Ulosteen väri vaihtelee?
Oletteko huomanneet että kakan väri vaihtelisi matkustusmaan mukaan? Itse olen ihmeekseni huomannut että kun Suomessa puuppa on normaalin väristä ruskeaa niin heti kun matkustan vaikka Brittein saarille tai Välimeren maihin, heti seuraavana päivänä pytyssä on oranssimpaa tavaraa. Myös kumppani huomannut saman. Johtuuko jostain ruuan väriaineista, vitamiineista vai mistä? Kuitenkaan kummallakaan ei ole mitään suolisto-ongelmaa tms.
Kommentit (7)
Oranssi on yleensä joko rasvaista jos syönyt enemmän öljyä kuin tavallisesti ruuan mukana.
Tai vaihtoehtoisesti jos syö enemmän punaista ruokaa kuten tomaattikastiketta.
Jenkeissä mulla yleensä kirjavaa heti tokasta päivästä lähtien, ja löysää, siellä kun on niin hitosti väri- ja säilöntäaineita kaikessa! Myös kasvuhormonia sekä kasviksissa että lihassa. Käyn siellä tapaamassa vanhoja opiskelututtuja ja paria sukulaista, muuten ehken vaivautuisi :)
Vierailija kirjoitti:
Oranssi on yleensä joko rasvaista jos syönyt enemmän öljyä kuin tavallisesti ruuan mukana.
Tai vaihtoehtoisesti jos syö enemmän punaista ruokaa kuten tomaattikastiketta.
Tässä ulkosuomalaisen havainto; Suomessa tosiaan usein on ihan tummanruskeaa ja kelluu pinnalla mikä mun mielestä viittaa liikaan rasvaan ruoassa. Ja taas palatessa Jenkkilään väri muuttuu takaisin oranssisemmaksi vaikka ei söisi rasvaista tai punaista ruokaa. Ehkä muualla ruoassa on enemmän betakaroteenia tai muita väriaineita tai Suomessa ruuasta imeytyy enemmän rautaa kuin muualla?
Vierailija kirjoitti:
Jenkeissä mulla yleensä kirjavaa heti tokasta päivästä lähtien, ja löysää, siellä kun on niin hitosti väri- ja säilöntäaineita kaikessa! Myös kasvuhormonia sekä kasviksissa että lihassa. Käyn siellä tapaamassa vanhoja opiskelututtuja ja paria sukulaista, muuten ehken vaivautuisi :)
Huomannut värieron myös Lontoossa. Koostumuksessa ei muuten eroa eli ei ole vatsa sekaisin tms. mutta tuo värijuttu on semmoinen minkä huomaa. Ensin luulin että sappi on paukahtamassa mutta kun kaikki arvot on ok niin ehkä tää on vaan kosmeettinen juttu.
Ei tää paska ole ees pahimmasta päästä täällä (lukuunottamatta nuo paskansyöntijutut tuossa). Kyllä paskastakin pitää voida puhua.
Olen huomannut enkä osaa selittää tätä. Omituinen juttu.