Miten lievitätte jännitystä? Kun oikeasti kuvottaa jännityksen vuoksi ja tekisi mieli luovuttaa ennen kuin aloittaa?
Sellainen pieni tärinä päällä jännityksestä, vatsasta ottaa ja kuvottaa.
Yritän ajatella, että no jos ei mene hyvin niin tuli ainakin kokeiltua ja tietää ettei ole oma juttu.
Yritän hengittää ja vain ajatella, että kyllä se siitä sitten.
Miksi ihmeessä sitä tekee asioista niin isoja? Nyt on kyse "vain" työstä mutta silti jännittää. Pelkään, että tyrin ja joudun naurunalaiseksi tai joku tympiintyy.
Kommentit (17)
Täällä toinen superjännittäjä. Jännitän erityisesti esitelmiä ja julkista puhumista. Ongelmaan ei auta että yleensä viikon yöunet ennen tapahtumaa menee harakoille kun en vain saa unta vaikka en edes miettisi tulevaa jännittävää tilannetta.. Olen osallistunut kurssille jossa opeteltiin julkista esiintymistä, mutten saanut sieltä juuri mitään työkaluja. Olen joogannut ja meditoinut paljon, eikä niistäkään ollut apua. Ainoa mistä ihan vähän on ollut hyötyä, on ollut väsyttävä urheileminen samana päivänä kun esiintyminenkin on. On kuluttavaa jännittää niin älyttömän paljon! Tsemppiä kanssajännittäjille!
Jään odottelemaan innolla muiden vinkkejä.
Vierailija kirjoitti:
Täällä toinen superjännittäjä. Jännitän erityisesti esitelmiä ja julkista puhumista. Ongelmaan ei auta että yleensä viikon yöunet ennen tapahtumaa menee harakoille kun en vain saa unta vaikka en edes miettisi tulevaa jännittävää tilannetta.. Olen osallistunut kurssille jossa opeteltiin julkista esiintymistä, mutten saanut sieltä juuri mitään työkaluja. Olen joogannut ja meditoinut paljon, eikä niistäkään ollut apua. Ainoa mistä ihan vähän on ollut hyötyä, on ollut väsyttävä urheileminen samana päivänä kun esiintyminenkin on. On kuluttavaa jännittää niin älyttömän paljon! Tsemppiä kanssajännittäjille!
Jään odottelemaan innolla muiden vinkkejä.
Ai kauhea joku esiintyminen. Onneksi sellaista ei tietääkseni ole työpaikalla luvassa. Toivottavasti.
Muistan kyllä kun jouduin tämän vuoden puolella esiintymään pakosta ihmisille. Oli siinä muitakin kanssani esiintymässä mutta se oli tuskaistaa, siis se jännitys oli niin kamalaa, ja etenkin häpeä tuon jälkeen, etten kehdannut näyttää naamaani miltein enää siellä paikassa. Sekoilin sanoissa yms.
Se oli jopa vähän traumaattista itselleni. En edes tiennyt, että oikeasti minua voi jännittää niin paljon kunnes jouduin eteen sitten pitämään jotain paskaa hauskanhauskaa.
No mutta, ymmärrän sinua.
Nyt on kyse onneksi vain työstä mutta silti menen kyllä mukavuusalueen ulkopuolelle tällä kertaa valinnassani. Voi olla, että pidän siitä mutta eniten jännittää jos en osaa mitään.
Ap
Mahdollisimman vähän kahvia. Liikuntaa ennen jännittävää tapahtumaa: juoksulenkki, uiminen, kävely tai mikä vaan tuntuu omalta lajilta.
Olen todennut että tämän kanssa on vain elettävä. Valmistaudun varaamalla suklaapatukan mukaan, muuta en voi päivän aikana syödä. Suunnittelen valmiiksi miten rentoudun kun pääsen kotiin ja ajattelen sitä kotiin saapumista jännittävässä tilanteessa. Että kohta tämä on ohi ja pääsen kotiin rentoutumaan.
