En pääse töihin, kun annan itsestäni idiootin kuvan haastattelussa
Olen sosiaalisesti kömpelö enkä osaa yhtään "myydä" itseäni. Lisäksi jännitän niin paljon, että saatan vastata kysymyksiin ihan mitä sattuu. Jokaisen "valitettavasti valintamme ei kohdistunut sinuun" -vastauksen jälkeen tilanne vaan pahenee. Miten pääsisin töihin?
Kommentit (22)
Hei sielunsisko! Sama homma. Mutta ehkä pitää ajatella se niin, että parempi että sut hyväksytään sellaisena kuin olet, kuin että saavat valheellisen kuvan
Sama täällä. :( Annan jotenkin oudon vaikutelman itestäni.
Vierailija kirjoitti:
Hei sielunsisko! Sama homma. Mutta ehkä pitää ajatella se niin, että parempi että sut hyväksytään sellaisena kuin olet, kuin että saavat valheellisen kuvan
Enää puuttuu vaan se paikka, jossa hyväksytään.. Töissä ollessa en edes ole ollenkaan niin typerä, haastattelut vaan jännittää liikaa.
Katsoin kerran itsestäni nauhoitettua haastatteluvideota.
Näytin pelästyneeltä ja alistuneelta koiralta.
En itsekään palkkaisi tuollaista, vaikka olen oikeasti osaava ja pystyvä ihminen.
Pitäs tulla tutuksi työyhteisölle ensin ja vasta sitten hakea töitä?
Mä oon töissä organisaatiossa, jossa tehdään paljon vapaaehtoistyötä. Yksi vapaaehtoinen sitten haki töihin ja me työntekijät oltiin kaikki sitä mieltä, että nyt haki oikea tyyppi.
Työhaastattelussa sitten mokasi täysin. Valintaa tekemässä oli sitten pomotason tyyppejä +yksi tuleva kollega. Tämä yksi sai sitten pomotkin vakuutettua, että se haastattelussa mokannut kannattaa kuitenkin valita.
Tämä on syy, miksi itse en mielellään vaihda työpaikkaa tai niin kovasti hinkua opiskelemaan vaikka periaatteessa vähän kiinnostaisi. En kertakaikkiaan kestä sitä alun "itseni myymistä" uusille työkavereille, virheiden kautta vahvuuksieni löytämistä, kauheaa kelpaamisen yrittämistä, saati opiskeluissa ne työharjoittelujen paineet samoissa asioissa. Se on ihan hirveän raskasta ja kuormittavaa! Olen aina ollut sellainen omalaatuinen tyyppi, että toiset ei niin välitä ja toiset rakastaa, ja se matka siihen on vaan niin raskas kun kaikki katseet on sinussa uutena tyyppinä. Saatan kysyä asioiden haltuun ottamisvimmassani ehkä typeriä kysymyksiä ja olla vähän jännityksestä kömpelökin, mutta sitten kun pääsen jyvälle asioista, olen oikeasti todella hyvä, saan helposti kiinni missä mättää, olen oikeudenmukainen ja lämpöinen, mutta se alku, se s****lin alku ei sovi mulle 😔
Suomalaiset on yleensäkin huonoja näissä ja antaa myös toisilleen huonoja ohjeita, kuten: "Ole vaan oma itsesi" Ei näin! Vaan näin:
Haastattelussa pitää yrittää heti saada selville, millaista tyyppiä haetaan. Sitten esität sellaista. Nojaa kokoajan vähän eteenpäin, vaikuta innostuneelta, hymyile paljon. Mieti etukäteen muutama hyvä kysymys, jolla osoitat kiinnostuksesi. Tärkeintä on näyttää siltä, että olet todella innoissasi potentiaalisesta työpaikasta. Kehonkieli on super tärkeä.
