Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko ihiminen aina hengityskoneessa jos nukutetaan (esim. leikkaus)? En ole tiennyt!

Vierailija
07.10.2022 |

Luulin, että ihminen hengittää itse vaikka on nukutettu.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se hengitysputki yleensä laitetaan. Ihan nukutuksen takia.

Vierailija
2/15 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo, se nukutus on anestesialle aika kepeä nimitys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei yleisanestesiassa kyllä pärjää ilman

Vierailija
4/15 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja olikin ihan pirullisen kipeä kurkku heti kun heräsin aivoleikkauksesta! Se putkihan siellä oli ollut. Kurkkukipu oli ensimmäinen huolenaiheeni heti kun silmäni sain auki. Vettäkään ei saanut kuin pienen ruiskauksen suuhun, millä olisi kurkkua voinut vähän huuhtoa.

Vierailija
5/15 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.duodecimlehti.fi/duo80339

https://tuoteluettelo.mediq.fi/n342299/intubaatioputki-cuff-murphy

Vieläkö koronafoliopipoja huvittaa?

nimim. Kokemusta on (kuolema on lievä sana kuvaamaan sitä)

Vierailija
6/15 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä yleensä. Vahvat toimenpiteitä varten annettavat kipulääkkeet yhdessä nukutusaineen kanssa lamaavat hengityksen joten pakko sitä on vähintään tukea hengityskoneella, yleensä kone tosin hengittää kokonaan puolesta.

Jos nukutuksessa tehdään jotain mikä ei satu, esim lapselle magneettikuvaus (jossa nukutus pitkän lapselle haastavan paikoillaan olon takia), voi lapsi hengittää itse ja saada pelkkää nukutuslääkettä. Aikuisella tällainen sedaatio ei toimi niin hyvin.

Vierailija
7/15 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi nukutuksessa poistaa hampaat. En taida uskaltaa mennä!

Vierailija
8/15 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut on pari kertaa nukutettu elämäni aikana ja mäkään en asiaa tajunnut silloin. Vasta nyt vuosia myöhemmin.

Putkihan laitetaan vasta, kun olet nukahtanut tai siinä näppäimillä, kun taju alkaa hämärtyä. Muistin kyllä että heräämössä oli hetki, kun hoitaja sanoo "hengitä syvään nyt!" (vai hengitettiinkö ulos? :D) ja samalla nappaan jotain pois suusta vikkelään. Aivan tokkurassahan siellä ollaan vielä.

Ei tähän järkytystä liity. Lähinnä huvitti, kun jäin miettimään, että onko mulla muka ollut hengitysputki.. ? On, on.

Vierailija
9/15 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen verran anestesiaan liittyy riskejä etten itsekään ikinä valitsisi mitään operaatiota anestesiassa jos myös hereillä on vaihtoehto. Enkä muutenkaan menisi ikinä ei-pakolliseen leikkaukseen tyyliin kauneusleikkaus, täysin turha riski. 

Vierailija
10/15 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mut on pari kertaa nukutettu elämäni aikana ja mäkään en asiaa tajunnut silloin. Vasta nyt vuosia myöhemmin.

Putkihan laitetaan vasta, kun olet nukahtanut tai siinä näppäimillä, kun taju alkaa hämärtyä. Muistin kyllä että heräämössä oli hetki, kun hoitaja sanoo "hengitä syvään nyt!" (vai hengitettiinkö ulos? :D) ja samalla nappaan jotain pois suusta vikkelään. Aivan tokkurassahan siellä ollaan vielä.

Ei tähän järkytystä liity. Lähinnä huvitti, kun jäin miettimään, että onko mulla muka ollut hengitysputki.. ? On, on.

Onnellisia ne joilla on noin. Mua ennakoitiin vaikean intubaation tapaukseksi jostain syystä ja silloin on turvallisinta tehdä se hereillä. Aivan järkyttävä toimenpide niin koettuna.

