Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yllätysdiagnoosi: Etisistukka

05.11.2006 |

Olen raskausviikolla 22 ja viime viikkoina harjoitussupistukset ovat lisääntyneet ja niiden yhteydessä on tuntunut satunnaisia kipuvälähdyksiä ja nippaisuja tuolla kohdunsuun tienoilla. Kävin näillä asioilla perjantaina äitipolin päivystyksessä, jossa otettiin tulehduskokeita ja ultrassa todettiin että minulla on etisistukka, joka todennäköisesti tulee estämään alatiesynnytyksen. Käteeni työnnettiin kahden viikon sairaslomalappu, ja varattiin uusi kontrolliultra kuuden viikon päähän.

Kotiin lähdin pää pyörällä sillä kolme viikkoa sitten tehdyssä rakenneultrassa istukan sijainnin todettiin olleen täysin ok (=takaseinässä).

Joillakin sivuilla sanotaan, ettei etisestä istukasta voi edes näin varhaisilla viikoilla tehdä diagnoosia, sillä kohdun kokohan muuttuu ja istukka voi " liikkua" . Toisaalta, niille, joille diagnoosi on tehty, varoitetaan liikunnasta, yhdynnöistä, jopa siivoamisesta.

Pitäisiköhän minunkin ottaa nyt näin varovaisesti? Itse sain vain sairaslomalapun ja hoitaja neuvoi " ottamaan vähän tavallisesta rauhallisemmin" . Se, mitä luen etisistukasta, kuulostaa todella hurjalle: lisääntynyttä verenvuotoa, keskenmenoriski, istukan irtoamisen vaara, sektiosynnytys...

Itselläni ei ole toistaiseksi ollut mitään vuotoja tai edes kovia supistuskipuja. Lähinnä vain näitä nippaisuja, joista en ensisynnyttäjänä tiennyt, ovatko ne ns. huolestuttavia vai ei, ja joita lähdin lääkärille tilittämään ja tähän nyt sitten päädyttiin.

Tuntuu todella ahdistavalle kun en tiedä, miten uhkaava tilanteeni on ja lääkäristä ei tullut mitään neuvoja. Pitääkö nyt todella asettua sohvalle makaamaan, pysytellä seuraavat 4 kk synnytyssairaalan liepeillä ja unohtaa kaikki kaupungin ulkopuolelle ulottuvat matkat?

Ajattelen mennä vielä ensi viikolla yksityiselle ultraajalle, jolta saisin kaikessa rauhassa kysellä kaikki nämä kysymykseni ilman, että saan tylyjä murahteluja vastaukseksi.

Onko kellään omia valaisevia kokemuksia aiheesta?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
05.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla kans todettiin eteisistukka ultrassa viikoilla 19.mullakaan ei ollu vuotoja,mut välillä sellaisia nipistyksiä kohdunsuulla.sitten myöhemmässä ultrassa istukka oli siirtyny takaseinään,ja aika useasti se myös siirtyykin jos jo aikasessa vaiheessa siinä kohdunsuun päällä,kun kohtu kasvaa vielä tosi paljon." sain" synnyttää alakautta normaalisti ja papereihin tuli merkintä " täydellinen" istukka.siis varmasti kaikki menee sullakin hyvin,älä stressaa!!

Vierailija
2/8 |
05.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

huomattiin ultrassa rv 17+6 että istukka on kokonaan kohdunsuun päällä. Varattiin kontrolliultra viikolle 25.

Ei annettu mitään ohjeita, kysyttiin vain, onko ollut vuotoja tms. mutta ei mulla ollut ollut.

Rv 25+0 kävin kontrolliultrassa ja istukan todettiin siirtyneen hieman, uusi ultra vkolla 31. Ei mitään yhdyntäkieltoja tai muita ainakaan meillä. Ja luotan kyllä siihen, että kroppa kertoo, jos jokin on huonosti.

Suosittelisin aloittajalle samaa; turha huolehtia, jos olo on ihan hyvä. Tietysti kannattaa varoa turhaa riuhtomista, hyppimistä tai vastaavaa, mutta muuten sinuna eläisin ihan normaalisti, jos olotila antaa myöten.

