Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka yksinasuvat hoitavat asumiseen liittyvät haasteet varsinkin muutettaessa? Haluaisin lampun kattoon, verhotangot asennettua, kylpyhuoneen peilikaapin vaihdettua jne

Vierailija
04.11.2022 |

Joskus nuorena sain aika hyvin ihan omin avuin, mutta nyt ei huvita kiipeillä katonrajassa eikä taida olla portaitakaan.

Minulla ei ole sellaisia sukulaisia tai muita jotka osaisivat tai olisivat haukkaita. Onko naapuriapua saatavilla enää kaupungeissa?

Muistan kun lapsena äitini sai apua naapurin perheeltä ja vastaavasti leipoi kakun kiitokseksi tai antoi "kahvirahaa".

Täytyy olla muita tapoja kuin soittaa joku kaupallinen liike paikalle 50 euroa per tunti jossa joku turhautunut kaveri tekee 30 minuuttia ja laskuttaa 2-3 tuntia.

Kaveri kysyy kun on paluumuuttaja, ja kovasti hermoilee kuinka Suomi on ihan erilainen kuin ennen.

Ideoita, kiitos vastauksista.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lamput olen saanut kattoon aivan nätisti ihan itse, samoin verhotangot olen irrottanut ja asentanut uusiksi (välissä maalasin kämpän seinät). Peilikaapin asennuksen ostaisin palveluna.

Vierailija
2/26 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emännänjatke? Vai oletko liian raihnainen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.aviomiespalvelu.fi/

Yrityksen johto

Vuokra-aviomiehet

Vuokravaimot

Yritys

Yhteistyökumppanit

Haluatko ryhtyä

vuokra-aviomieheksi tai

vuokravaimoksi

Vierailija
4/26 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lamput olen saanut kattoon aivan nätisti ihan itse, samoin verhotangot olen irrottanut ja asentanut uusiksi (välissä maalasin kämpän seinät). Peilikaapin asennuksen ostaisin palveluna.

Ja siis a-tikkaat ei montaa kymppiä maksa, tulee käytettyä moneen eri juttuun.

Vierailija
5/26 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja yleinen ilmapiirikin on kai muuttunut ettei edes ole sallittu teettää pieniä palveluksia, jos taho ei ole rekisteröitynyt yritykseksi.

Kaveri muuttaa maasta jossa palvelusektori toimii ja kaikenlaisia palveluita on helposti ja edullisesti saatavilla. 

Kaverin sukulainen muutti joku aika sitten ja hänellä oli pesukone kytkemättä puoli vuotta tajuamatta että tällaiset asiat oletetaan Suomessa tehtäväksi itse. Hänen maassaan jopa IKEAn huonekalut kasataan tuotaessa pientä palkkiota vastaan. 

Hän ei ollutkaan pitkään, vaan totesi ettei itsepalvelu DIY-Suomi ole häntä varten, oli liian stressaavaa.

Vierailija
6/26 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas pitäisi saada ilmaiseksi? Jos kukaan ei tee sinun puolesta, niin sitten tilaat sen ammattilaisen apuun. 

Vierailija
7/26 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin tarvin apua mutta ilman 55 euroa  alkuhintaan ei tee kukaan mitään. Elämme markkinatalouden aika joten vaihtaa palveluja ei ole ajankohtainen. Maksan mieleläni mutta haluan myös luotettavan työntekijän.En rosvoja joita pakkaantuu esim siivousalalle. 

Vierailija
8/26 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei riitä kärsivällisyys eikä osaaminen, kun en ole hoitanut näitä kuin ekaan asuntoon muuttaessani varmaankin, tai silloinkin poikaystävä hoiti. Ja mielellään auttoi.

Pitääkö kaikki osata tehdä itse? 

Vierailija
9/26 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talon huoltoyhtiö. Tarvittaessa maksat, jos ei kuulu sopimukseen.

Vierailija
10/26 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapuriapua on saatavissa jos tunnet naapurit. Outo ajatus, että muutat jonnekin ja alat soitella ovikelloja ja kysellä naapuriapua tehtäviin, jotka voisit tehdä itsekin, muttet vaan tee. 

Jos taas et osaa, niin miten sitten oletat, että joku random naapuri osaa? Sitten vaan ammattilaista tilaamaan. 

Vierailija
11/26 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teettämällä sen työn rahalla

Vierailija
12/26 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä vielä jossain on niitä apumiespalveluita, joiden kautta voi ostaa pikkuisia taloustöitä tekemään jonkun ukkelin tai voi siellä kai olla tätä nykyä naisiakin.

Mutta kannattaa olla varma että pyytää tekemään sellaista, jonka nuo tyypit voivat vastuullisesti tehdä. Sillä jos ne tekevät väärin, niin sinä olet se, joka saa syyt niskaansa.

Mulla kävi joskus vuosia sitten yks ukko, jonka oli tarkoitus kiinnittää olohuoneen kattovalaisin ja sitähän se tuhersi ja sanoi lopulta "en minä tiedä onko se siellä oikein, mutta siellä on, mokoma kiinalainen valaisin", käskin ottaa pois, kun ei kerran tiennyt oliko oikein, ja pyysin sitten sähköasennusliikkeestä ukon laittamaan.

On se muuten kumma, etteivät nykypäivän talkkarit/huoltomiehet voi kerrostaloissa ihmisiä jeesata.

