Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistisairas isoisä

Vierailija
26.09.2022 |

Isoisän yksi lapsista hoitaa nämä laskujen maksut ym rahaliikenteen. Olen kuitenkin alkanut nyt havaitsemaan, että isoisä tuntuu olevan ihan pihalla minne hänen rahat menee. Asioita hoitavan lapset ovat myös jatkuvasti kärttämässä rahaa muistisairaalta ihmiseltä, olen nähnyt isoisän laskelmia. Tällä hetkellä raha-asioita hoitava sukulaiseni väittää , että isoisä alkaisi jakamaan ennakkoperintöä. Kun juttelen isoisäni kanssa asiasta, hän ei tiedä luvanneensa tällaista, eikä ilmaise halutaan jakaa rahoja. Onko ainoa tie laittaa välit poikki tämän ikävän sukulaisen kanssa, hän on ottanut nokkiinsa kun haluan pitää isoisän puolia.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottakaa isoisälle yleinen edunvalvoja. Missään tapauksessa ei ketään sukulaista tai sukuun naitua. Tulee riitoja, ja ainakin oman läheiseni tapauksessa edunvalvontavaltuutettu alkoi valehdella, ja yritti mm. väittää, että saisi antaa 5000 euron lahjan valtuuttajan lapsille valtuuttajan varoista, ilmeisesti tarkoitus nostaa rahaa oman puolison käyttöön tällä tavoin.

Valtuutettua lähes mahdoton myöhemmin saada vaihdetuksi yleiseen edunvalvontaan, ellei valtuuttaja itse kykene lakkauttamaan valtuutusta, tai valtuutettu ei tajua/halua erota tehtävästään. DVV ei käytännössä tee mitään, omaisen suojaa ei ole. Valtuutettu saa väittää ihan mitä tahansa, omaisia ei uskota.

Vierailija
2/12 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ottakaa isoisälle yleinen edunvalvoja. Missään tapauksessa ei ketään sukulaista tai sukuun naitua. Tulee riitoja, ja ainakin oman läheiseni tapauksessa edunvalvontavaltuutettu alkoi valehdella, ja yritti mm. väittää, että saisi antaa 5000 euron lahjan valtuuttajan lapsille valtuuttajan varoista, ilmeisesti tarkoitus nostaa rahaa oman puolison käyttöön tällä tavoin.

Valtuutettua lähes mahdoton myöhemmin saada vaihdetuksi yleiseen edunvalvontaan, ellei valtuuttaja itse kykene lakkauttamaan valtuutusta, tai valtuutettu ei tajua/halua erota tehtävästään. DVV ei käytännössä tee mitään, omaisen suojaa ei ole. Valtuutettu saa väittää ihan mitä tahansa, omaisia ei uskota.

Itsekin tätä edunvalvonta-asiaa olen koittanut alkaa laittaa vireille, mutta en tiedä onko minulla siihen minkälaista sanan valtaa, olen vain lapsenlapsi. Silti tekee pahaa katsoa miten isoisää käytetään hyväksi rahan kanssa. Tämä sukulaiseni alkoi jo minulle päin naamaa laukomaan ikävyyksiä, vaikka haluan vain olla muistisairaan puolella. Juurikin tällaisia suuria summia haluttaisi siirtää lahjoina, nimen omaan sinne hänen lastensa puolelle. Meille on suunniteltu pienempiä siirtoja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä kun muistisairaus todettu? Eikös se vaikuta jotenkin edunvalvonta-asioihin?

Vierailija
4/12 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten edetä edunvalvonnassa?

Vierailija
5/12 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehkää niin että isoisä antaa vain etukäteen sovitut summat, sille jolla oikeasti on puute, ei rahakkaille työssäkäyville - usea voi olla liikaa. Jolloin ei tule sotkuja. 

Vierailija
6/12 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vedit hatusta koko jutun .Kerrot alussa 1 lapsista hoitaa raha asiat ymm. Asioita hoitavat lapset. jne.Luopas uudestaan mitä muuta kirjoitit. Miten 1 hoitaa kaiken ja tuleekin asioita hoitavat lapset?