Huijaa aivojasi. Ennen esiintymistä mene vessaan tmv ja tee itsestäsi mahdollisimman iso levittämällä kädet. Hengitä syvään ja mutise miten esiintyminen menee nappiin. Parin minuutin jälkeen poistu vessasta ryhdikkäästi.
Tämä perustuu siihen, että epäitsevarmuus ja pelko pistää käpertymään kasaan mahdollisimman huomaamattomaksi. Kun tekeekin päinvastoin niin aivot saavat signaalin itsevarmuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Mahdollisimman vähän kahvia. Liikuntaa ennen jännittävää tapahtumaa: juoksulenkki, uiminen, kävely tai mikä vaan tuntuu omalta lajilta.
Nyökyttelen täällä kahvikuppini kanssa jännittäen :D
Joudun töissäni harvakseltaan asiakaspalavereihin. Niin harvoin, ettei minulla ole rutiinia näihin tilanteisiin, ja tilanteet tulevat yleensä niin lyhyellä varoitusajalla, etten ehdi juuri valmistautua. Roolini totta kai näissä palavereissa olisi vetää palaverit läpi ja toteuttaa kaikki asiakkaan toiveet.
Pari ensimmäistä kertaa kävin etukäteen oksentamassa ja kesken palaverin taju oli lähteä. Aloin kipristellä varpaita: kukaan ei nähnyt tätä, mutta minulle tulee "maadoittuneempi" olo ja pärjään palaverin loppuun.
Tsemppiä aloittajalle!
Vierailija kirjoitti:
Huijaa aivojasi. Ennen esiintymistä mene vessaan tmv ja tee itsestäsi mahdollisimman iso levittämällä kädet. Hengitä syvään ja mutise miten esiintyminen menee nappiin. Parin minuutin jälkeen poistu vessasta ryhdikkäästi.
Tämä perustuu siihen, että epäitsevarmuus ja pelko pistää käpertymään kasaan mahdollisimman huomaamattomaksi. Kun tekeekin päinvastoin niin aivot saavat signaalin itsevarmuudesta.
Hei kiitos. Otan tämän ehdottomasti käyttöön. Mitään lääkkeitä en halua kokeilla vaikka osalla toimisikin. T:Superjännittäjä.
Vierailija kirjoitti:
Valmistaudun hyvin.
Tämä. Kun hallitsee asiansa ei ole syytä jännittää olipa kyseessä tehtävä tai esiintyminen. Kannattaa myös höllätä sitä omaa vaatimustasoa ja ymmärtää se, että epäonnistuminen ei ole maailmanloppu. Yleensä mokat voi korjata ja niistä selvitä, mikäli ei ole aivokirurgi.
Jotkut kuulema esiintymistilannetta jännitteässään kuvittelevat yleisön pikku pupuiksi tai alastomiksi.
Itselläni helpotti kun tajusin, etten ole maailman napa, jota kaikki tarkkailee ja seuraa. Useimmat ihmiset ajattelee lähinnä itseään ja omia asioitaan eikä mikään mua ja jännitystäni.
Ei nuo beetasalpaajat mitään ihmelääkkeitä ole. Siihen fyysiseen oloon auttavat, mutta henkisellä tasolla jännittää kyllä ihan yhtä paljon kuin ilman lääkkeitä. Toki, jos vaikka pyörtymistä ehkäisevät, niin kannattaa käyttää.
Tuohon henkiseen osuuteen ei sitten oikein auta muu kuin harjoittelu. Sadannella kerralla se kyseinen tilanne ei ole enää kovinkaan jännittävä. Ekoilla kerroilla auttaa se, kun ajattelee, että ei ne muut ajattele sun olevan tyhmä jos mokaat tai jos näkevät että jännität. Ne ajattelee, että onpa hieno tyyppi, kun tekee vaikka jännittää. Sellainen "sä oot hyvä, sä pystyt tähän" psyykkaus auttaa myös minua. Ja liikunta just ennen sitä jännittävää tapahtumaa.
Beetasalpaajilla ja CBD-öljyllä. Säännöllinen meditoiminen auttaa myös rauhoittamaan mieltä.