Henkilökohtaisen avustajan perehdyttäminen
Menin viime viikolla yhteen laitokseen avustajaksi. Tarkoitus on viedä asiakasta ulos kävelylle, pelata ja tehdä jotain muuta. Minulle osoitettiin asiakas eikä muuta. Asiakas ei itse kykene vastaamaan juuri mihinkään kysymyksiin, joten vähän on vaikeeta olla töissä, kun ei mitään tiedä. Laitoksen työntekijät ovat nyrpeitä vastaamaan mihinkään.
Onko tämmöistä kokemusta kellään henk.kohtaisen avustajan työstä?
Kommentit (14)
Tuommosille hoitajille nyt sitten annettiin vielä palkankorotuskin, jotka ei jaksa edes normaalia kohteliaisuutta... että näin.
Vierailija kirjoitti:
Juu, olen itsekin henkilökohtainen avustaja, tosin en laitoksessa tai palvelutalossa sijaitsevassa asunnossa, vaan ns. tavanomaisessa kodissa.
Ei se kuulu kyllä ko. laitoksen työntekijöille sinua perehdyttää, koska et ole sen laitoksen työntekijä, vaan sen avustettavan itsensä kuuluisi olla sellainen, että hän pystyy itse sinua perehdyttämään siihen, mihin hän tarvitsee apua tai seuraa. Jos hän on liian huonokuntoinen kertoakseen itse, voit kokeilla ottaa yhteyttä siihen välitysfirmaan, jolta työpaikan löysit, jos olet sen sellaisen kautta paikan saanut ja kertoa ongelmasta. He saattavat tuntea asiakkaan ja osata neuvoa sinua, tai sitten voi olla joku, joka on ennen sinua ollut hänellä avustajana ja osaa sinua perehdyttää. Ja voithan itse yrittää erilaista sen asiakkaasi kanssa,. Ja jos ei onnistu yhteistyö, niin vaihda asiakasta.
Laitoksen työntekijöiltä on kyllä tosi epäkohteliasta olla mitään tästä henkilöstä kertomatta, koska he kuitenkin hänet tuntisivat, vaikka perehdytys ei heille virallisesti kuulukaan.
Ei henkilökunnalla ole edes lupaa kertoa asiakkaan tilanteesta kuin lähiomaiselle tai niille jotka osallistuu hoitoon ko työyhteisössä.
Olen ollut muutaman kerran henkilökohtaisena avustajana nuorille, jotka eivät sen enempää suostu puhumaan kuin sinunkaan avustettavasi.
Jos koet tarvitsevasi perehdytystä ole tiukempi kysyessäsi neuvoa. Ja missä oikeasti tarvitset neuvoa? Onko ulkoiluttamisessa jotakin, jota ei koe osaavasi? Onko pallon tmv ulkoleikkien keksiminen haastavaa? Siinä samalla opit tuntemaan asiakkaasi ja millaisia tarpeita hänellä onkaan. Muista, ettei palkkasi ole erityisen ihmeellinen ja sinulta edellytetään hyvin vähän osaamista. Tee työsi sen mukaan.
Oletkohan oman taustasi, traumasi ym takia soveltuva ihmistyöhön?
Sairauksia ei ole lupa kertoa. Kyllä muuten voi ohjeistaa.
Ja myös henk.k. avustajana, ainakin vakityössä, ne avustettavan sairaudet tietää myös se hen.k. avustaja. Ei kai sitä ihmistä voisi edes auttaa, jos ei mitään hänestä tiedä. 😂
t. lähihoitaja, joka toimii nykyään henk.k.avustajana
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, olen itsekin henkilökohtainen avustaja, tosin en laitoksessa tai palvelutalossa sijaitsevassa asunnossa, vaan ns. tavanomaisessa kodissa.
Ei se kuulu kyllä ko. laitoksen työntekijöille sinua perehdyttää, koska et ole sen laitoksen työntekijä, vaan sen avustettavan itsensä kuuluisi olla sellainen, että hän pystyy itse sinua perehdyttämään siihen, mihin hän tarvitsee apua tai seuraa. Jos hän on liian huonokuntoinen kertoakseen itse, voit kokeilla ottaa yhteyttä siihen välitysfirmaan, jolta työpaikan löysit, jos olet sen sellaisen kautta paikan saanut ja kertoa ongelmasta. He saattavat tuntea asiakkaan ja osata neuvoa sinua, tai sitten voi olla joku, joka on ennen sinua ollut hänellä avustajana ja osaa sinua perehdyttää. Ja voithan itse yrittää erilaista sen asiakkaasi kanssa,. Ja jos ei onnistu yhteistyö, niin vaihda asiakasta.