Olen yhtä lukuunottamatta saanut kaikki paikat, joissa olen päässyt haastatteluun. Olen 39 v.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset on yleensäkin huonoja näissä ja antaa myös toisilleen huonoja ohjeita, kuten: "Ole vaan oma itsesi" Ei näin! Vaan näin:
Haastattelussa pitää yrittää heti saada selville, millaista tyyppiä haetaan. Sitten esität sellaista. Nojaa kokoajan vähän eteenpäin, vaikuta innostuneelta, hymyile paljon. Mieti etukäteen muutama hyvä kysymys, jolla osoitat kiinnostuksesi. Tärkeintä on näyttää siltä, että olet todella innoissasi potentiaalisesta työpaikasta. Kehonkieli on super tärkeä.
Olen yhtä lukuunottamatta saanut kaikki paikat, joissa olen päässyt haastatteluun. Olen 39 v.
Unohdin tärkeän jutun: peilaa haastattelijan kehonkieltä. Ei liikaa, että sen huomaa, mutta kuitenkin. Google kertoo aiheesta lisää. Näillä on oikeasti merkitystä.
Kuvaa vaikka videolle harjoitustilanteita, katso niitä ja harjoittele kunnes tulet paremmaksi. Kuvittele itsesi näyttelijäksi tai myyntimieheksi. Sillä sitähän se on, myyt itsesi sinne töihin.
Tohon on olemassa lääkekkin. Kokaiini, se antaa itsevarmuutta.
Minulle työnantajapuoli valehteli koko prosessin ajan, että olen ainoa hakija, jolla on alan koulutus. Puhui niin kuin olisin ainoa valinta. Valintakirjeestä sitten luin, että valitulla oli alan koulutus (valittu en ollut minä). En luota työnantajiin enää ollenkaan.
No entäpä jos sanoisit reippaasti alkuun, että jännität työhaastatteluja ja toivot, että voitte jutella rennosti. Luulisi auttavan, kun jännitystä ei tarvitse peitellä.
Ja jos huomaat että vastaat mitä sattuu, palaa kysymykseen ja sano, että taisit ymmärtää äsken väärin tai taisittekin haluta että vastaan asiaan X. Ei ole häpeä myöskään pyytää tarkennusta saman tien, jos et ole varma, mitä kysytään.
Olen käynyt vuosien varrella kymmenissä eri haastatteluissa ja kaikenlaista on tullut vastaan. Niihinkin tottuu ajan myötä. Olen mokannut muutamaan kertaan pahasti, mutta mukaan mahtuu myös hyviä onnistumisia ja useampi saatu työpaikka :) Mielestäni tärkeintä on olla rehellinen. Mokatilanteissa olen pyytänyt anteeksi ja kertonut, etten ole parhaimmillani. Mokatuista haastatteluista yksi on myös johtanut työpaikan saantiin :)
Itsensä myymiseen: mieti, missä olet hyvä ja mistä pidät. Korosta näitä. Kerro, mistä olet saanut kiitosta. Jos vaikka olet asiakaspalvelija, kerro jokin hyvä palaute jonka olet saanut asiakaspalvelusta tai työkavereilta. Näin et kehu itseäsi, vaan kerrot miten muut näkevät sinut.
Mitä mieltä olisit siitä, jos palkkaisit itsellesi apua? Erilaisia työnhakuvalmentajia on markkinoilla useita, ja voisit hyvinkin hyötyä heistä. Saisit harjoitella ammattilaisen kanssa etukäteen jännittävää tilannetta, ja saisit häneltä myös palautetta suorituksestasi, sekä mahdollisia korjausehdotuksia. Tsemppiä työnhakuun!
Nimi merkki: 30 haastattelua takana viimeisen vuoden aikana, ja voisin hyötyä palvelusta itsekin :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unohdin tärkeän jutun: peilaa haastattelijan kehonkieltä. Ei liikaa, että sen huomaa, mutta kuitenkin. Google kertoo aiheesta lisää. Näillä on oikeasti merkitystä.
