Miksi suomalaisista on tullut "saakonäintainointehdä" ihmisiä?
Saako tänne keittoon laittaa valkopippuria ja tilliä, vaikkei ohjeessa lue kuin pizzamauste...
Perustan kohta oman palvelun jossa puhelinautomaatti kertoo että kaikilla on oma tahto ja on ok laittaa merisuolaa rahkaan.
Kommentit (32)
Etkö ole lukenut iltalehtiä? Kaiken voi tehdä väärin suihkussakäynnistä lähtien!
Man har undrat över samma sak en längre stund. Då man flyttade till ett land där ingen undrar över sådant, var det verkligen befriande och kändes direkt främmande.
Nu, då man besöker Finland, blir man häpen av den frivilliga inskränkningen som präglar livet där. Samma gäller arbetslivet och företag, "får man göra så?" är frågan som man hör mest. Ett bra exempel är näthandeln med alkohol, där staten handlar brottsligt men då det är i Finland, är det okej.
Some pilasi kaiken. Laita kuva siitä merisuolarahkasta someen, niin sinun 'seuraajat' ja 'fanit' tulee ihmettelemään ja kyseenalaistamaan kaiken. Parin tunnin päästä joudut tekemään uuden päivityksen missä selität mistä aiemmassa päivityksessä oli kysymys ja kerrot taustoja ja oiot kommentoijien vääriä luuloja ja irtisanoudut rasismista.
Suomesta on tullut ilmiantoyhteiskunta. Tämä koskee erityisesti lapsiperheitä joiden osalta pienetkin "poikkeamat" virallisesta linjasta johtavat usein ilmiantoon lastensuojelulle.
Viitoselle vastaisin että suositukset on suosituksia ja toimenpiteistä voi ihan itse ystävällisesti kieltäytyä.
Saanko juoda Cocista vai pitääkö sitä Pepsiä?
Ei tullut.
Mutta joukossamme on äänekkäitä tolloja, joiden mölinä vahvistuu somessa.
Huomaavaisuus on asia erikseen. Se on hieno piirre ja sitä ei mölisijöissä esiinny.
Koronahysterian myötä kysytään "koetuilta" asiantuntijoilta lupaa wc käynnistä lähtien. Ois HusseLasse saanko mennä kylään, saanko mennä sinne tai tänne. Mitään ei pidä tehtämän ennenkuin jokin "koettu asiantuntija" antaa luvan.
Ap on itse tuollainen. Tehtailee typeriä "keskustelun" aloituksia esittämällä niissä perättömiä väitteitä.
(Trolli)
Vierailija kirjoitti:
Ap on itse tuollainen. Tehtailee typeriä "keskustelun" aloituksia esittämällä niissä perättömiä väitteitä.
(Trolli)
Tämä on keskustelupalsta. Keskustelun aloittaja itse tietää motiivinsa omiin aloituksiinsa.
Aivan kuten kaikki muutkin keskustelijat. 😄
Eiköhän nykysukupolvet voi katsoa peiliin näissä asioissa, tasa-arvoisuus, pelastakaa ilmasto ja minulla on oikeus-paska on viety liiallisuuksiin ja sitä myöten näitä typeriä sääntöjä on miljoonia. Ja Suomi on tunnetusti partiopoika, vai pitääkö sanoa yksilö, näissä asioissa.
En kysele keneltäkään saako. Teen miltä itsestä tuntuu lain puitteissa. Näin tämä tuntuu omalta elämältä. Ihmettelijä saa ihmetellä. Aamen.
Suomalaiset on aina olleet "mitähän ne muut minusta / meidän perheestä ajattelee" tyyppejä. Tämä on vain viimeisin sen ilmentymä. Koko ajan kaivataan validointia itselle ulkopuolelta, vaikka muka ollaan niin epäsosiaalisia ja erakkomaisia toisaalta eikä tarvita ketään.
No ei saa! Keittoon tulee vain ja ainoastaan maustepippuria ja suolaa mausteeksi. Kyllä jämpti on nii.
Vierailija kirjoitti:
En kysele keneltäkään saako. Teen miltä itsestä tuntuu lain puitteissa. Näin tämä tuntuu omalta elämältä. Ihmettelijä saa ihmetellä. Aamen.
Då måste du känna till alla lagar och är tillbaka i ruta ett. Är detta lagligt?
Vierailija kirjoitti:
No ei saa! Keittoon tulee vain ja ainoastaan maustepippuria ja suolaa mausteeksi. Kyllä jämpti on nii.
Joo. Mä kun tein ekaa kertaa ruokaa mun miehen vanhemmille kun olivat meillä kylässä, niin sain saarnan että lämpimissä maissa semmoisia mausteita käytetään, koska liha on pilaantunutta auringossa ja se pilaantumisen maku pitää peittää. Mutta meillä Suomessa on tuoreet raaka-aineet ja ei kuulu käyttää kuin suolaa ja maustepippuria.
Johtuu kasvatuksesta. Hyvää tarkoittava kasvatusmalli, jossa lapsella on aina aikuinen vierellään neuvomassa ja opastamassa, saattaa joidenkin lasten kohdalla johtaa siihen, ettei itsenäistä ajattelua pääse kehittymään. Ensin äiti (tai isä) antaa luvan, sitten päiväkodin henkilökunta ja lopuksi opettaja. Kaikkeen pitää "saada lupa". Ja sitten aikuisena ei ymmärretä, että jos jokin asia ei vanhingoita muita eikä kenenkään omaisuutta eikä se ole lainvastaistakaan, niin voit tehdä sen.
Sannahan kielsi lähtemästä mökille, STM kehotti hankkimaan jodia. Meille kerrotaan mitä tehdäjottei kuolla.
Saako näin tai noin tehdä on seurausta siitä, että sääntöjä on niin paljon että niitä kaikkia ei muista. Jatkuvasti tulee lisää sääntöjä.