Miksi Helsingin keskustassa on kallioon louhittu päältä avoin väylä kevyelle liikenteelle. Kuva
https://www.iltalehti.fi/asumisartikkelit/a/9858bd7f-be87-430f-a5cd-832…
Ihmetteli tuota jo vuosikymmeniä sitten lapsena, kun olin tuttavan luona viikon kylässä Helsingissä.
Kuvassa siellä kulkee ihmisiä polkupyörillä ja kävellen muutamia.
Mihin tarkoitukseen tuo louhittiin. Pitikö siinä mennä metro tms.
Kommentit (18)
Vierailija kirjoitti:
Siis tuossahan meni junarata joskus, tavarajunia meni satamaan. Nykyään se on kevyen liikenteen Baana.
Joo, junarata oli joskus.
Oon menny höyryjunalla tuosta Helsinki-päivänä. Oli hieno kokemus, varsinkin lapsille.
Ei kai kukaan voi olla noin kujalla että luulee että se on louhittu kevyelle liikenteelle?
Baana on tosi hyvä kev.liik.väylä. Sujahtaa hetkessä fillarilla Ruoholahdesta Oodille.
Muistan kun elukan kohdilla oli radan ylityksenä jalankulkijoille kapea silta, joka rämisi ja tärisi aivan hirveesti askelten alla. Oli jotenkin kammottava paikka. Joskus juna meni alta.
Tuohan on vanha junarata, joten ei ole aikoinaan louhittu kevyen liikenteen väyläksi. Kun ratayhteys poistui, oli ihan fiksua tehdä tilalle kevyen liikenteen väylä, kun oli jo pohja olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kukaan voi olla noin kujalla että luulee että se on louhittu kevyelle liikenteelle?
Kyseessä on sama wannabee-metropoli jossa rakennetaan parhaillaan miljardin euron kävely-pyöräilysiltaa avomeren päälle.
"Ihmetteli tuota jo vuosikymmeniä sitten lapsena, kun olin tuttavan luona viikon kylässä Helsingissä."
Ei siinä ollut vuosikymmeniä sitten kuin junarata. Ei siinä ollut mitään ihmeellistä. Evyenliikenteen väylä se on ollut vasta jotain 10 v.
Vierailija kirjoitti:
"Ihmetteli tuota jo vuosikymmeniä sitten lapsena, kun olin tuttavan luona viikon kylässä Helsingissä."
Ei siinä ollut vuosikymmeniä sitten kuin junarata. Ei siinä ollut mitään ihmeellistä. Evyenliikenteen väylä se on ollut vasta jotain 10 v.
En olettanut, että on louhittu kevyen liikenteen väylää varten. Siksi kysynkin, miksi se on louhittu.
Kiitos vastauksista! Siinä on siis ollut joskus junarata, joka on poistunut käytöstä.
Ehkä siinä oli rata jo silloin kun lapsena olin tuttavaperheessä kylässä. En minä sinne pohjalle nähnyt.
Ap
Vihreät v!haa ylämäkiä kevyenliikenteenväylillä. Joku teki ihan vissiin aloitteenkin niiden poistamisesta..
(tuossa tosin kulki aikoinaan juna, koska ilmeisesti meinaat baanaa eli se on entinen ns ratakuilu)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ihmetteli tuota jo vuosikymmeniä sitten lapsena, kun olin tuttavan luona viikon kylässä Helsingissä."
Ei siinä ollut vuosikymmeniä sitten kuin junarata. Ei siinä ollut mitään ihmeellistä. Evyenliikenteen väylä se on ollut vasta jotain 10 v.
En olettanut, että on louhittu kevyen liikenteen väylää varten. Siksi kysynkin, miksi se on louhittu.
Kiitos vastauksista! Siinä on siis ollut joskus junarata, joka on poistunut käytöstä.
Ehkä siinä oli rata jo silloin kun lapsena olin tuttavaperheessä kylässä. En minä sinne pohjalle nähnyt.
