Miten välillä tuntuu siltä, että suurin osa ihmisistä on vähän yksinkertaisia?
Onko tämä joku ikäjuttu, nyt kun 40v on lähestymässä, on useamman vuoden ajan ollut tällainen tunne? Meinaa itselläkin järki lähteä kun kuuntelee joidenkin ihmisten juttuja ja seuraa heidän toimintaansa läheltä. Ja tätä tapahtuu kokoajan enenevissä määrin.
Kommentit (413)
>ole vauva palstalla
>tee aihe yksinkertaisista ihmisistä
>kuvittele nyt olevasi älymystö vähemmistöä
Vierailija kirjoitti:
>ole vauva palstalla
Tunteisiin, sisimpääni matkustan, joo ja niin...
Miksei yksinkertaisista ihmisistä ikinä saa keskustella? Mitä se on sinulta pois?
Asia koskettaa monia. Varmasti jokainen on joskus törmännyt yksinkertaiseen ihmiseen, joka rasauttaa.
Onko sinulla itselläsi joku vamma tai onko läheisesi joku heikkolahjainen?
Vierailija kirjoitti:
>ole vauva palstalla
Takaisin laudalle, veeti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
>ole vauva palstalla
Tunteisiin, sisimpääni matkustan, joo ja niin...
Miksei yksinkertaisista ihmisistä ikinä saa keskustella? Mitä se on sinulta pois?
Asia koskettaa monia. Varmasti jokainen on joskus törmännyt yksinkertaiseen ihmiseen, joka rasauttaa.
Onko sinulla itselläsi joku vamma tai onko läheisesi joku heikkolahjainen?
Uliuliuliuli.
:'D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
>ole vauva palstalla
Takaisin laudalle, veeti.
Muodikas tantta kun tietää laudan.
Tätä mitä tässä ketjun lopussa on tapahtunut, tätä tarkoitettiin.
...käytöstavat. Ne puuttuu nykyään ihmisiltä kokonaan. ... Muita ihmisiä ei osata ottaa huomioon ollenkaan, kuten joku sanoi, kristinuskon tärkein sanoma on unohtunut: tee muille se mitä toivot itsellesikin tehtävän, on unohtunut täysin.
Käytöstavoissa ja erityisesti ns. sivistyneessä käytöksessä on kyse vallasta. Niitä vaatimalla rajataan asiat joista keskustellaan ja mielipiteet, joita on sopivaa esittää.
Tyypillisiä aihepiirejä ovat korkeakulttuuri ja uskonto.
Vittuilu motivoi suomalaista aina, vaikkeivät asiat siitä muuttuisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsittämätöntä, että täällä "fiksujen toimesta" määritellään ihmisen älykkyys sen perusteella, että mitä katsoo VIIHTEENÄ televisiosta. Todella fiksua...
Ei se ole yhtään sen kummallisempaa, kuin että ihmisen ruumiinrakenteesta katsotaan, harrastaako ihminen liikuntaa. Sillä on merkitystä, mihin ihminen aikansa käyttää. Kyllä filosofian proffakin tyhmistyy, jos 8h tavallisen työpäivän sijasta olis vaikka tehtaanhihnalla kokoamassa autoa. Sama pätee vapaa-aikaan. Kun katsoo jotain mainoskanavaa, jo pelkästään se, millaisille mainoksille ihminen altistuu yhden tunnin (60 min) sisällä, on aika kauhistuttavaa. (Jep, mainoskatkoilla käydään vessassa ja jääkaapilla, mutta äänen kuitenkin kuulee sinnekin.) Sitten vielä ne varsinaiset ohjelmat.
Vai oletko sitä mieltä, että jos ihminen katsoo esim. Ylen kanavilta 5 h televisio-ohjelmia viikossa (sanotaan vaikka: Prisman tiededokumentti, historiadokumentti, muutama Yle Studiota ja sitten vaikka jokin brittiläinen tai saksalainen ns. laatupoliisisarja) ja hänen naapurinsa katsoo samat 5 h televisio-ohjelmia mainoskanavilta (Ensitreffit alttarilla, BB, Ylilihavat siskokset laihdutuskuurilla, mitä vielä? "Tempparit" ja heitetään markkinapussiin vielä se Huutokauppakeisari; sorry, en oikein tiedä näitä), niin kumpi on todennäköisemmin tämän kaiken viihteen jälkeen tietoisempi maailman menosta, sivistyneempi uusien asioiden tai tutkimustiedon suhteen, ja kumpi on loppupeleissä fiksumpaa keskusteluseuraa?
