Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tarkoittaako tuo eläkeindeksin korotus myös varhennettuja eläkkeitä?

Vierailija
16.10.2022 |

Olen ihan sekaisin näistä nykyisistä eläkesysteemeistä. Voisin jatkaa töissä vielä pari vuotta mutta jäädä myös pois jos työssäolosta pitempään ei ole mitään hyötyä. Teen täyttä työaikaa ja mietin miten tuo indeksijuttu vaikuttaisi jos jäisin lopuiksi työvuosiksi varhennetulle. Onko täällä muita näitä samoja asioita selvittäneitä?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Indeksikorotus tulee myös varhennettuun eläkkeeseen jos haet sen tämän vuoden puolella.Varmaan tiedätkin että voit myös jatkaa töissä koko-tai osa-aikaisena kun nostat eläkettä.Tuleva eläke pienenee pysyvästi ja veroprosentti on sama kuin palkasta.

Vierailija
2/5 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä miten kannattaisi toimia? Jäädäkö 25% vai 50% varhennetulle? Jos ottaa vaikka vain 25% varhennuksen, niin koskeeko tuo indeksikorotus vain 25% vai myös myöhempää eläkettä kokonaisuudessaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä miten kannattaisi toimia? Jäädäkö 25% vai 50% varhennetulle? Jos ottaa vaikka vain 25% varhennuksen, niin koskeeko tuo indeksikorotus vain 25% vai myös myöhempää eläkettä kokonaisuudessaan?

Indeksikorotus koskee sekä että, siis maksussa olevaa (varhennettua) eläkettä ja eläkekarttumaa.

Minusta 25% osa-aikaeläke on aika mitätön rahasumma, mutta se on vain minun mielipiteeni.

Minä otin 50 prosentin varhennetun osa-aikaeläkkeen kun täytin minimieläkeikäni ja nostin sitä neljä vuotta. Olen tyytyväinen ratkaisuuni. Rahaa tuli nuo neljä vuotta aika reilusti, vaikka vero olikin kova. Siitä huolimatta eläke karttui koko ajan työssäkäynnistä ja puolikkaan osalta myös siirtymäkorvauksena.

Vierailija
4/5 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Indeksikorotus koskee sekä että, siis maksussa olevaa (varhennettua) eläkettä ja eläkekarttumaa.

Minusta 25% osa-aikaeläke on aika mitätön rahasumma, mutta se on vain minun mielipiteeni.

Minä otin 50 prosentin varhennetun osa-aikaeläkkeen kun täytin minimieläkeikäni ja nostin sitä neljä vuotta. Olen tyytyväinen ratkaisuuni. Rahaa tuli nuo neljä vuotta aika reilusti, vaikka vero olikin kova. Siitä huolimatta eläke karttui koko ajan työssäkäynnistä ja puolikkaan osalta myös siirtymäkorvauksena.

Ratkaisusi kuulostaa varsin järkevältä. Minä olen hämmennyksissä sen vuoksi kun nyt kehotetaan eläkeikää lähestyviä jäämään eläkkeelle mieluummin jo tänä vuonna kuin ensi vuonna juuri tuonindeksikorotuksen vuoksi enkä tiedä miten se indeksikorotus (lopulliseen eläkkeeseen) lasketaan jos jää nyt vain varhennetulle eläkkeelle mutta jatkaa kuitenkin töissä.

Vierailija
5/5 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos indeksikorotus koskee koko eläkekarttumaa, niin miksi uutisoidaan että kannattaa jäädä eläkkeelle mieluummin tänä vuonna kuin ensi vuonna? Väitt'ävät, että saisi paremman eläkkeen jos jäisi jo joulukuussa eikä vasta tammikussa. Miten tuo laskenta siis eroaa noissa tapauksissa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän viisi