Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

maitoallergiasta tietävät, muutama kysymys!

01.11.2006 |

OLISI MUKAVA JOS JOKU VIITSISI VALAISTA MINULLE MUUTAMAN ASIAN...

PUOLIVUOTIAALLA VAUVALLANI EPÄILLÄÄN MAITOALLERGIAA, PARIN VIIKON PÄÄSTÄ TULEE TULOKSET. SIIHEN ASTI MINULLA ON MAIDOTON RUOKAVALIO. JOSKUS JOUDUTAAN ANTAMAAN NANNIA KUN ITSE KÄYN JOSSAIN, KYSYMYS KUULUUKIN ETTÄ VOINKO ENÄÄ. MITÄ OHJEITA OLETTE SAANEET? MINÄ UNOHDIN KYSYÄ LÄÄKÄRILTÄ EILEN JA NLASTA EI OSANNEET VARMAKSI SANOA! ENTÄ VOIKO VELLIÄ ANTAA? PITÄÄKÖ ANTAA SOIJAMAITOA TMS. SAAKO NIITÄ NORM.KAUPASTA?? KIITOS JOS JOKU VIITSII VASTAILLA!

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
01.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän nannia tietenkin voi antaa mutta itse en kyllä antaisi. Nyt olisi tärkeää olla pari viikkoa maidottomalla kuurilla, eli antaa lapselle apteekin korvikkeita. Tauon jälkeen kannattaa tuttelit yms. kokeilla lapselle uudelleen. Pelkkä verikoe ei ole luotettava yksinään paljastamaan allergiaa. Soita lääkärille ja pyydä resepti apteekista vaikka almiron peptiin

Vierailija
2/11 |
01.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei voi antaa velliäkään eikä mitään mikä sisältää maitoproteiinia kuten yleensä valmis puurot (lasten) sisältävät maitoa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
01.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Almiron Peptiä saa apteekista ilman reseptiäkin. Itse asiassa reseptistä ei ole mitään hyötyä, koska sinulla ei ole kuitenkaan B-todistusta Kelalle ja Kelan korvauksia ei saa ilman sitä.

Edellisen kanssa samaa mieltä eli en käyttäisi maitoa enkä kyllä soijakorvikkeitakaan. Moni on allerginen myös soijalle. Maitoallergian luotettava toteaminen todellakin tarvitsee muutakin kuin verikokeen. Meillä tehtiin pojalle maitoaltistus iholle ja jos ei olisi silloin jo ragoinut olisi alettu maitoa juottamaan.

Vierailija
4/11 |
01.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulle on ' määrätty' maidoton dieetti, tarkoitus taitaa olla, ettei vauvan ruokavalioon kuulu mitään maitoproteiineja. Kannattaa kysyä lääkäriltä, jos haluat kuitenkin antaa jotain korviketta.

Vierailija
5/11 |
01.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

on halvempaa kuin ilman reseptiä, vaikka b-todistusta ei olisikaan. Meillä tytölle ostin yhden purkin ilman reseptiä ja oli kalliimpi kuin reseptillä. Sanoivatkin apteekissa, että reseptillä maksaa sen ja sen verran ja sitten kun on saanut b-todistuksen ja toimittanut sen kelalle niin hinta halpenee vielä.

Itse olen tämän kaiken kokenut. Kun b-todistuksen vie kelalle, saa sen jälkeen ostetuista maitojauheista takautuvasti korvauksen. Eilen juuri vein hakemuksen ja kuitit kelalle, jotta saadaan ' omat' pois.

Yhdyn edellisiin ja olisin todella tarkka kaikkien maitoproteiinia sisältävien ruokien kanssa. Eli suosittelen sen resptin hankkimista ja apteekkiin vain=) Se Almiron Pepti säilyy avattuna kuukauden...

Vierailija
6/11 |
01.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään ei saa takautuvasti korvauksia ennen maitoaltistusta ostetuista maidoista.

Vierailija
7/11 |
01.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ostin Almiron Peptiä apteekista kesällä " reseptin kanssa" ja minulle sanottiin, että siitä ei ole rahallista hyötyä, joten otin Almiron Peptin ilman reseptiä. Niin kuin edellinen laittoi, enää ei saa ennen B-todistuksen Kelaan vientiä takautuvasti korvauksia maidoista.