Jos ihmisen kropasta näkyy, miten hän käyttää vapaa-aikansa (esmes lenkkeilee ja käy salilla yht. 5 h viikossa), niin ihan samalla logiikalla ihmisen puheesta ja kirjoituksesta käy hyvin nopeasti ilmi, miten hän käyttää vapaa-aikansa viihteen suhteen. Jos kropasta saa tehdä johtopäätöksiä, miksei pääkopasta saisi tehdä tismalleen samalla tavalla?
Ihmisen kropasta ei aina näe kuinka hän käyttää vapaa-aikansa. Minua on aina luultu urheiljaksi, vaikka liikkuminen keskittyy hyötyliikuntaan.
Sitten tuo hömppä. Itse tee erittäin vaativaa asiantuntijatyötä, jossa työn tekeminen ei lopu, kun työpäivä päättyy. On tutkittu että tv:n katselu passivoi aivoja ja tuo on mielestäni hyvä asia. Aina ennen nukkumaan menoa pyrin katsomaan tv:stä jotain aivotonta, jotta saan pääni rauhoittumaan.
Mainoksia ihminen kohtaa internetissä (jos ei ole jotain ad-blockeria käytössä) enemmän kuin tv:ssä ja ne on paremmin profiloituja. En olisi tv:n mainoksista huolissani.
Sitten lehdistöön. Iltapäivälehdet kirjoittavat ääliömäisiä artikkeleita, mutta heillä on myös tutkivaa journalismia. On ehkä yllättävää että Ylen MOTin lisäksi tutkivaa journalismia harrastavat enää nämä paljon parjatut keltaiset lehdet.
Aikoinaan esim. Suomen Kuvalehti oli hyvä lehti, mutta sen journalismin taso laski järkyttävästi n. 10 vuotta sitten. Tuolloin kyseiseen lehteen rekrytoitiin Yleltä pahimmat öyhöttäjät.
Silti olen ap:n kanssa samaa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
...käytöstavat. Ne puuttuu nykyään ihmisiltä kokonaan. ... Muita ihmisiä ei osata ottaa huomioon ollenkaan, kuten joku sanoi, kristinuskon tärkein sanoma on unohtunut: tee muille se mitä toivot itsellesikin tehtävän, on unohtunut täysin.
Käytöstavoissa ja erityisesti ns. sivistyneessä käytöksessä on kyse vallasta. Niitä vaatimalla rajataan asiat joista keskustellaan ja mielipiteet, joita on sopivaa esittää.
Tyypillisiä aihepiirejä ovat korkeakulttuuri ja uskonto.
Vittuilu motivoi suomalaista aina, vaikkeivät asiat siitä muuttuisikaan.
Oikeastaan ei. Vittuilu tilanteessa pääsääntöisesti fiksumpi antaa periksi. Mikäli on tärkeästä asiasta kyse, tyhmä huomaa jossain vaiheessa olonsa tyhmäksi.
Yksinkertaisissa ihmisissä ärsyttää monet asiat, mm. small talk. Itse haluan aina mennä suoraan asiaan. Kun joku kysyy minulta, että "Mitä kuuluu?", vastaan aina, että "Ei mitään ihmeellisempää." ja esitän välittömästi vastakysymyksen: "Tiedätkö muuten mikä on elämän tarkoitus?". Jos ihminen ei osaa vastata tähän kysymykseen oikeaoppisesti, pidän tätä ihmistä älyllisesti vajakkina, enkä ole halukas jatkamaan jonninjoutavaa keskustelua yhtään pidemmälle.
Kiireisille ihmisille sanon aina seuraavan asian: "Etkö ole kuullut, että aikaa ei ole olemassa? Miksi siis kiirehdit?". Kiireiset ihmiset, jotka usein heiluttelevät stressantuneita levottomasti käsiään, ovatkin yksinkertaisia ihmisiä, kun eivät tiedä, että aikaa ei ole olemassa.
Kaiken kaikkiaan, laumasieluisilla ihmisillä ei näytä olevan päässään lainkaan järjen valoa, ja ovatkin kaikin puolin turhia ihmisiä kehityksen kannalta. Kun katsoo laumaihmisen käyttäytymistä, syntyy väistämättäkin voimakas epäily evoluutiota kohtaan ...
