nyt kiireesti apua- kenelle on tehty obduktio?
sain ajan just jorviin ja mulle tehään se ens viikolla. sattuuko? miten valmistaudun?
Kommentit (8)
Kukaan operoiduista ei ole ikinä valittanut kipuja operaation aikana, eikä myöskään jälkeenpäin. Ompeleet saatetaan tosin tehdä joskus huolimattomasti, kannattaa mainita että haluaa tarkkaa työtä.
Varo vaan, toimenpiteeseen kuuluu, että sut paketoidaan ekaksi kylmiöön venttaamaan tp:tä.
Eikä se satu, niin kuin jo joku ehti kertoa ;)
ne kyllä nukuttaa ja puuduttaa paikat niin hyvin, ettet juuri tunne mitään. jälkeen päin ei vaivaa millään tavalla, alussa voi olla sellainen lisääntyvä jäykkyyden tunne eri puolilla kroppaa, se on ihan normaalia ja kuuluu paranemisprosessiin. samoin kylmyydentunne, etenkin raajojen ääreisosissa on normaalia. toimenpiteen aikana voi tulla mustelmia mutta niistä ei kannata olla huolissaan, niinkuin ei monesta muustakaan asiasta operaation jälkeen. omasta kokemuksesta voin sanoa, että operaatio on monesti lähiomaisille rankempi kokemus kuin itse potilaalle. heillä toimenpiteen lopullisuuteen on vaikea suhtautua asian vaatimalla tavalla, mutta jossain vaiheessa toimenpide yleensä mielletään peruuttamattomaksi ja ainoaksi oikeaksi vaihtoehdoksi. muista myös, että jälkipolville toimenpiteesi voi olla erittäin arvokas, jopa lääketieteellisestikin arvokas. sen vuoksi kannattaa suhtautua arvostaen toimenpiteeseen, eikä pikku nipistyksiä ja kosmeettisia ongelmia kannata päästää traumatisoiviksi kokemuksiksi.
Tietenkin asiaan voi vihkiytyä ennakkoon pyrkimällä mukaan johonkin toiselle tehtävään vastaavaan toimenpiteeseen. Siihen tarvitaan kylmäpäisyyttä myös siltä sivustaseuraajalta ei ainoastaan operaation kohteelta.
Jännä juttu tuo obduktio, en ole koskaan ennen kuullut, että siihen jaetaan ennakkoon aikojakin. Ainakaan nyt niin, että asiakas siitä itse mitään kuulee.
Hautakivi on myös hyvä hankkia valmiiksi, niin saa sitten mieleisen.
Ihan hyvin meni, ei tarvi valmistautuu.