Ulkomailta tuleva paketti hukassa,
Saakohan korvausta, kun hinta tiedossa ja seurantanumero tyssää ihan tyhjään? Kokemuksia?
Kommentit (5)
Mulla tuli tänään kaksi pakettia perille.
Olet siis tehnyt nettiostoksen. Myyjä vastaa paketista siihen asti, kun paketti on kuitattu vastaanotoksi. Jos maksoit Paypalilla, prosessi on suoraviivainen. Siitä löytyy ohjeet. Jos maksoit luottokortilla, reklamaatio pankille. Kaikissa tapauksissa on kuitenkin oltava ensin myyjään yhteydessä. Usein he maksavat suoraan hyvityksen ilman, että asiaa tarvitsee viedä pitemmälle.
Debit kortilla tai tilinsiirrolla on tilanne heikompi. EU:n ulkopuolelta voi olla vaikea saada korvauksia, jos myyjä ei vapaaehtoisesti hyvitä. EU:n sisällä yritysten osalta on yhtenäinen kuluttajalainsäädäntö ja kuluttajaviranomaiset voivat auttaa. Yksityishenkilöitä myyjinä tämä ei koske.
Jos paketti on vaikka jonkun tutun lähettämä ulkomailta, voi hävinneestä postipaketista olla vaikea saada korvauksia, jos sitä ei ole vakuutettu. Paikallisilla postilaitoksilla on kyllä joitakin hyvityskäytäntöjä, mutta ei yleensä saa kuin osan arvosta takaisin. Lähettäjän on vaadittava korvaukset.
Debitillä maksoin ja tilasin EU maasta.
Kiitos vastauksista.
Vierailija kirjoitti:
Debitillä maksoin ja tilasin EU maasta.
Kiitos vastauksista.
Katso vielä, että on mennyt se aika, jossa paketin luvattiin tulevan. Ota sitten myyjään yhteyttä ja kerro, että paketti ei ole tullut. Sitten on edettävä sen mukaan, mitä myyjä vastaa.
Oliko valitsemasi toimitusvaihtoehto joku kalliimpi kirjattu pikalähetys? Sellaisesta voisit ehkä saada lähettäjältä erotuksen normaaliin toimitukseen nähden takaisin, muuten korvauksia tuskin saat.