Han ja Rumpali 27+4

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
05.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin nyt ihan lahnana tarttee sohvalla maata, mutta kyllä kannattaa olla hillumatta kamalasti.

Itse en tiennyt että on istukka osittain kohdunsuunpäällä.

Ja muuton yhteydessä irtos limatulppa josta kukaan lääkäri tms. ei huolestunut.

Siivosin, saunoin ja sit humps sängyllä maatessa verta rupes pulppuamaan.

Sairaalassa sitten vasta todettiin tuo istukan sijainti ja nukutuksessa tehtiin hätä sectio.

Rv 34+2 ja poika oli 47cm ja 2450g.

Samoihin aikoihin luin toisesta vastaavasta tapauksesta jossa vauva ikäväkyllä kuoli, koska veri vuoti istukasta vauvan puolelta.

Meillä kävi tuuri kun veri tuli minusta ei vauvasta.

Nyt tuo poika on kohta reipas kolme vuotias.

Vierailija
4/8 |
05.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohdun kasvaessa myös istukka voi siirtyä. Mulla todettiin myös etisistukka rakenneultrassa. Sain kontrolliajan äitipolille rv 30 ja siellä todettiin nyt torstaina istukan nousseen ylöspäin pois kohdunsuulta. Vain pienellä prosentilla jää siihen kohdunsuulle ja joudutaan tekemään sektio. Tärkeintä on ettei ala vuotaa verta! Voit elää ihan normaalisti oman vointisi mukaan.

t. H rv30+1

Vierailija
5/8 |
06.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsirppana, onneksi kaikki päättyi hyvin sinun ja lapsesi kohdalla ja saat nyt nauttia puuhakkaasta lapsestasi. On tämä odottaminen täynnä myös kaikenlaisia vaaroja joista emme edes tiedäkään.

Ensisynnyttäjänä en tunne tuota limatulppa-asiaa, mutta oliko se niin, että limatulpan irtoaminen ennustaa sitä että synnytys on lähellä (päivien tai tuntien sisällä)? Kävikö kohdallasi siis siten, että limatulpan irtoamisesta kertoessasi lääkärit eivät uskoneet synnytyksen mahdollisuuteen? Miksihän eivät?

Osaatko sanoa, johtuiko tuo limatulpan irtoaminen aikaisilla viikoilla juuri eteisistukasta vai jostakin muusta?

Vierailija
6/8 |
06.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärit sanoivat että limatulppa voi irrota jo useampi viikko ennen synnytystä, mutta yleensä lähempänä synnytystä.

Uskoivat vauvan pysyvän loppuun asti masussa.

No viikkohan siinä meni että vuodot alkoivat, mutta silti olisivat voineet vähän varoitella.

En tiedä miksi se limatulppa irtosi niin aikaisin kukaan ei osannut kertoa siihen syytä.

Mutta toista odottaessa tuo tulppa irtosi vasta rv40+0 ja muutaman tunnin kuluttua syntyi tyttö normaalisti alakautta.

Siis meillä lapset 11kk ikäerolla.

Karmea ensi odotus ei ainakaan aiheuttanut traumoja. =)

Tsemppiä odotukseen.

