Miten pojilla on sujunut 4v-neuvola???
Meillä tuli vähän palautetta koordinaation puolelta. Käsi ja pää eivät pelaa yhteen. Jäkä jäkä leikkasi rumasti saksilla suunnilleen viivaa pitkin. En ole edes antanut kotona saksia käteen turvallisuussyistä...vähän kiihkeä poika kun on.
Itseäni jäi kuitenkin mietityttämään piirustus-osuus. Tikku-ukon osasi piirtää.Ympyrän tapaisen piirsi kieli keskellä suuta, mutta siihen se jäikin. Risti ei onnistunut mallista katsomalla, tuli vain kaksi vierekkäistä viivaa. Selittämällä ja opastamalla piirtää kyllä ristin. Sen olen nyt itsekin pannut merkille, että kuvioita, siis helppoja kirjaimiakin, hän ei mallista osaa piirtää vaikka koittaisi näyttää mallia ja selittää samalla tyyliin " piirretään pystyviiva ja sille pullea maha" .
Moni sanoo poikien olevan niin lyhytpinnaisia ja muihin asioihin orientoituneempia, etteivät jaksa keskittyä tai edes kiinnostua näistä asioista. Tulevat sitten omalla ajallaan...
Mutta mitä jos kyse onkin jostain ihan oikeasta ongelmasta? Hän on nyt 4v4kk,kuinka muilla on mennyt näiden neuvolavaatimusten kanssa?
Kommentit (3)
jäi vaan kenkku olo kun täti tuijotti totisena ja siihen malliin että " ymmärrätkö kuinka vakavasta asiasta on kyse"
Yleensä viittaan kintaalla näille neuvolamielipiteille. Saatiin oikein kotitehtäväksi puuhakirjojen viilauksen, mutta eih ne jätkää kiinnosta pennin vertaa.
Katsotaan sitten ensi vuonna, ei kai tässä muutakaan.
ei pojan 4v neuvolassa ollut edes saksilla leikkaamista,helmien pujottamista tms. Itse jännitin että kuinka siitä selvitään jos kamalasti kaikkea pitää tehdä,meilläkin kun on aikas " levoton" poika :) palapelit teki ja värit tunnisti,piirsi omasta halusta ympyrän,kolmion ja neliön ja pyynnöstä pikkusiskon kuvan,kuulon ja näön tarkastus meni yllättävän hyvin.Joten minä ainakin jännitin turhaan,poika teki kaiken mitä pyydettiin,tosin meillä taisi olla tekemistä vähemmän :) nyt vähän reilu 4-vuotiaana kirjoittamaan opettelu on ihan ykkösjuttu pojan mielestä.Siinä saa selitellä kun toinen voivottelee ettei osaa tehdä tekstaus e-kirjainta, että " ei sinun rakas vielä tarvitsekkaan osata" :)
Ekalla yrittämällä 4-v neuvolassa oli isänsä kanssa eikä suostunut tekemään mitään, makasi vain lattialla. Olin itse tuolloin sairaana enkä kyennyt lähtemään neuvolaan toisia tartuttamaan.
Juttelin pojan kanssa pitkään ja hartaasti ja suostui lähtemään neuvolan uusintaan muutaman päivän päästä. Saksillä leikkely sujui ihan ok (on omat " turva" sakset joilla on leikellyt huvikseen). Ei tykkää piirtämisestä, mutta jotakin viivoja sai piirrettyä paperille. Neuvola täti ei kommentoinut niitä mitenkään. Helmet pujotti näppärästi naruun. Musta noi neuvolan testit on ihan turhia tuon ikäselle. Meillä ainakin kotona tekee ja rakentelee hienosti kaikenlaista oman kiinnostuksensa mukaan, mutta neuvolassa ei tekisi mitään.