Vierailija
11/15 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen verran anestesiaan liittyy riskejä etten itsekään ikinä valitsisi mitään operaatiota anestesiassa jos myös hereillä on vaihtoehto. Enkä muutenkaan menisi ikinä ei-pakolliseen leikkaukseen tyyliin kauneusleikkaus, täysin turha riski. 

Ainahan ei ole kyseessä oma tahto. Mutkin on kahdesti nukutettu ns. normaalin epiduraalin sijaan (polven tähystys x2) Ei vaan toimi/onnistunut puudutukset. :(

ohikulkija

Vierailija
12/15 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiennyt minäkään, tai siis en ole koskaan ajatellut asiaa. Ei ole tarvinnut koskaan nukuttaa.

Vierailija
13/15 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei. Ib-putki meni tukkoon, en pystynyt liikkumaan, en (tietenkään) puhumaan. Olo oli se, että haluan kuolla. Sit hoitsu kävi imemässä sitä putkea ja kohta sama uudestaan. Sit et eiköhän me voida ottaa se pois. Sen jälkeen: olet nyt saanut aika paljon nestettä, pitäis ruveta pissimään tai pitää katetroida. Siinäpä sitten kalu kädessä, sängyn kulmalla yritin, onneksi tuli ("ja jumankauta, minua kun ei ruveta katetroimaan").

Vierailija
14/15 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnellisia ne joilla on noin. Mua ennakoitiin vaikean intubaation tapaukseksi jostain syystä ja silloin on turvallisinta tehdä se hereillä. Aivan järkyttävä toimenpide niin koettuna.

Juu, koen itseni onnelliseksi tässäkin suhteessa. Olen gastrokopiassa joutunut käymään. Kokemuksena kamala, joten en haluaisi kokea tuollaista hengitysputkitoimepidettä hereillä.

Onhan näitä tarinoita, kuten on ihmisiä.

Vierailija
15/15 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut on intuboitu ns. hereillä nenän kautta kun hammasinfektion takia oli niin paha kipu ja turvotus ettei saatu suuta auki ilman jonkinlaista voimankäyttöä. Sain tuhdin esilääkityksen ja leikkaussalissa jotain bentsoa suoneen. Nenään laitettiin puudutusgeeliä ja alku tuntui siltä kuin olis laitettu sellainen nenäsuihkeen nokka sieraimeen. Sen jälkeen ilmeisesti oli putki jo paikallaan ja sain nukutusainetta ja maailma pimeni.

Samoin mua on pari kertaa leikattu epiduraali-spinaali tai pelkällä spinaalipuudutuksella mutta molemmilla kerroilla olen saanut lisäksi kevyen annoksen nukutusainetta ja torkkunut pienet päiväunet toimenpiteen aikana ilman hengitysputkea.

Hoidan noita hengityskoneessa olevia potilaita ja heille annetaan samaa nukutusainetta kuin leikkauksissa käytetään, jotta sietäisivät hengitysputkea.

Leikkauksen aikaisessa anestesiassa hengitysputken laittaminen mahdollistaa riittävän syvän nukutuksen. Siitä on hyötyä kirurgille koska tällöin potilaan lihakset ovat täysin rentona. Samoin lämmitettyjen hengityskaasujen kautta voidaan välttää potilaan lämpötilan laskemista leikkauksen aikana. Hengitysputki myös sulkee tiiviisti hengitystiet ja estää syljen ja mahansisällön pääsemisen keuhkoihin, samoin veren ja eritteiden mikäli leikataan suu-nenänielualuetta.

Vaikka nukutukseen liittyy riskejä, pyritään ne aina minimoimaan ja suunnittelemaan potilaalle paras mahdollinen tapa millä leikkauksen aikainen anestesia saadaan toteutettua. Hengitysputkea sinänsä ei tarvitse pelätä, sen suurin kiusa lienee lievä kurkkukipu leikkauspäivänä ja mahdollisesti vielä seuraavana päivänä.