Vierailija
7/8 |
12.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla todettiin rakenneultrassa 20+0 etisistukka, ja silloin sanottiin että istukka voi vielä kohdun kasvun myötä siirtyä ja useinmiten siirtykin pois kohdunsuulta. Äitipolilla, jossa ultratehtiin ei annettu mitään varoituksia miten pitäisi elää, annettiin vaan kontrolliaika vko 32, johon mennessä istukka on siirtynyt, jos siirtyy ja kehoitettiin ottamaan heti yhteyttä jos veristä vuotoa. Kävin myös yksityisellä Bruno Cassiatorella rakenneultarssa vko 20+5 ja hän kehoitti heti välttämään ponnistelua, hyppimistä ja raskasta nostelua. Elin ihan suht normaalisti, tosin liikuntana vain sauvakävely, muutoin tein kotiaskareet normaalisti ja tapetoin meidän makkarinkin en pitänyt sitä niin raskaana hommana. Kunnes sitten vko 29+2 illalla tuli kirkasta verta pikkuhousun suojallinen ja vähän lorahti vessan pönttöönkin. Soitin äitipolille ja käskivät olla paikallaan 15 min, jos ei lopu niin heti sairaalaan, muutoin seuraavana aamuna kontrolliin. Vuoto onneksi loppui ja seuraavana aamuna äitipolilla tarkastivat että vuoto on loppunut eikä istukassa näkynyt mitään muuta poikkeavaa kuin että on täysin kohdunkaulan edessä. Vauva voi hyvin. Lääkäri ensin meinasi ottaa minut osastoseurantaan, mutta koska asun niin lähellä sairaalaa (15 km) pääsin kotiin, mutta vuodelepoa 3-4 päivää ja sen jälkeenkin sairaslomalle, eikä mitään nostelua, ponnistelua ja muutoinkin rauhallista eloa. Kontrolli jatkossa äitipolilla kahden viikon välein, paitsi jos vähäistäkin vuotoa tai supistelut muuttuvat kipeiksi välittömästi sairaalaan.

Minä sain kyllä selvästi sellaisen käsityksen lääkäreiltä että etisistukka on vakava juttu. Kannattaa todellakin ottaa rauhallisemmin heti kun sellainen todetaan, koska etinenistukka todella voi vaurioitua helposti. Tietenkään niin kauan kuin ei veren vuotoa ole ei täysin vuodelevossa tarvitse olla, mutta kannattaa kyllä kuunnella itseään. Minulla on myös ollut kivuttomia supistuksia jo usean viikon, mutta niitä lääkäri piti normaalina. Alapää kyllä on todella helposti kipeänä jos esim. tunnin verran siivoilee, heiluu imurin ja rättien kanssa. Pakko on päivällä pariin otteeseen levätä.

Toivottavasti kokemuksestani on jotain apua sinulle, toivotaan että istukka vielä siirtyy ja voit hyvin loppuraskauden. Minulla on edessä sektio, jota pelkään enemmän kuin alatiesynnytystä, verenvuotohan on sektiossa runsaampaa juuri tuon etisistukan takia.

Tiitulii

Vierailija
8/8 |
18.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyipä ihan kirjoittaa...

Minulla todettiin myös rakenneultrassa etinen istukka, mutta en saanut mitään liikuntaa tms. koskevia kieltoja, koska sen uskottiin nousevna pois kohdunsuun päältä. Kävi kuitenkin niin, että raskausviikolla 28 heräsin aamulla, menin vessaan ja tunsin, että valun verta. Vuotoa tuli suurinpiirtein runsaan kuukautisvuodon verran, ja olin tietysti ihan paniikissa. Soitin synnytyssairaalaan, josta käskivät lähteä samantien ambulanssilla paikalle. Jouduin lepäämään sairaalassa 4 vuorokautta, jonka jälkeen vuoto loppui. Sain tiukat ohjeet: ei nostelua, liikuntaa jne. Kävellä sain, mutta hissuksiin.

Istukka ei siis koskaan noussutkaan kohdunsuun päältä pois, ja rv 37+0 synnytys käynnistyi, taas verenvuodolla, mutta vuoto ei ollut niin runsasta, että olisi tarvinnut tehdä hätäsektiota. Kiireellinen sektio meni hyvin, eikä verenhukkaa tullut juuri tavallista sektiota enempää. Istukkaa vakavammaksi asiaksi nousi lopulta se, että pojallamme oli ruokatorvessa umpeuma (johon istukka ei tietenkään vaikuttanut mitenkään), joka piti leikata vastasyntyneenä, joten huolta riitti kerrakseen.

Nyt poika on kuitenkin iloinen ja hyvinvoiva 1-vuotias, ja raskaus- ja synnytysajan murheet ovat jääneet taka-alalle.

Tsemppiä kaikille etisen istukan kanssa painiskeleville, Suomessa on erittäin hyvä terveydenhuolto ja kriittisetkin tilanteet voidaan monien kohdalla ohittaa onnistuneesti!