Vierailija
8/11 |
01.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

Jos sinut on määrätty maidottomalle dietille et saa syödä mitään(!) eli et muruakaan mitään ruoka-aineita, joissa on valmistusaineina maito, maitojauhe, maitoproteiini, hera, heraproteiini, laktalalbumiini, kaseiini, kaseinaatti tai maitoproteiini. Eli jokainen tuoteseloste on luettava tosi tarkkaan.

Tän palstan vanhemmista viesteistä löytyy kyllä ketju, jossa on lista ruuista, jotka käy maitoallergisen imettävälle äidille.

Sekä tuttelissa että nan-korvikkeessa on maitoa. Ja varmaan myös velleissä. Eli älä missään tapauksessa anna lapsellesi mitään, missä on maitoa tai em. muita maidon ainesosia.

2 viikon tarkoituksena on olla todella maidottomalla, jotta selviää johtuvatko lapsesi oireet maidosta.

Tsemppiä!

Voit siis ostaa apteekista korvikemaitoa, jos tarvitset, mutta muista, että nekään eivät sovi kaikille maitoallergisille. Sinuna antaisin siis lapselle vain rintaa ja vettä tuon 2 viikon ajan.

Ja jos sinulle jää epäselvää, niin ota ihmeessä yhteys lääkäriin. Ei ole häpeä kysyä, koska ei siinä vastaanotolla kovinkaan usein kaikkea muista kysyä.

Ja NEUVOLAT EIVÄT todellaankaan TIEDÄ allergioista oikeasti yhtään mitään, eli näissä asioissa neuvolaan ei kannata luottaa, vaan asiantuntevaan lasten allergialääkäriin ja omaan maalaisjärkeen.

Vierailija
9/11 |
02.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että apteekeilla voi olla näin eri käyntäntöjä. Mä ostin yhden purkin Almiron Peptiä ilman reseptiä kun kokeiltiin tytölle maidotonta rv:ta. Ja se pienempi purkki onko se nyt 400g maksoi yli 40e.

Sen jälkeen kun oli tehty maitoaltistus ja lääkäri kirjoitti kelalle B-todistuksen ja meille reseptin, maksoi reseptillä iso purkki (900g) Almiron Peptiä n. 43e. Ja tuosta 43 eurosta saa vielä osan takaisin nyt kun kela on tehnyt erityiskorvauspäätöksen Almironiin. Eli kyllä meillä ainakin on reseptillä halvempaa.

Nyt kun on kelan päätös, korvataan 72% Almironin hinnasta.

Tuolloin vielä kun tuon ekan purkin ostin ilman reseptiä, kysyivät apteekissa onko reseptiä kun se on sillä halvempaa.

Siitä olen samaa mieltä muiden kanssa että korvauksen saa takautuvasti niistä maidoista, jotka on ostettu sen jälkeen kun b-todistus on TOIMITETTU kelalle. Se pitää siis kiikuttaa heti kelalle kun sen saa käsiinsä...

Tämmöiset on ainakin minun kokemukseni Almironista.

Neuvolassa on varmasti monenlaisia terveydenhoitajia ja kaikilla ei ole yhtä vankkaa kokemusta allergioista. Mutta en teilaisi kättelyssä kaikkia terveydenhoitajia tietämättömiksi jos yksi tai kaksi ei osaa sanoa. Allergiat ovat kuitenkin aivan oma erityisalueensa ja terveydenhoitaja koulutuksessa niitä ei käydä läpi yksityiskohtaisesti. Tässäkin asiassa käytäntö opettaa meitä kaikkia!

Vierailija
10/11 |
03.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt tämä viestiketju hörsyilee joka puolelle, mutta eihän se varmaan mitään haittaa.

Meillä neuvosta itse asiassa ehdotettiin maidottomalle ruokavaliolle ryhtymistä ja viljattomuutta+munaton. Itse supistin ruokavaliota vielä siitä ja neuvolassa tuettiin minua ja on jälkikäteen kehuttu, kuinka olen omalla aktiivisuudellani saanut lapsen oireettomaksi. Tällä hetkellä paikallinen keskussairaala hoitelee poikaani niin hyvin, että en ole käynyt yksityisellä ollenkaan, vaikka vakuutuksetkin on. Taidan olla onnekas tämän asian suhteen.

Almiron Peptihän ei myöskään käy kaikille, kuten meille.

Vierailija
11/11 |
03.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

soitin kuitenkin lääkärille ja hän sanoi että soijakorviketta voi antaa. toivottavasti sitä kestää. ostinkin kauramaitoa itselle kahvimaidoksi. toisesta ketjusta löytyi hyviä vinkkejä mitä kaikkea voi syödä...eiköhän tämä tästä!