Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset luulevat/kokevat että asiat tapahtuvat heille itselleen?

Vierailija
22.10.2022 |

Kun jotain asioita tapahtuu jossain jollekin ihmiselle, niin muut ihmiset jotenkin ihmeellisesti kokevat että ne asiat tapahtuvat heille. Tai siis... häh? No tässä esimerkki:
Minulla oli aikoinaan kollega, mies, hänellä oli elämä järjestyksessä, kaikki kunnossa, kaikki hyvin, ihan perus ok normaali suomalainen elämä, koulutus, työ, asunto, jne. Mutta hän vaikutti usein painiskelevan sen kanssa kuinka rankkaa hänen elämänsä on ollut, kuinka paljon pahaa hänelle on tapahtunut, kuinka paljon vaikeuksia hän on joutunut käymään läpi. Joten eräänä päivänä, minä kysyin häneltä: "mitä pahaa sulle on sun elämän aikana tapahtunut?"
Ja niin hän vastasi, hän kertoi yhden sellaisen pahan asian, ihan vain yhden esimerkin elämänsä varrelta. Ja se oli: kun hän oli vielä ihan nuorukainen, ihan teini vielä, niin hänellä oli tyttöystävä. Ja se tyttö lankesi huuumeisiin, jäi huuumeisiin koukkuun, tytöllä meni sen takia opinnot ja työt pieleen, tytöllä romahti terveys, tyttö menetti asuntonsa, tytöllä meni raha-asiat päin mäntyä, tyttö harrasti seksiä jonkun ventovieraan miehen kanssa saadakseen huuumeita, tyttö ei onnistunut lopettamaan huuumeidenkäyttöä vaan oli niihin niin pahasti koukussa että meni aina vaan pahemmin pohjalle kaikista hoidoista huolimatta, tyttö sai jonkin seksitaudin, tyttö laihtui ja kuihtui ihan silminnähden koska sen vähät rahat meni ruoan sijaan huuumeisiin, tyttö ei saanut enää uutta asuntoa vaan joutui pitkään olemaan kodittomana, tyttö...
Niin. Eli se mies kertoi kauhutarinan. Tarinan siitä kuinka paljon pahaa oli tapahtunut - jollekin muulle ihmiselle! Ne kaikki pahat asiat oli tapahtunut sille jollekin tytölle! Mä olin kysynyt siltä mieheltä että mitä pahaa hänelle oli tapahtunut - ja vastauksenaan hän kertoi mitä pahaa jollekin toiselle ihmiselle oli tapahtunut! Eli häh?
Vielä tähän päivään mennessä mä en tiedä ainuttakaan pahaa asiaa mitä sille miehelle on tapahtunut. Mutta aina se painiskeli sen kanssa kuinka rankkaa sen elämä on mukamas ollut. Miten sen elämä on mukamas ollut rankkaa jos hänelle itselleen ei ole tapahtunut mitään pahaa, vaan ne pahat asiat on tapahtunut muille ihmisille?
Kyllä mä tiedän että miljoonat ihmiset maailmanlaajuisesti on esimerkiksi huuumeiden takia ihan pohjalla, se on kamalaa, se on niille addikteille tosi pahaksi. Mutta mä en vieläkään tiedä miten se siihen mun kollegaan mitenkään liittyy.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

PS. Vähän niinkuin Forrest Gump elokuva!

Siinä oli Forrest jonka elämä oli kunnossa. Ja siinä oli sen kaveri/tyttöystävä Jenny jonka elämä oli pielessä! Jenny joutui isänsä pahoinpitelyiden uhriksi ja sen jälkeen huuumeiden uhriksi ja kaltoinkohtelevien poikakavereiden uhriksi. Jennyllä meni tosi pahasti.

