Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Veisittekö vanhukselle käsikauppalääkkeitä?

Vierailija
29.09.2022 |

Käyn kerran viikossa palvelutalossa yksinäisen vanhuksen seurana. Nyt hän on alkanut pyytää, että toisin hänelle apteekista ilman reseptiä myytävää särkylääkettä.
.
Oman lääkedosetin hänelle täyttää kotipalvelu palvelutalossa.
Veisittekö? Hän valittaa, että kipuja on jatkuvasti.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En veisi.

Vierailija
2/20 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhuisin asiasta henkilökunnan kanssa ensin ainakin. Voihan se olla että hänellä on reseptilläkin jotain särkylääkettä. On iso riski viedä jotain, jos et varmaksi tiedä sopiiko se hänen lääkitykseensä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veisin. Jos asuu palvelutalossa, tuskin on niin dementoitunut, että erehtyisi luulemaan buranaa tms karkkipastilleiksi. Palvelutaloissa asuvathan saavat käydä itsekin kaupassa, apteekissa tai vaikka baarissa, jos pystyvät liikkumaan. 

Vierailija
4/20 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en veisi! Mutenkaan en mitään mutakan.Niillä kasvaa ruoka halu syödessä ja huomaat kukkaron pohjasi tyhjä.Riittää kun käyt omana itsenä ja annat laatu aikaa.

Vierailija
5/20 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veisin. Jos asuu palvelutalossa, tuskin on niin dementoitunut, että erehtyisi luulemaan buranaa tms karkkipastilleiksi. Palvelutaloissa asuvathan saavat käydä itsekin kaupassa, apteekissa tai vaikka baarissa, jos pystyvät liikkumaan. 

Ja ottaisit riskin että hän saa esim sisäisen verenvuodon kun se viemäsi särkylääke ei sovikaan hänen lääkkeiden kanssa? Ei missään nimessä ainakaan ilman että otat lääkelistan mukaan apteekkiin ja kysyt mitä näitten kanssa voi ottaa.

Vierailija
6/20 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en veisi! Mutenkaan en mitään mutakan.Niillä kasvaa ruoka halu syödessä ja huomaat kukkaron pohjasi tyhjä.Riittää kun käyt omana itsenä ja annat laatu aikaa.

Tuskinpa se mummeli olisikaan ap:ta laittamassa niitä maksamaan?

Vierailija
7/20 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotipalvelun kanssa sovitte yhteistyössä, miten toimitaan.

Vierailija
8/20 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärin pitäisi tarkistaa kipulääkitystä, jos se on riittämätön. Tuntematta vanhuksen säännöllistä lääkitystä ja perussairauksia en lähtisi edes Panadolia ostamaan, koska reseptivapaissa kipulääkkeissäkin on riskinsä liikaa käytettynä tai vaarallisia yhteisvaikutuksia jonkun tietyn lääkkeen kanssa.

Vierailija
9/20 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Dementikkoja asuu omissa kodeissaankin, kyllä niitä mahtuu palvelutaloihinkin. Ja vaikka olisi ihan täysipäinenkin, niin ei maallikko välttämättä ymmärrä lääkkeiden yhteisvaikutuksia. Tai jos vanhuksella vaikka on jo lääkelistalla 3g parasetamolia päivässä, niin ei se välttämättä ymmärrä että ei tee hyvää ottaa siihen päälle itsenäisesti kolmea tonnin panadolia lisää vaikka olisikin kipuja.

Vierailija
10/20 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja ottaisit riskin että hän saa esim sisäisen verenvuodon kun se viemäsi särkylääke ei sovikaan hänen lääkkeiden kanssa? Ei missään nimessä ainakaan ilman että otat lääkelistan mukaan apteekkiin ja kysyt mitä näitten kanssa voi ottaa.

Kyllä ottaisin. Jos mä pyydän jotain kaveriani tuomaan mulla apteekista buranaa, vastuu buranan syömisestä on mulla eikä kaverillani. 