Laitoksen työntekijöiltä on kyllä tosi epäkohteliasta olla mitään tästä henkilöstä kertomatta, koska he kuitenkin hänet tuntisivat, vaikka perehdytys ei heille virallisesti kuulukaan.
Ei henkilökunnalla ole edes lupaa kertoa asiakkaan tilanteesta kuin lähiomaiselle tai niille jotka osallistuu hoitoon ko työyhteisössä.
Tätä sääntöä tulkitaan virheellisesti. Jos kyse on asiakkaan edusta ja selkeistä hoito- ja tukitoimista on henkilökunnan velvollisuus antaa ymmärrettävät ohjeet uudelle työntekijälle. Asiakkaalla voi olla sairauksia, jotka pitää huomioida. Jo se, että karkaileeko asiakas on yksi syy ohjeistaa pukemaan hänelle vaikkapa huomioliivit.
On eri asia kertoa asiakkaan henkilökohtaisia asioita kuin miten hänestä pidetään parhaalla mahdollisella tavalla huoli.
Olen törmännyt tuohon naiiviin salassapitovelvollisuuteen avustajan työssäni ja todennut, että joidenkin tärkeily menee asiakkaiden edun edelle. Liioitellaan, mitä ei saa kertoa.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut muutaman kerran henkilökohtaisena avustajana nuorille, jotka eivät sen enempää suostu puhumaan kuin sinunkaan avustettavasi.
Jos koet tarvitsevasi perehdytystä ole tiukempi kysyessäsi neuvoa. Ja missä oikeasti tarvitset neuvoa? Onko ulkoiluttamisessa jotakin, jota ei koe osaavasi? Onko pallon tmv ulkoleikkien keksiminen haastavaa? Siinä samalla opit tuntemaan asiakkaasi ja millaisia tarpeita hänellä onkaan. Muista, ettei palkkasi ole erityisen ihmeellinen ja sinulta edellytetään hyvin vähän osaamista. Tee työsi sen mukaan.
Henkilökohtaisen avustajan palkka on parempi kuin esim. hoiva-avustajalla, joka on siis laitoksessa työskentelevä hoiva-alan ihminen. Niin se vain on. Olen kummassakin työssä ollut. Hoiva-avustamiseen tarvitaan jopa koulutus, mutta palkka on silti huonompi.
Aika erikoista, asiakkaan pitäisi kyllä itse pystyä vaikka viittomien avulla kertomaan mitä haluaa tehdä. Tai vaikka kuvien.
Meillä töissä asiakkaalle ei edes myönnetty avustajaa, jos asiakas ei osannut itse kertoa mitä avustajan kanssa haluaa tehdä.
Ei osaa vastata juuri mihinkään? Eli osaa vastata johonkin? Osaako nyökätä, jos kysyt jotain?
Vierailija kirjoitti:
Oletkohan oman taustasi, traumasi ym takia soveltuva ihmistyöhön?
Tuo mt-ongelmaviesti on palstan uusi trolli.
Sivusta
Vierailija kirjoitti:
Tuommosille hoitajille nyt sitten annettiin vielä palkankorotuskin, jotka ei jaksa edes normaalia kohteliaisuutta... että näin.
Alapeukuttajat saa olla mitä mieltä haluaa. Olen itsekin hoitaja, joten tiedän mistä puhun, olen alaa vaihtanut henkilökohtaisen avustajan työhön. Yksi syy vaihtoon oli juuri nuo nyrpeät hoitajat, joilta ei onnistu edes normaali kohteliaisuus.
Caritas? Itse menin ko. puljuun hoitajaksi heti valmistumisen jälkeen ja henkilökunta sanoi apua pyytäessäni vain, että "kysy siltä itseltään". Kyse monivammaisista ihmisistä, joita liikuteltiin nostureilla ja avustettiin aivan jokaisessa päivittäisessä toiminnossa, ja jotka kommunikoivat tyyliin katse-ylös-on-kyllä-ja-katse-sivulle-ei tai erilaisilla liikkeillä ja äännähdyksillä. Työsuhde jäi lyhyeksi.
Kuka tai mikä on työnantajasi? Perehdytys on työnantajan velvollisuus.