Ap
Oli siinä kiskot vielä ysärillä ja varmasti 2000-luvun alussakin. Tuonne kuiluunhan on pudonnut ja tuupattu muutamakin näissä arkadiankadun ravintoloissa juhlineista..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ihmetteli tuota jo vuosikymmeniä sitten lapsena, kun olin tuttavan luona viikon kylässä Helsingissä."
Ei siinä ollut vuosikymmeniä sitten kuin junarata. Ei siinä ollut mitään ihmeellistä. Evyenliikenteen väylä se on ollut vasta jotain 10 v.
En olettanut, että on louhittu kevyen liikenteen väylää varten. Siksi kysynkin, miksi se on louhittu.
Kiitos vastauksista! Siinä on siis ollut joskus junarata, joka on poistunut käytöstä.
Ehkä siinä oli rata jo silloin kun lapsena olin tuttavaperheessä kylässä. En minä sinne pohjalle nähnyt.
Ap
Kyllä, siinä oli rata, jonka olisit nähnyt katsomalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ihmetteli tuota jo vuosikymmeniä sitten lapsena, kun olin tuttavan luona viikon kylässä Helsingissä."
Ei siinä ollut vuosikymmeniä sitten kuin junarata. Ei siinä ollut mitään ihmeellistä. Evyenliikenteen väylä se on ollut vasta jotain 10 v.
En olettanut, että on louhittu kevyen liikenteen väylää varten. Siksi kysynkin, miksi se on louhittu.
Kiitos vastauksista! Siinä on siis ollut joskus junarata, joka on poistunut käytöstä.
Ehkä siinä oli rata jo silloin kun lapsena olin tuttavaperheessä kylässä. En minä sinne pohjalle nähnyt.
Ap
Baana on otettu käyttöön vuonna 2012, sitä ennen oli junarata (1894 - 2009)
Tuo junarata kulki aikoinaan pitkin kaivopuiston reunaa , olympiaterminaalin kohdalta rantaa pitkin kauppatorin kääntösillalle ja siitä Katajanokan rahtilaivasatamaan. Muistan pikkulapsena nähneeni höyryveturin Kauppatorilla, minä nyt 68. Ruoholahden kohdalla oli vaarallinen "ratapiha"/vaihdeasema ,josta lähti raide vilkkaaseen jätkäsaaren satamaan ja Alkon tehtaalle. Montakohan onnettomuutta tuossa tapahtui. Tiedän yhden pikkupojan menettäneen jalan leikkiessään liikkuvien vaunujen välissä.
Olin Marian sairaalassa leikkauksessa 40 vuotta sitten ja naisten osasti oli junaradan vieressä ylhäällä kalliolla, sellainen vanha punatiilirakennus, joita näkee tyypillisesti vanhoissa varuskunnissa. Tavarajunat herätti öisin, kun junat sahas siinä eestaas mennessään satamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kukaan voi olla noin kujalla että luulee että se on louhittu kevyelle liikenteelle?
Kyseessä on sama wannabee-metropoli jossa rakennetaan parhaillaan miljardin euron kävely-pyöräilysiltaa avomeren päälle.
Minne tällainen on tulossa? On niitä kaikenlaisia pyörätieehdotuksia ollut ja suurin osa on ihan järkeviä kun baanat kannustavat työmatkapyöräilyyn. Suurin osa suomalaisista nimittän liikkuu aivan liian vähän joten kaikki arkiliikuntaa lisäävät asiat ovat hieno juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kukaan voi olla noin kujalla että luulee että se on louhittu kevyelle liikenteelle?
Kyseessä on sama wannabee-metropoli jossa rakennetaan parhaillaan miljardin euron kävely-pyöräilysiltaa avomeren päälle.
Minne tällainen on tulossa? On niitä kaikenlaisia pyörätieehdotuksia ollut ja suurin osa on ihan järkeviä kun baanat kannustavat työmatkapyöräilyyn. Suurin osa suomalaisista nimittän liikkuu aivan liian vähän joten kaikki arkiliikuntaa lisäävät asiat ovat hieno juttu.
Tarkoitti varmaan tätä:
Siis tuossahan meni junarata joskus, tavarajunia meni satamaan. Nykyään se on kevyen liikenteen Baana.