Kuvaa vaikka videolle harjoitustilanteita, katso niitä ja harjoittele kunnes tulet paremmaksi. Kuvittele itsesi näyttelijäksi tai myyntimieheksi. Sillä sitähän se on, myyt itsesi sinne töihin.
Kaiken ylläolevan allekirjoitan täysin. Itsekin alkuun luulin, että pitää olla oma itsensä ja rehellinen ja vaikka mitä. Ei, väärin. Sun pitää näytellä kyseiseen työpaikkaan täydellisesti sopivaa työntekijää. Vaikka itse olisit täysin päinvastainen. Ja kun ottaa nimenomaan tietoisesti roolin, niin ei tarvitse edes jännittää niin paljoa, kun et ole siinä avoimena itsenäsi. Tietenkään ei mitään opinto- ja työpaikkoja feikata, mutta melkein kaiken muun voi: harrastukset, luonteenpiirteet, heikkouden, vahvuudet jne. Netti on pullollaan yleisimpiä työhaastattelukysymyksiä, lue niitä ja mieti niihin vastaukset peilaten kyseistä työpaikkaa. Itse copy pastetan kysymykset wordiin, ja kirjoittelen siellä sitten niihin pohditut vastaukset. Luen ne muutamaan kertaan ennen haastattelua ja vielä just ennen, lisäksi kirjoitan itselleni muutaman tukisanan muistiin. Sitten vain rooli päälle ja esiintymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaiken ylläolevan allekirjoitan täysin. Itsekin alkuun luulin, että pitää olla oma itsensä ja rehellinen ja vaikka mitä. Ei, väärin. Sun pitää näytellä kyseiseen työpaikkaan täydellisesti sopivaa työntekijää. Vaikka itse olisit täysin päinvastainen. Ja kun ottaa nimenomaan tietoisesti roolin, niin ei tarvitse edes jännittää niin paljoa, kun et ole siinä avoimena itsenäsi. Tietenkään ei mitään opinto- ja työpaikkoja feikata, mutta melkein kaiken muun voi: harrastukset, luonteenpiirteet, heikkouden, vahvuudet jne. Netti on pullollaan yleisimpiä työhaastattelukysymyksiä, lue niitä ja mieti niihin vastaukset peilaten kyseistä työpaikkaa. Itse copy pastetan kysymykset wordiin, ja kirjoittelen siellä sitten niihin pohditut vastaukset. Luen ne muutamaan kertaan ennen haastattelua ja vielä just ennen, lisäksi kirjoitan itselleni muutaman tukisanan muistiin. Sitten vain rooli päälle ja esiintymään.
Kokenut haastattelija vaan näkee läpi, että esität, joten kohtalaisen huono ohje.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äärettömän huono ohje. Totuus paljastuu kuitenkin viimeistään töissä, todennäköisimmin jo haastattelun aikana.
Työkkärit myös järkkäävät koulutusta työhaastattelutilanteisiin.
Pyydä palautetta. Kaikki eivät jaksa/ehdi varmasti antaa, mutta ehkä joku. Itse pyysin kerran spostilla tuollaisen "kiitos mutta ei"-viestin jälkeen palautetta hakemuksesta ja yhteyshenkilö sitten soitti ja juteltiin aiheesta. Sain hyvää tietoa siitä mitkä asiat hakemuksessani olivat hyviä ja mitä ohi menneellä oli enemmän. En muistaakseni käynyt edes haastattelussa tuohon paikkaan, eli rohkeasti kannattaa kysyä vaikka olisitkin pudonnut jo ennen haastetteluvaihetta.
Miksi aina palkataan paras näyttelijä. Kiva varmaan saada epärehellinen ihminen puikkoihin. Niin monet kerrat nähty kuinka tälläinen ihana energinen osaava sanavalmis onkin täys mulqu ja käyttää työaikaansa omiin hommiin, aiheuttaa draamaa ja ongelmia.
Apua!