Vierailija
11/20 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ottaisin. Jos mä pyydän jotain kaveriani tuomaan mulla apteekista buranaa, vastuu buranan syömisestä on mulla eikä kaverillani. 

Nyt on kuitenkin kyse ihmisestä joka tarvitsee apua lääkehoitonsa kanssa kotipalvelulta. Ei jostain perusterveestä kaverista. Vastuutonta olisi viedä, ainakin varmistamatta kotipalvelulta ensin.

Vierailija
12/20 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt on kuitenkin kyse ihmisestä joka tarvitsee apua lääkehoitonsa kanssa kotipalvelulta. Ei jostain perusterveestä kaverista. Vastuutonta olisi viedä, ainakin varmistamatta kotipalvelulta ensin.

Mä en ole perusterve ja mulla on useitakin lääkkeitä. Tässä on mun mielestä ihan sama tilanne kuin jos se vanhus pyytäisi sua tuomaan Alkosta viinipullon. Voihan sillä olla sellainen lääkitys, ettei lääkkeen kanssa saa käyttää alkoholia. Tilanne olisi eri, jos sulla olisi hoitosuhde tähän vanhukseen. Mutta jos olet vain "kaveri", niin sitten sun ei tarvitse miettiä hänen lääkityksiään. 

Vierailija
13/20 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ole perusterve ja mulla on useitakin lääkkeitä. Tässä on mun mielestä ihan sama tilanne kuin jos se vanhus pyytäisi sua tuomaan Alkosta viinipullon. Voihan sillä olla sellainen lääkitys, ettei lääkkeen kanssa saa käyttää alkoholia. Tilanne olisi eri, jos sulla olisi hoitosuhde tähän vanhukseen. Mutta jos olet vain "kaveri", niin sitten sun ei tarvitse miettiä hänen lääkityksiään. 

Juu en kyllä veisi viinipulloakaan varmistamatta kotipalvelulta. Palvelukodissa asuva, apua tarvitseva vanhus vaan ei ole sama asia, kuin itse lääkeasioistaan huolehtiva ihminen.

Vierailija
14/20 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En veisi, jos en ihan ehdottoman varmasti tietäisi, että kyseinen käsikauppalääke käy määrätyn lääkityksen (ja mahdolliset sairaudet huomioiden) kanssa.

Vierailija
15/20 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. parasetamoli rasittaa maksaa. En minä voi tietää, että onko vanhuksella jo käytössä useampi maksaa rasittava lääke ja ehkä vielä ennestään maksavaivoja. 

Aina, jos on paljon säännöllisiä lääkityksiä, se on melkoista tasapainottelua hyötyjen ja haittojen välillä ilmankin, että siihen tuodaan muuttujia, joista hoitohenkilökunta ei tiedä. 

Vierailija
16/20 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mummeli on järjissään niin miksi en veisi?

Vierailija
17/20 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei missään tapauksessa. Sano hoitajalle. että henkilöllä on kipuja ja tarvitsee lääkärin ajan sitä varten.

Vierailija
18/20 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkien muiden mahdollisten haittojensa lisäksi särkylääkkeiden käyttö voi aiheuttaa särkylääkepäänsärynkin 

Kuka tahansa, joka käyttää tavallisia tulehduskipulääkkeitä useammin kuin kolmena päivänä viikossa pitempään kuin kolmen kuukauden ajan yhtäjaksoisesti, voi saada päänsäryn jokapäiväiseksi harmikseen..

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00568

Vierailija
19/20 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ilman henkilökunnan kanssa konsultointia.

Ettei tule mokattua oikein huolella ja vanhus päätyy ennenaikaiseen hautaan.

Vierailija
20/20 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vanhus ei ole holhouksen alainen ja on täysissä järjissään, hän hankkisi itse lääkkeensä. Hänelle lääkkeitä (tai alkoholia tms.) hakeva toimii vain hänen jalkoinaan, siis samaan tapaan kuin henkilökohtainen avustaja joka vain avustaa siinä, mitä henkilö itse tekisi jos vamma ei estäisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yksi