Vierailija
7/12 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tehkää niin että isoisä antaa vain etukäteen sovitut summat, sille jolla oikeasti on puute, ei rahakkaille työssäkäyville - usea voi olla liikaa. Jolloin ei tule sotkuja. 

Ongelma tässä on se, että nämä sukulaiset käyvät juurikin töissä, mutta koko aika ollaan jotakin pyytämässä. Itse ajattelen myös sairauden kannalta niin, että tämä toiminta on väärin. Lisäksi kun haluaisin isoisän raha-asiat läpinäkyviksi, tämä asioita hoitava sukulainen ei suostu vaan vetää nokkiinsa. Siksi epäilen, että heillä on jotakin salattavaa. Nyt rahoja oltaisi siirtämässä alaikäisille lapsille lahjana isoisältä, josta hän sanoo, ettei ole luvannut mitään siirtoja.

Vierailija
8/12 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vedit hatusta koko jutun .Kerrot alussa 1 lapsista hoitaa raha asiat ymm. Asioita hoitavat lapset. jne.Luopas uudestaan mitä muuta kirjoitit. Miten 1 hoitaa kaiken ja tuleekin asioita hoitavat lapset?

Et ymmärtänyt oikein. Niin yksi isoisän lapsista hoitaa asioita. Ja lisäksi näihin raha-asioihin on alkanut puuttuumaan tämän asioita hoitavan ihmisen LAPSET. ymmärsitkö nyt. Monessa polvessa

Vierailija
9/12 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee Ilmoitus edunvalvonnan tarpeessa olevasta henkilöstä. Lomake löytyy DVV:n sivulta. Lomakkeeseen voit merkitä, että edunvalvojaksi toivotaan yleistä edunvalvojaa. Voit myös tehdä ilmoituksen kuntasi sosiaalitoimeen, jos epäilet että kyseessä muistisairaan talodellinen hyväksikäyttö. T: Sosiaalityöntekijä

Vierailija
10/12 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sossu kirjoitti:

Tee Ilmoitus edunvalvonnan tarpeessa olevasta henkilöstä. Lomake löytyy DVV:n sivulta. Lomakkeeseen voit merkitä, että edunvalvojaksi toivotaan yleistä edunvalvojaa. Voit myös tehdä ilmoituksen kuntasi sosiaalitoimeen, jos epäilet että kyseessä muistisairaan talodellinen hyväksikäyttö. T: Sosiaalityöntekijä

Osaatko sanoa voiko tämä minun sukulaiseni jotenkin saada tämän epäonnistumaan?

Hänellä ei ole edunvalvontaoikeutta, mutta jokin oikeus, juurikin maksaa vain laskut. En halua näyttää asiassa tyhmältä vaan päättäväiseltä, vanhuksen etua ajattelevalta.

Vierailija
11/12 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän voi toki yrittää, mutta jos kirjoitat ilmoitukseen perustelut miksi juuri yleinen edunvalvoja tarvitaan, niin DVV:n kuuluu kyllä selvittää asia.

Ovatko isoisäsi muut lapset reagoineet tähän? Lomakkeseen voi merkintä niiden henkilöiden nimet ja yhteystiedot ketkä voivat kertoa enemmän tilanteesta.

Vierailija
12/12 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hän voi toki yrittää, mutta jos kirjoitat ilmoitukseen perustelut miksi juuri yleinen edunvalvoja tarvitaan, niin DVV:n kuuluu kyllä selvittää asia.

Ovatko isoisäsi muut lapset reagoineet tähän? Lomakkeseen voi merkintä niiden henkilöiden nimet ja yhteystiedot ketkä voivat kertoa enemmän tilanteesta.

Muita sisaruksia ei juurikaan kiinnosta asia. Mitkä ovat riittäviä perusteluja tähän yleiseen edunvalvontaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi neljä