Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluaisin lopettaa joulun vieton omalta osaltani, sosiaalinen paine on järjetön

Vierailija
25.10.2022 |

Uskonnoton perhe. Olen jo pitkään inhonnut suunnilleen kaikkea joulussa: pakollista turhan krääsän ostamista ja vastaanottamista, hössöttämisrä, ruuhkassa matkustamista, jouluruokia. Tähän kaikkeen on kuitenkin ikään kuin pakollista osallistua, vaikka sillä ei ole mitään merkitystä.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä. Koita kestää vain. Tämmöstä se on monella muullakin. Ehkä voisitte mennä hotelliin/kylpylään jouluksi. Jotkut painuvat lämpimään joululomalla pakoon hössötystä.

Vierailija
2/28 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On lupa viettää joulua kuten itse haluaa.

Ajattelin tänä vuonna jättää väliin. Lapsi on isällään, mies ei ole saatavilla ja minä voisin aivan hyvin mennä töihin. Saa joku toinen viettää perheen kanssa joulua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jää kotiisi jouluksi ja tee tavanomaisia arkisia asioita. Sano että sulla on vaikka ripuli tai korona.

Vierailija
4/28 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No lopeta. Vai tullaanko sua väkisin repimään kotoasi joulunviettoon?

Vierailija
5/28 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina voi lähteä ulkomaille. Siellä ei tarvitse joulua hössöttää.

Vierailija
6/28 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on siihen täysi oikeus. Itse rakastan joulua, mutta vielä enemmän rakastan läheisiäni ja jos joku heistä haluaisi lopettaa joulun vieton, tottakai se olisi enemmän kuin ok. 

Vierailija
7/28 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki traditiot ja perinteet, keksimällä keksityt pitäisi lopettaa kokonaan, joulu,juhannus,pääsiänen,vappu jne...

Ainoa hyvä puoli oli kun oli vielä töissä niin ne oli joko vapaa päiviä tai sai moninkertaisen palkan..

Vierailija
8/28 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi on pakko osallistua? En ole viettänyt jouua 30 vuoteen eikä kukaan ole pakottanut yhtikästä mihinkään. 

Vierailija
9/28 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jää kotiisi jouluksi ja tee tavanomaisia arkisia asioita. Sano että sulla on vaikka ripuli tai korona.

Miksi pitää valehdella? Siinä sitten muut surkuttelisi, että voi harmi kun olet kipeänä. Ensi vuonna sitten. Joka vuosiko pitäisi keksiä uusi sairaus. Vai voisiko vaan olla rehellinen ja sanoa, että ei vietä joulua/joulu sujuu kotona omassa rauhassa.

Vierailija
10/28 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki traditiot ja perinteet, keksimällä keksityt pitäisi lopettaa kokonaan, joulu,juhannus,pääsiänen,vappu jne...

Ainoa hyvä puoli oli kun oli vielä töissä niin ne oli joko vapaa päiviä tai sai moninkertaisen palkan..

Mun mielestä taas perinteet on ihania. Juuri juhannuksena oli ihana, kun olimme mieheni kanssa kutsuneet hänen iäkkään setänsä katsomaan kokkoa ja kahvittelemaan, sekä syömään juhannuskakkua hän ihan silmät vesissä puhui "Tämä se on mukavaa, juhannusperinteitä sukulaisten kanssa"

Mutta toki, jokaisen jolle ne ovat enempi paineita kuin iloa tuovia pitäisi osata luopua pakkoperinteistä ja luoda omat tapansa. 

Vierailija
11/28 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan ymmärtänyt ihmisiä, jotka suostuvat sosiaaliseen vehtaamiseen syystä kuin syystä. Ymmärrän, jos ap on 13 vuotta, ja jossakin on asuttava ja täytettävä edes joskus elättäjänsä odotukset joulun viettämisestä. Ei enää aikuisena tarvitse.

MInut kai kasvatettiin niin fiksussa kodissa, että äitini jouluhengestä huolimatta meitä lapsia ei aikuistuassamme koskaan painostettu jouluksi vanhempieni luokse. Heille oli itsestään selvää, että jokainen viettää joulunsa omalla tyylillään ja kuitenkin oli tervetullut heillekin. Ja niin sen pitääkin olla. 

Vierailija
12/28 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä ihmettä? Miksi antaudut sosiaalisen paineen alla? Meillä vietetään joultaatto phjamassa/oloasussa kotona. Syödään sesonkituotteita, joita ei muutoin kaupoista löydy.

