K-60 Miten teillä työttömillä sujuu työnhaku?
Ministeritasolta on tullut ehdotus eläkeläisikäisten aktivointi takaisin työelämään. Kukaan ei tunnu olevan kiinnostunut meistä eläkeiän reunalla roikkuvista työttömistä, mikäli emme ole hoito-, puhtaanapito- tai rakennusalan ammattilaisia. Miten meillä muiden ammattiryhmien työttömillä menee? Turhauttaako?
Jos kuntakokeilun piirissä olette olleet, niin montako paikkaa teidät velvoitettiin hakemaan? Perusteltiinko teille hakemusmäärää ja miten? Käytäntö kun tuntuu niin räikeästi poikkeavan jopa samalla paikkakunnalla samassa ammattiryhmässä. Itsellä neljän paikan haku, mutta onneksi tällä alueella on paikkoja haettavaksi.
Jos löysitte realistisesti hakuilmoituksen vaatimukset täyttävän paikan ja lähetitte hakemuksen, kutsuttiinko teidät haastatteluun? Tai edes lähetettiin vastaus hakemukseenne? Julkishallinnosta päätösilmoitukset kyllä tulee, muttei kovinkaan usein yksityissektorilta.
Haitteko työvoimapoliittiseen koulutukseen? Pääsittekö muualle kuin viiden päivän työnhakuvalmennuskurssille?
Itsellä eläkkeelle pääsyyn jäljellä 3v 9 kk. Ja ihan todella haluaisin töihin! Työelämäkokemus valtaosin (n 21 v) vaativissa asiantuntijatehtävissä IT-alalla. Irtisanottu YT-prosessissa. Tapaturman seurauksena ranteen, hartian ja polven krooniset vammat ja vajaa liikkuvuus. Eli en pärjää henkilökohtaisena avustajana, päiväkotiapulaisena, hoitoapulaisena jne. Olen pyrkinyt työeläkevakuutusyhtiön kuntoutustuella taloushallinnon harjoittelutehtäviin ja TE-toimiston rekrykursseille turhaan.
Vaikeasti työllistettävä. Sen sain kuulla viranomaiselta ja tottahan se varmaan on. Kun paras käyttöaika on ohi.
Kommentit (16)
Meni sukset ristiin.
Olin kuntakokeilun piirissä. Hain työpaikkoja. Kävin haastatteluissa. Ei tärpännyt. Joskus tuli vastaus, joskus ei. Kävin työvoimapoliittisen koulutuksen.
Kela oli sitä mieltä että en ole oikeutettu minkäänlaiseen tukeen. Päätin heittäytyä yhteiskunnan ulkopuolelle, koska tyhjän saa tekemättä yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa vaiheessa voi mennä työkyvyttömyyseläkkeelle.
Työkyvyttömyyseläkkeelle ei mennä. Sinne päästäkseen täytyy olla lääkärin B-lausunto ja siitäkin huolimatta, vaikka maksat lausunnosta 50 € et välttämättä pääse työkyvyttömyyseläkkeelle jos se sinulta jostain syystä evätään Kelan toimesta.
Vaihdoin nimeni. Aika rauhassa saa Terho Hagertina olla, ei tule kutsuja työhaastatteluihin. Tuet pelittää, virallista eläkeikää odotellessa. Entinen Leo, 58v.
Vierailija kirjoitti:
Niinhän sitä voisi luulla. Työkyvyttömyyseläkkeelle ei niin vain mennä.
Miksi vain noin huonolla tietämyksellä tulet pätemään? Oliko sinulla vastauksia kysymyksiin?
Vierailija kirjoitti:
Että ihan voi mennä, mennäänkö töihin vai työkyv.eläkkeelle? Kummankohan valitsisi kumpaan menen, ei osaa päättää. Eli senkun mennään vaan? Oletko hullu vai humalassa näiden älypääohjeidesi kanssa, vai ihan vaan tyhmä?
Minut siirretään typistä te toimistoon ja yhtä paikkaa pitäisi hakea. En kumminkaan ole asiasta samaa mieltä niin en allekirjoita suunnitelmaa. Ei ne pysty siirtämään yksipuolisesti te toimistoon.
Töihin, minne? Minnekään ei koulutettu työikäinen kantismies kelpaa.
Hyvin sujuu. En lähettele hakemuksia ollenkaan tai sitten ehkä kerran kuukaudessa. Työpaikkoja ei ole niin paljoo että töitä saisi, ei viitsi aikaa tuhlata turhiin hakemuksiin.
Itsellä tapaaminen työkkärissä viikon päästä.
Minulla on pitkäaikaissairaus mutta olen pärjännyt sen kanssa.
En tiedä mitä seuraavaksi tapahtuu. Ainakin kieltäydyn kuntouttavasta ja työkokeilusta.
Mitä vaihtoehtoja jää? Joku pajatoiminta?
Ehdotuksia?
40 vuotta työelämässä.ikää 63v.nyt työttömänä pitää hakea 1paikkaa kuukaudessa.tyhjästä on paha nyhjästä.vastaukset hakemuksiin on olleet,olet liian iäkäs ja kohta jäät eläkkeelle.eli se siitä
Vierailija kirjoitti:
Itsellä tapaaminen työkkärissä viikon päästä.
Minulla on pitkäaikaissairaus mutta olen pärjännyt sen kanssa.
En tiedä mitä seuraavaksi tapahtuu. Ainakin kieltäydyn kuntouttavasta ja työkokeilusta.
Mitä vaihtoehtoja jää? Joku pajatoiminta?
Ehdotuksia?
saat vain jonkun määrän mitä pitää työpaikkoja hakea.eli 0-4 kertaa kk. Ne pajat on kunt.työtoimintaa.
Tepa758 kirjoitti:
40 vuotta työelämässä.ikää 63v.nyt työttömänä pitää hakea 1paikkaa kuukaudessa.tyhjästä on paha nyhjästä.vastaukset hakemuksiin on olleet,olet liian iäkäs ja kohta jäät eläkkeelle.eli se siitä
Tämä on tällaista aikuisten ihmisten leikittämistä koko te-toimiston pyöritys. Se laitos toimii etupäässä itseään varten ei työttömille ole siitä juuri mitään hyötyä.
Mene sairaseläkkeelle, mene työkyvyttömyyseläkkeelle, mene töihin. Mene mene mene. Sitä vaan näiden kusipäiden mielestä mennään joka paikkaan. Ainoa mihin en mennyt, oli yt:t ja oli irtisanominen. Niihin kutsuttiin ja jouduttiin.
Hyvin sujuu. Olen hakevinani töihin ja työnantajat on lukevinaan hakemukseni. Kaikki tietää ettei työttömiä palkata, koska työtön.