jäädä suorittamatta, en rupea uhraamaan omaa henkistä ja fyysistä hyvinvointia jonkun harjoittelun takia, en todellakaan!!
huh..tulipa taas valitettua.. :/
Taidan kömpiä sänkyyn ja uneksia paremmasta huomispäivästä!
Sussu+Timpu rv13+6
Vaikka taitaa olla muuttumassa vesisateeksi:(
Tervetuloa uusille toukomammoille KLAINARILLE ja JHILLE!
Voi VARJOKAS kun sulla oli ikävä neuvolakokemus, toivottavasti saat puhuttua asian oman neuvolan tätisi kanssa ja seuraava käynti on paljon parempi. Mua yleensä jännittää noi neuvolakäynnit, varsinkin nuo punnitukset, verenpaineenmittaukset ja sydänäänien kuuntelut. Itse olen vielä muutenkin todella itkuherkkä raskauden aikana, niin tuntuu, että usein tulee siellä vetisteltyä asiasta jos toisestakin. Minulla on ihan ok neuvolantäti onneksi.
Meillä oli lauantaina Halloween-kutsut lapsille. Oli todella mukavat, pienet kutsut (9 lasta + samanverran aikuisia) ja kerrankin tarjottavaa oli sopiva määrä. Minä leivon ja ostan kaikkea yleensä niin kauheat määrät, että jää sitten aivan tuhottomasti yli.
Vaunuista oli puhetta, meillä ei ole yhdistelmiä ollut kuin vanhemmilla lapsilla. Nykyisin meillä on Emman ilmakumipyöräiset rattaat ja Gracon matkarattaat sekä peräkkäinistuttavat tuplarattaat, merkkiä en muista. Noita tuplarattaita on siis käytetty isommilla lapsilla ja ovat olleet varastossa sen jälkeen (6-7 vuotta), onkohan niistä mitään jäljellä? Olin vähän ajatellut, että alkaisin kantamaan vauvaa liinassa ja pärjäisimme kesän noilla rattailla ja sitten syksyllä miettisin tilannetta uudelleen. Viimeksikin mietin liinailua, mutten sitten alkanutkaan, kun poika syntyi lokakuussa ja olisi ehkä ollut hankalaa talvella. Onko teillä kenelläkään kokemuksia liinailusta? Mikä olisi sellainen helppo liina aloittelijalle ja vastasyntyneelle?
Sydänäänistä vielä JHI, mulla ei kuuluneet sydänäänet lääkärineuvolassa 12+5, mutta seuraavana päivänä np-ultrassa kaikki oli hyvin.
(.) Olo on ihan hyvä tätä nykyä. Väsymys ja kuvotus ovat menneet ohitse, ruokaa ei kauheasti kyllä tee mieli, mutta täytyy pakottaa itsensä syömään tai paha olo palaa takaisin. Jonkun verran on repäisykipuja (tai mitä lienevät), jos vaihtaa sängyssä asentoa huolimattomasti tai aivastaessa myös saattaa tuntua. Malttamattomasti tässä odottaa jo liikkeitä, mulla ovat kyllä aina tuntuneet aika myöhäisessä vaiheessa.
Kolmeplusyks ja 14+5