Mitä saa ja on lasten edun mukaista puhua "julkisesti" lasten toisesta vanhemmasta?
Olen seurannut somessa, jossa eräs vanhempi on teksteissään (ja kuvin, joissain kuvissa myöslapset tunnistettavasti) käynyt läpi päättynyttä parisuhdettaan puhuen siinä häneen kohdistuneesta lähisuhdeväkivallasta, erityisesti henkisestäkäyttäen myös voimakkaita määritteitä kuvaamaan tätä ex-kumppania mm. narsisti, narsistinen parisuhde ja narsistinen väkivalta. Tällainen kokemus tietenkin tosi surullista ja myötätuntoa herättävää. Tärkeä aihe myös tuoda keskusteluun yleisesti Tässä kuitenkin mietityttää se, että asiaan liittyy yhteiset lapset, joiden huolto, asuminen ja kasvatus kerrotaan jaettavan tämän elän kanssa. Lapset ovat vielä sen ikäisiä, etteivät varmaankaan lue ja tiedä näistä asioista itse, mutta olen jäänyt miettimään, onko ihan ok kuitenkaan lasten kannalta, että heidän toisesta vanhemmastaan tuodaan esille tällaisia asioita liittäen ne toisen vanhemman traumatisoituneisuuteen ja mielenterveyden ongelmiin samalla... Siis noin "julkisesti" esille tuominen. Lasten kanssa on toki tärkeää erilaisia asioita käsitellä heidän kehitystasonsa mukaisesti, mutta se on kai hieman eriasia kuin tämä? Haluaisin kuulla, miten muut kokevat tämän, minua asia jotenkin painaa näiden lasten kannalta, vaikka täysin myötäelänkin tämän vanhemman kokemusta (itsellä samanlaisia kokemuksia ja myös lapsia).
Kommentit (6)
No ei ole lasten edun mukaista. Meillä äiti haukkui isää narsistiksi, vaikka narsistin kuvauksesta tulee mieleen lähinnä äitini.
Tässä tapauksessa ei mielestäni kyse ole haukkumisesta, ja uskon kerrotun kokemuksen olevan tottakin. Mietin vain lasten kannalta asiaa, kun tiedän ettei traumatisoitunut itse välttämättä ymmärrä, eikä sitä häneltä voi odottaakaan, miettiä asiaa tältä kannalta.
Niin siis lasten huolto kerrottu jaettavan tämän eXän kanssa, ei elän. Ja pahoittelut muistakin kirjoitusvirheistä ym.