Katsellaan telkkaria samalla.

Ei joulun tarvitse olla pingottamista pyhävaatteet päällä. Nauti vapaasta ajasta!

Vierailija
13/28 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulusta voi tehdä omannäköisen ilman mitään perinteistä hössötystä tai kaupallisuutta.

Meillä vietetään joulua, mutta se ei ole sellainen, mitä media tuputtaa. Se on joka vuosi itse asiassa vähän erilainen, mutta pääasia on, että meillä on mukavaa eikä tehdä mitään, mikä tuntuu velvollisuudelta.

Vierailija
14/28 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten moni on sanonut, kukin saa viettää joulunajan ihan kuten haluaa, vaikka sitten tavallisia arkisia juttuja tehden. Meillä esimerkiksi on aina vietetty kyllä joulua, mutta mitään hössöttämistä ei koskaan ole ollut saati sitten krääsän ostamista. Jouluna rauhoitutaan, välillä isommalla porukalla, välillä taas omissa oloissaan, jotkut on olleet jouluna aurinkolomallakin. Ei siitä kannata ottaa paineita ja jos muut velloo jossain jouluhysteriassa, sanoudu siitä irti.

Vierailija
15/28 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kolmivuorotyö ja monta työkaveria, jotka ei vietä mitään pyhiä. Kaikki vuoden 365 päivää ovat keskenään heille tasa-arvoisia. Yö ja päiväkin monelle tasa-arvoinen, ihan sama mihin vuorokaudenaikaan sitä on duunissa ja tekeekö lyhyttä vai pitkää vuoroa.

Tämä ei ole ongelma kenellekään. Ei heille eikä muille. Järjestä oma elämäsi oman näköiseksi, niin ei ahdista.

Vierailija
16/28 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen viettänyt aina joulut kotona. Onneksi ei ole sukua mitä pitäisi kerääntyä moikkaamaan. Ollaan oltu aina nelistää, minä, mies, tyttäremme ja nyt jo edesmennyt isäni. Eli nykyään ollaan kolmistaan joulut. Ei stressiä eikä kiirettä, siksi jouluista osaa nauttia. Itelläni on aina joulun aikaan pari viikkoa lomaa joten voi ladata akkuja.

Vierailija
17/28 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kamalaa kun ei voi määrätä kuinka itse elää vaan on pakko antaa muiden määrätä.

Me olemme omanlaistamme joulua vietetty siitä lähtien kun omassa kodissa sai itse määrätä. Muiden joulutouhut ja perinteiden vietot eivät vaikuta millään lailla. 

Vierailija
18/28 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka olisi lapsiakin ja suku odottaa osallistumaan jouluperinteisiin, on jokaisella oikeus kertoa kohteliaasti, että emme (en) vietä perinteistä joulua enää.

Ei kai tarvitse mitään tekosyitä keksiä, mutta jos sillä välttää toisten mielen pahoituksen niin sotten vaan joku sopiva tekosyy kehiin.

Eikö nykymaailmassa olisi jo suotavaa vähentää kulutushysteriaa ja stressaamista ei toivotuilla asioilla.

Joulu kuluu ihan yhtä nopeasti vähemmällä hössöttämisellä ja tekisi monelle hyvää vaan huilata ja rentoutuanekin vapaapäivät (jos sellaisia on)

Vierailija
19/28 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli nuorena sellainen poikakaveri, jonka suku otti joulusta kaiken irti, eli voi sitä hössöttämisen määrää, ja mikä surullisinta kaikki kaatui perheenäidin harteille. Olin aika ahdistunut noina jouluina, mutta sitten suhde päättyi ja löysin uuden poikaystävän ja sen myötä se jouluhössötyskin oli historiaa. Poikaystävät ovat vaihtuneet senkin jälkeen, mutta jouluhössötys ei ole enää palannut. 

Vierailija
20/28 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ihan joulu, mutta hetkeäkään en istu missään ruuhkassa, osta tai vastaanota mitään tarpeetonta krääsää tai hössötä. 99% asioista voi tilata kotiin. Kun oikeasti miettii mitä hankkii, ne eivät ole tarpeetonta. Ja joulusiivouksen voi aloittaa vaikka jo lokakuussa, jos se nyt on osa joulunviettoa. Mutta jokainen toki tavallaan, pakkohan se ei ole kuin kuolema tässä elämässä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme seitsemän