Neulojat, apua
Teen nyt toista työtä joustinneuleena 1o 1n ja mikä siinä on, että se toisella puolella oleva neulos on siistimpää, eli ei se neulomispuoli, vaan se nurja? Ymmärsiköhän tästä kukaan. Itse ajattelen että se neulomispuoli on oikea, mitta jälki on kyllä siistimpää sillä toisella puolella. Onko tämä käsialakysymys, vai yleinen sääntö? 😅
Kommentit (13)
Teetkö jomman kumman silmukan (oikea tai nurja) jotenkin löysästi ja näyttää nurjalla paremmalta?
Itse en osaa neuloa 1o 1n mitenkään kovin siististi koska teen nurjan löysempänä. Muuten ihan siisti neulejälki mutta joustin rumaa.
Koko työ on 1o 1n, mutta aloitussilmukkareuna on nätimpi sillä rumemmalla puolella ja siksi mulle tuli tämä ongelma 😄 Ap
Vierailija kirjoitti:
Teetkö jomman kumman silmukan (oikea tai nurja) jotenkin löysästi ja näyttää nurjalla paremmalta?
Itse en osaa neuloa 1o 1n mitenkään kovin siististi koska teen nurjan löysempänä. Muuten ihan siisti neulejälki mutta joustin rumaa.
Aloitin tekemään tähän toiseen työhön oikean silmukan takaa, eli johtuisikohan jälki siitä? En keksi muuta. 🤔 Ap
Kokeile vähän venytellä joustinta kun työ on valmis, ja höyrytä silitysraudalla kostean harson tms ohuen kankaan läpi. Pingota ennen höyrytystä työ nuppineulojen avulla alustaan.
Neulot kriittisesti toisen silmukan liian löysäksi suhteessa toiseen, tässä tapauksessa o silmukat, ne kun jää automaattisesti löysemmiksi. Näkyvät siis epämääräisinä työn oikealla puolella. Koita vetää jatkossa o silmukat tiukemmalle. Kun käsiala ei vielä ole vaiiintunut niin silmukoista tulee helposti erikokoisia ja niin työn jälki on epämääräistä, mikä näkyy joustinneuleessa armottomammin kuin muuten.
Hoksasin itse tämän vasta hiljattain
Käytössä ja pesussa jälki tasoittuu.
Vaihtaminen hieman pienempiin puikkoihin auttaa. Käsialasta kiinni.
Tee kierretty oikea silmukka, tulee napakampi.
Vierailija kirjoitti:
Kokeile vähän venytellä joustinta kun työ on valmis, ja höyrytä silitysraudalla kostean harson tms ohuen kankaan läpi. Pingota ennen höyrytystä työ nuppineulojen avulla alustaan.
Totta kai paljon riippuu langasta ja sen sellaisesta, mutta yleisesti ottaen joustimen pingotus tai höyrytys on todella huono idea.
Vierailija kirjoitti:
Koko työ on 1o 1n, mutta aloitussilmukkareuna on nätimpi sillä rumemmalla puolella ja siksi mulle tuli tämä ongelma 😄 Ap
Kokeile jättää ensimmäinen silmukka neulomatta siis vedät silmukan puikon yli.
Tarkoitatko reunasilmukkaa? Se otetaan aina neulomatta, ja silmukan takareunasta.
Tämä on toinen tekeleeni, teen myssyä ja reuna on siis kivemman näköinen sillä rumemmalla puolella. En tiedä muuttuuko lopputulos, kun otan työn pois puikoilta. Tähän toiseen työhön kokeilin ottaa oikean silmukan takakautta, niin ajattelin että tekeeköhän se neuloksesta eri näköisen siksi. En osaa selittää tätä kovin hyvin... Minulla on siis kaksi ongelmaa, reuna on nätimpi toisella puolella ja neulos on nätimpi sillä toisella. Ap
Jos koko työ on 1o, 1n niin kuka sitä tietää kumpi puoli on oikea puoli, ihan samanlainen neulos tulee kuitenkin molemmille puolille, eli käytä valmiissa työssä sitä puolta jonka koet siistimmäksi.