Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ylimääräinen indeksikorotus kesän lopulla tulleena

Vierailija
05.11.2022 |

Kesän lopulla kansaneläkkeeseen sidottuihin etuuksiin, esim. työttömyysetuuksiin, tuli ylimääräinen indeksikorotus, muistaakseni korotuksen voimaantulopäivä oli 1.8., päättymispäivä joka tapauksessa 31.12.2022.

No, mites sitten 1.1.2023, onko silloin tulossa jokin säännönmukainen korotus, joka pitäisi tuon ylimääräisen voimassa edelleen. Vai poistuuko se korotus, joka nyt ei tosiaankaan ollut kuin muutama euro johonkin pieneen työttömyysetuuteen, niin poistuuko se sitten 1.1.2023 kokonaan ja palataan siihen mikä oli ennen 1.8. tilanne?
Meinaan vaan, että jos tässä jollakulla on ollut työttömyysetuuden rinnalla asumistuki ja sen asumistuen vuositarkastus on osunut tähän syksyyn, niin se ylimääräinen indeksikorotus leikataan asumistuesta pois. Eli assumistuki pienenee sen verran kuin veronalaiseen työttömyysetuuteen on tullut ylimääräistä indeksikorotusta.
No, mutta jos ihmisellä ei ole tässä vuoden lopulla asumistuen vuosikorotusta, niin hänen asumistukeensa se indeksikorotus ei vaikuta millään tavalla. Ei vaikuta mitään vaikka sitten vuoden vaihtuessa se indeksikorotus poistuisi ja palattaisiin entiseen.
Sen sijaan siltä jolta se jo leikattiin asumistuesta, niin jos se ylimääräine poistuu kokonaan, niin häneen se leikkaus kohdistuu sitten tuplana!

Hieno systeemi, eikös vaan, etenkin kun Marinin hallitus on väittänyt ettei sosiaalitukia leikata!

Epätasa-arvoista kohtelua kaiken lisäksi, jos homma menee niin, että tammikuussa palataan entiseen...
Kivaa, kivaa, kivaa!

Saatiin kuulkaa ylimääräinen indeksikorotus sillä syyllä, että hinnat ovat kohonneet jumalattomasti... Saatiin juu, joillekin se vaan tulee niin kuin leikkauksena se indeksikorotus!

Ai niin, ja toimeentulotukeen ei jokainen työttömyysetuuden saaja ole oikeutettu!

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttavatko muka pienet indeksikorotukset jonkun asumistukeen? Ei mulla ainakaan ole ollut mitään vaikutusta.

Vierailija
2/4 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttavatko muka pienet indeksikorotukset jonkun asumistukeen? Ei mulla ainakaan ole ollut mitään vaikutusta.

Tulojen muutos. Se on se pienikin euromääräinen muutos muutos, leikattiin asumistuesta saman verran kuin mitä siihen VERONALAISEEN työttömyysetuuteen oli korotusta tullut tässä ylimääräisessä indeksikorotuksessa. Hintojen nousun vuoksiko se annettiin.. no, kappas vaan, nolla euroa tuli apua.

Ja katotaas vaan, miten käy 1.1.2023.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulojen muutos. Se on se pienikin euromääräinen muutos muutos, leikattiin asumistuesta saman verran kuin mitä siihen VERONALAISEEN työttömyysetuuteen oli korotusta tullut tässä ylimääräisessä indeksikorotuksessa. Hintojen nousun vuoksiko se annettiin.. no, kappas vaan, nolla euroa tuli apua.

No joo, mulla pitää nousta tulot yli 400 euroa/kk, jotta asumistuki pienenisi.

Kiinnostaisi tietää, millaisia vuokria ja tukia muilla työttömillä on, jos heti vaikuttaa asumistukeen. Ja tarkoitan nyt Kelan rahoilla olevia, kuten siis itsekin olen.

Vierailija
4/4 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No joo, mulla pitää nousta tulot yli 400 euroa/kk, jotta asumistuki pienenisi.

Kiinnostaisi tietää, millaisia vuokria ja tukia muilla työttömillä on, jos heti vaikuttaa asumistukeen. Ja tarkoitan nyt Kelan rahoilla olevia, kuten siis itsekin olen.

Älä ihmeessä. Noinko paljon sulla pitäs nousta, että asumistuki pienenisi. Jopa on sulla ruhtinaalliset tulot, ei taida olla juuri lainkaan tuloja! Lasketaanko toimeentulotuki tuloksi?