Karjalanpaistin haudutus n. 1kg lihaa...monta tuntia menee, jos laittaa uunin 100-150 asteiseksi?
Kommentit (18)
Tein viime viikonloppuna. Varmaan toinen kerta elämässä. Mulla oli viitisen tuntia 150 asteessa ja yksi tunti 50-100 asteessa. Liha kyllä oli ihanan mureaa ja lohkeavaa. Vähempikin aika olisi riittänyt. Mutta meidän piti odottaa yhtä juttua, jonka takia paistoaika oli noin pitkä.
Oliskohan 4-5 tuntia 150 hyvä.
Itse laitan ensin puoleksi tunniksi 300 asteeseen, sitten lisään veden, mausteet, sipulit ja porkkanat, uuni 175 ja pari tuntia, hyvää tulee ja liha on helposti syötävää, silloin kun on kiire. Jos ei ole kiire niin 300 jälkeen, 150 ja neljä tuntia.
Laita yön yli leivinuunin jälkilämpöön niin kuin me.
Minä laitan uunin 1000 asteeseen kun on kiire, silloin karjalanpaitsi valmistuu puolessa tunnissa.
Kalliiksi ruoka tulee ja turhaa sähkön tuhlausta tuollainen vain on.
Kun lämmitätte uunin, käyttäkää sitä lämpöä mahdollisimman moneen ruokaan näinä sähkönsäästöaikoina.
Vierailija kirjoitti:
Minä laitan uunin 1000 asteeseen kun on kiire, silloin karjalanpaitsi valmistuu puolessa tunnissa.
Meillä laitetaan 1600 asteeseen kun kiire niin valmistuu 10min.
Vierailija kirjoitti:
Missä asutte, että voin tuoda sinne?
Vierailija kirjoitti:
Kun lämmitätte uunin, käyttäkää sitä lämpöä mahdollisimman moneen ruokaan näinä sähkönsäästöaikoina.
Höpö höpö, nyt mitään säästellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä asutte, että voin tuoda sinne?
Espoossa.
Itse teen aina niin että laitan lihat pataan ja uuniin 200 asteeseen ilman kantta pariksikymmeneksi minuutiksi. Sitten lasken lämmön 150 asteeseen ja otan padan pois uunista. Lisään pataan nestettä, sipulin sekä porkkanat ja laitan takaisin uuniin kansi päällä. Neljä tuntia pidän sen jälkeen yleensä uunissa.
56 c on ainoa lämpötila jota käytän uunissa
200 ast. 30 min. ja 3-4h 150 astetta.
Kiitos asiallisista vastauksista. Hyvä, että sähkön säästämisestäkin muistutetaan.
Vierailija kirjoitti:
Kalliiksi ruoka tulee ja turhaa sähkön tuhlausta tuollainen vain on.
En käytä uunia enkä liettä. Jos tarvitsen kuumemman veden, käytän kahvinkeitintä. Einekset ja vastaavat menevät kylminä, lämpenevät aikansa huonelämmössä.
1h 200-astetta, 2h 125-astetta, jälkilämmöllä 1-2h. Muista lisätä vettä välillä.