Kyllä Forrest sen tiesi, vissiin, kai Forrest sen tajusi että Jennyllä meni huonosti. Mutta ei Forrest ajatellut että Jennyn takia hänellä itsellään meni huonosti! Forrest tiesi että hänellä itsellään asiat on hyvin ja Jennyllä asiat on huonosti. Koska Forrest oli "tyhmä" =D Tai siis Forrest oli "normaali ihminen".

Mutta siis: aika monet mun tapaamat ihmiset on ihan erilaisia kuin Forrest, täysin päinvastaisia. Kuten se mun kollega. Se mun kollega oli "Forrest" ja kollegani tyttöystäväni oli "Jenny"... ja kaikki ne pahat asiat mitä sille tyttöystävälle tapahtui - se mun kollega jotenkin ihmeellisesti koki että ne olivat jotain pahaa jota tapahtui hänelle itselleen! Mitä enemmän pahaa tyttöystävälle tapahtui sitä enemmän se kollega koki että hänen oma kohtalonsa on tosi julma ja hänen oma elämänsä on tosi kamala!

Miten tuo on mahdollista? Eihän ne pahat asiat tapahdu sille poikakaverille! Jos Jennylle tapahtuu pahaa niin eihän se sitä tarkoita että Forrestin elämä olisi kamala! Mutta aika monet tuntemani ihmiset ovat tollasia omituisia kummajaisia jotka kokevat että muiden ihmisten onnettomuudet ovat heidän omaa kärsimystään, elämän vaikeuksia joita he itse ovat joutuneet käymään läpi. Eli aika monet tuntemani ihmiset ovat jonkinsortin friiikkejä!

ap

Vierailija
2/5 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotkuthan uskoo mitä tv sarjoissa tapahtuu. eivät käsitä että siinä on käsikirjoitus.  Ja samoin tämä käsitys että kun kerrot jonkun mielipiteen jostain ihmisestä niin ovat varmoja että se puhuu itsestään.  mulla oli kaveri joka uskoi jopa kun lauloin mukana  radiosta tulevaa kappaletta että teen niin kuin siinä lauletaan.  sanoista riippuen katsoi kauhistuneena minua tai sitten hymyili tietäväisen näköisenä.  meitä on moneksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öö..luuleeko joku todella, että hänen kuulemansa, näkemänsä tai lukemansa on tapahtunut hänelle. Tietynlaisesta empatiasta kertoo että pystyy asettumaan toisen asemaan, mutta on vielä kuitenkin kaukana kuvitelmasta tapahtuman omakohtaisuudesta . Hieman sama, kuin omaksuisi toisen pelkoja ja muistoja. Kummassakaan tapauksessa ne pelot tai muistot eivät ole todellisia.

Vierailija
4/5 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jotkuthan uskoo mitä tv sarjoissa tapahtuu. eivät käsitä että siinä on käsikirjoitus.  Ja samoin tämä käsitys että kun kerrot jonkun mielipiteen jostain ihmisestä niin ovat varmoja että se puhuu itsestään.  mulla oli kaveri joka uskoi jopa kun lauloin mukana  radiosta tulevaa kappaletta että teen niin kuin siinä lauletaan.  sanoista riippuen katsoi kauhistuneena minua tai sitten hymyili tietäväisen näköisenä.  meitä on moneksi.

Näyttelijän samaistaminen hahmoon. Unohtuu, että näyttelijä tekee työtään kameran edessä ja hänen yksityispersoonansa on erikseen. Esimerkiksi hetero näyttelee gay- roolia. Yksityiselämä ei vastaa roolihahmoa tai käsistä.

Vierailija
5/5 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli mieleen keskustelu jonka kuulin kerran kassalla,siinä asiakas ja kassa ihmettelivät kuinka stephanie aina tietää kaiken,miten se osaakin arvata oikein.. sanoin että sarjassa on kässäri. Kauniit ja rohkeat oli kyseessä. Joo sanoi ja jatkoivat keskustelua kuin eivät olisi kuulleetkaan mitä sanoin.