Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vaunujen heittoaisa

05.11.2006 |

MIelipiteitä, onko heittoaisa vaunuissa miten tarpeellinen, käytönnössä?

Pohdin Emmaljungan yhdistelmien kanssa, ottaako sport mallin, jossa heittoaisa vai duo edget, joissa ei sitä ole..

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
05.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esikoisella käytössä vaunut/rattaat, jossa heittoaisa ja nyt uusia ostaessa se on edelleen yksi edellytys.

Vierailija
2/8 |
05.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon kyllä kovasti tykänny tuosta heittoaisasta. Aurinkoisina päivinä kun ollaan kärrytelty niin heittoaisalla saa helposti käännettyä vaunut vauhdissa niin, ettei aurinko paista pikkuisen silmiin.

Toinen missä tuo on ollu välillä hyödyllinen on bussissa. Jos vaunuja joutuu nostamaan bussiin/bussista niin heittoaisalla saa helposti ja nopeasti vaunut " oikeinpäin" .

Toisaalta onhan sitä ennenkin pärjätty ilman heittoaisoja, mutta on se hyvä lisäominaisuus vaunuissa!

-satu, typsy 1v9kk ja rusina rv 9+1

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
05.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kahden lapsen verran kokemusta vaunuista ja rattaista (joita aikas monet tullu koluttua läpi, ratasfriikki kun oon...) enkä ole ikinä oikeastaan tuota kääntöaisaa käyttänyt enkä tarvinnut, vaikka onkin melkein kaikissa meidän rattaissa sellainen ylellisyys ollut. Mutta siihen en sen enempää ota kantaa, kannattaa itse miettiä sitä asiaa. Mutta sen halusin kertoa, että pitkille ihmisille teleskooppiaisa on parempi, kun aisa samalla menee kauemmas vaunuista kun sitä pidentää, mahtuu pidemmänkin työntäjän jalat liikkumaan reilusta eikä osu rattaisiin. Lyhyemmälle ihmiselle taas perinteinen ylös/alas taitettava aisa on parempi, koska se menee alempaan asentoon kuin teleskooppi. Emmaljungan rattaiden teleskooppirungon säätö on 100-112cm ja tavallisen säädettävän aisan 63-117cm. Eli minulle joka olen 158cm pitkä ja lempparityöntökorkeus n. 92cm, tuo teleskooppiaisa on liian korkea. Pitkälle ihmiselle taas tuo tavallinen aisa ei kovin hyvä mielestäni ole, kun menee sitten kovin ylös nostettaessa hassuun asentoon, suoraan ylöspäin ja lähemmäs vaunuja...

Lisäksi kannattaa ottaa huomioon se, että käännettävällä aisalla oleva runko (edge) on painavampi ja leveämpi kuin tavallinen.

No, nyt jäin miettimään että mitähän alkuperäinen kysyjä kysyikään =D No, jos tästä edes jotain apuja niin kiva juttu!

T. Kolmannesta vauvasta haaveileva ratasfriikki Nippara

Vierailija
4/8 |
05.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tarkoitin siis tuolla edge rungolla sitä sport runkoa (heittoaisa), ja tavallisella classic runkoa. Ja tuli vielä mieleen, että rungon valinnassa kannattaa myös huomioida tavarakori, eli metallinen classic parempi jos käyt ruokakaupassa rattailla ja täytyy monta painavaa kassia saada rattaiden kyytiin. Muutenhan sillä ei niin väliä ole =)

Edelleen Nippara

Vierailija
5/8 |
07.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja monesti kirosin asiaa... kun tuulessa, sateessa ja tuiskussa kävelin, niin piti sitten rattaita työntää hassusti väärin, ettei tuullut, satanut jne. suoraa lapsen kasvoihin jne.

Kaverilla sellaiset oli ja kateellisena niiden perään kuolasin, niin kätevälle se heittoaisa vaikutti.

Nyt odotan toista lasta ja hänelle on hankittu jo uudet rattaat joissa on heittoasia!! Oli yksi ehdoton kriteeri.

Kedelig rv 24

Vierailija
6/8 |
07.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli esikoisella oli vaunut tavallisella työntöaisalla, ei edes korkeussäätömoahdollisuutta. Samoin kuomurattaissa oli ihan suora kiinteä työntöaisa.

Nyt näitä on käytetty vuodesta 2000 lähtien ja mitään puutteita en ole kyllä havainnut. Päinvastoin olen tykännyt siitä että kun vaunuja/rattaita nostelee bussiin/junaan/rappusissa niin niissä ei ole mitään liikkuvia osuja. Mitä enemmän niveliä/teleskooppia, sitä enemmän vikaantumismahdollisuuksia.

Ja lisäksi näihin perinteisiin on helppo laittaa tavarapussi suoraan aisaan kiinni, joka on käytössä ollut kätevä. Ja käytössä on hyvä että rattaat ovat kapeat ja ketterät ja tukevat.

Vierailija
7/8 |
07.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

esikoista odotetaan, ja vaunut hankittu.

Mietimme juuri samaa: eli Edget Classic vai Sport rungolla. Olimme jo päätymässä Classic-runkoon, ja erään asiantuntevan myyjän kokemukset lisäsivät kantaamme.

Kuten Nirppa (muistanko nimen oikein?) jo edellä mainitsi, Sport runko nousee suoraan ylöspäin, joten on parempi pitkille ihmisille. Tätä myyjäkin meille opasti. Ja kun minä olen vain 163 (ja mieskin 170) ja harpon pitkiä askelia, oli myyjä ehdottomasti suosittelemassa meille Classic-runkoa. Tietenkin hän antoi meidän itse lopulta tehdä ratkaisumme.

Koska esikoisemme on vielä masussa, emme ole käytännössä päässeet vaunuja kokeileen.

Ja kuten Nirppa mainitsi, on Classic-runko n. 4kg Sportia kevyempi.

Eli kannattaa myös miettiä tuota ergonomiaakin, eli mikä on itselle sopiva työntökorkeus, ja saavatko jalat tarpeeksi liikkumatilaa. Mutta jos kokee heittoaisan välttämättömäksi, niin sittenhän vaihtoehtoja ei ole. :)

Kerro sitten, mihin päädyit!

terkuin Utukka

Vierailija
8/8 |
07.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä vinkkejä on tullut, kiitos niistä!

Tuota pitää oikein kaupassa kokeilla, miten korkea heittoaisainen on..Olemme menossa vaunukaupoille vasta joulukuun puolella, joten aikaa tässä on vielä punnita vaihtoehtoja. Hintaero on todella pieni, 30 euroa vaan. Mutta ominaisuudet ratkaisevat, ei hinta tällä kertaa..