Huippu oli erässä paikassa se, kun ikkunat vetivät jäähän kylmien ilmojen tullessa, ja siitä soitin huoltoyhtiöön, niin sieltä vastattiin "se maksaa ekstraa jos tullaan katsomaan", kuitenkin eikös nää ikkunat ole taloyhtiön vastuulla. Ja joku paikka niissä karmeissa vuoti... Kaikki salvat kuitenkin kiinni mukamas... Kärpäsiä tunki kesäaikaan sisään, vaikkei ikkunat olleet auki, ja alakerran eläkeläismummon läskikäristyksen haisivat kämpässä... Jotain vikaa ilmanvaihdossa, mutta se maksaa siis ekstraa....

Lähdin aika äkkiä tuosta kämpästä kyllä pois... ennen määräaikaisen sopimuksen päättymistä.... Hah. 

Vierailija
13/26 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei riitä kärsivällisyys eikä osaaminen, kun en ole hoitanut näitä kuin ekaan asuntoon muuttaessani varmaankin, tai silloinkin poikaystävä hoiti. Ja mielellään auttoi.

Pitääkö kaikki osata tehdä itse? 

No pyydä sitten nykyistä poikaystävää, silloin tustkin auttaa enää yhtä mielellään?

Kuka ihme sen hoitaisi, jos et sinä. 

Vierailija
14/26 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan sihteeriopiston sivuilla yks opiskelijatyttö etsi remppamiestä renoveeraamaan hänen kämppää, pimppipalkalla.

Vierailija
15/26 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos löytyy mukava huoltomies taloyhtiöstä, häntä voi pyytää. Me pyydettiin tekemään pikkujuttuja, asentamaan pesukone yms ja maksettiin 50:- joka hommasta.

Ei olis millään ottanut maksua mutta väkisin annettiin raha niin kehtasi pyytää toistekin.

Vierailija
16/26 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveisiä valtionhallintoon, tässä yksi syy miksi Suomeen saapuvat asiantuntijat eivät viihdy kovin pitkään, koska ilmapiiri on se että itse pitää tehdä kaikki. 

Vierailija
17/26 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos löytyy mukava huoltomies taloyhtiöstä, häntä voi pyytää. Me pyydettiin tekemään pikkujuttuja, asentamaan pesukone yms ja maksettiin 50:- joka hommasta.

Ei olis millään ottanut maksua mutta väkisin annettiin raha niin kehtasi pyytää toistekin.

Kiva kuulla, hyvä idea. Talossa johon muutan on Suomen eteläpuolisesta maasta olevat huoltomiehet, naapurit sanoivat että on kovasti "kiire heilla", mutta jos tuo 50 euroa olisi sopiva raha ainakin johonkin apuun.

Vierailija
18/26 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä vielä jossain on niitä apumiespalveluita, joiden kautta voi ostaa pikkuisia taloustöitä tekemään jonkun ukkelin tai voi siellä kai olla tätä nykyä naisiakin.

Mutta kannattaa olla varma että pyytää tekemään sellaista, jonka nuo tyypit voivat vastuullisesti tehdä. Sillä jos ne tekevät väärin, niin sinä olet se, joka saa syyt niskaansa.

Mulla kävi joskus vuosia sitten yks ukko, jonka oli tarkoitus kiinnittää olohuoneen kattovalaisin ja sitähän se tuhersi ja sanoi lopulta "en minä tiedä onko se siellä oikein, mutta siellä on, mokoma kiinalainen valaisin", käskin ottaa pois, kun ei kerran tiennyt oliko oikein, ja pyysin sitten sähköasennusliikkeestä ukon laittamaan.

On se muuten kumma, etteivät nykypäivän talkkarit/huoltomiehet voi kerrostaloissa ihmisiä jeesata.

Huippu oli erässä paikassa se, kun ikkunat vetivät jäähän kylmien ilmojen tullessa, ja siitä soitin huoltoyhtiöön, niin sieltä vastattiin "se maksaa ekstraa jos tullaan katsomaan", kuitenkin eikös nää ikkunat ole taloyhtiön vastuulla. Ja joku paikka niissä karmeissa vuoti... Kaikki salvat kuitenkin kiinni mukamas... Kärpäsiä tunki kesäaikaan sisään, vaikkei ikkunat olleet auki, ja alakerran eläkeläismummon läskikäristyksen haisivat kämpässä... Jotain vikaa ilmanvaihdossa, mutta se maksaa siis ekstraa....

Lähdin aika äkkiä tuosta kämpästä kyllä pois... ennen määräaikaisen sopimuksen päättymistä.... Hah. 

Eli sinun mielstä huotomiesten pitäisi tehdä sulle ilmaiseksi duunia? Jos vuokraan tai yhtiövastikkeeseen sisältyy tämän kaltainen huoltosopimus, niin sitten et maksa erikseen joka käynnistä. Mutta jos ei kuulu, nin maksta. 

Kas kun et oleta, että rappusiivoja siivoaa sinunkin asunnon siinä sivussa. Eihän kaikkea tarvitse itse tehdä. 

Vierailija
19/26 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveisiä valtionhallintoon, tässä yksi syy miksi Suomeen saapuvat asiantuntijat eivät viihdy kovin pitkään, koska ilmapiiri on se että itse pitää tehdä kaikki. 

Vai että ihan valtionhallinnosta. Nyt on ap jo alkanut vastailla itselleen.

Vierailija
20/26 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse yksin asuessani googletin ohjeet tai katsoin YouTubesta ja tein itse. Moni asia on loppujen lopuksi tosi yksinkertaista tehdä itse.