Suurin osa ihmisistä on, tavalla tai toisella, vähän yksinkertaisia. Minä pidän sinua yksinkertaisena, varmaan pidät minua yksinkertaisena kun luet tämän. Joku on toisen mielestä yksinkertainen kun ei osaa korkeampaa matematiikkaa, toisen mielestä yksinkertaisuutta on kun ei osaa hoitaa vaikkapa karjatalouden yksityiskohtaista työnohjausta.
Samaa omien pierujen haistelua se on kaikki, NUO ovat yksinkertaisia kun eivät tiedä sitä, minkä MINÄ tiedän.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa ihmisistä on, tavalla tai toisella, vähän yksinkertaisia. Minä pidän sinua yksinkertaisena, varmaan pidät minua yksinkertaisena kun luet tämän. Joku on toisen mielestä yksinkertainen kun ei osaa korkeampaa matematiikkaa, toisen mielestä yksinkertaisuutta on kun ei osaa hoitaa vaikkapa karjatalouden yksityiskohtaista työnohjausta.
Samaa omien pierujen haistelua se on kaikki, NUO ovat yksinkertaisia kun eivät tiedä sitä, minkä MINÄ tiedän.
Fiksumpi ymmärtää älykkyyden ja opitun asian eron ja myös sen että kukaan ei voi olla hyvä monessa asiassa. Mitä parempi olet yhdessä osa-alueessa, sitä enemmän arvostat muiden osa-alueiden osaajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fiksumpi ymmärtää älykkyyden ja opitun asian eron ja myös sen että kukaan ei voi olla hyvä monessa asiassa. Mitä parempi olet yhdessä osa-alueessa, sitä enemmän arvostat muiden osa-alueiden osaajia.
Huoh, ja sielläkin niin pskantärkeänä selitellään oman egon pönkittämiseksi. Huomaamatta, että asian vierestä meni.
Vierailija kirjoitti:
Tätä mitä tässä ketjun lopussa on tapahtunut, tätä tarkoitettiin.
Oletko vähän yksinkertainen?
Vierailija kirjoitti:
Yksinkertaisissa ihmisissä ärsyttää monet asiat, mm. small talk. Itse haluan aina mennä suoraan asiaan. Kun joku kysyy minulta, että "Mitä kuuluu?", vastaan aina, että "Ei mitään ihmeellisempää." ja esitän välittömästi vastakysymyksen: "Tiedätkö muuten mikä on elämän tarkoitus?". Jos ihminen ei osaa vastata tähän kysymykseen oikeaoppisesti, pidän tätä ihmistä älyllisesti vajakkina, enkä ole halukas jatkamaan jonninjoutavaa keskustelua yhtään pidemmälle.
Kiireisille ihmisille sanon aina seuraavan asian: "Etkö ole kuullut, että aikaa ei ole olemassa? Miksi siis kiirehdit?". Kiireiset ihmiset, jotka usein heiluttelevät stressantuneita levottomasti käsiään, ovatkin yksinkertaisia ihmisiä, kun eivät tiedä, että aikaa ei ole olemassa.
Kaiken kaikkiaan, laumasieluisilla ihmisillä ei näytä olevan päässään lainkaan järjen valoa, ja ovatkin kaikin puolin turhia ihmisiä kehityksen kannalta. Kun katsoo laumaihmisen käyttäytymistä, syntyy väistämättäkin voimakas epäily evoluutiota kohtaan ...
Tuo nyt ei ole mitään muuta kuin ylimielisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
No ei se nyt ihan noin mene. Fiksu ymmärtää perehtyneisyyden arvon ja tajuaa, ettei kaikkea voi hallita. Ei se ole yksinkertaisuutta, ettei ole ehtinyt tehdä jotain. Kuvaamasi on yksinkertaisen ajattelua, luullaan oman kokemuksen olevan se ainoa voimassaoleva ja merkityksellinen.
On mielenkiintoista, että ihmiset hallitsevat eri asioita ja voivat kertoa niistä kokemuksen näkökulmasta, joka aina eroaa noviisin ymmärryksestä asiasta. Alussa ei voi huomioda ilmiöitä kovin laajasti, koska tietopohja on niin suppea. Vasta perehtyessä on mahdollista huomata, kuinka laaja ilmiö onkaan kyseessä ja kuinka vähän vielä asiasta itse tietääkään. Dunning-Kruger; eli mitä enemmän tiedät, sitä paremmin pystyt arvioimaan tietotasoasi ja päinvastoin.
Se, ettei yleisesti edes tällaista tajuaisi, niin aika yksinkertaista meininkiä on. Ärsyttää kun ihmiset yrittävät yksinkertaistaa ihan kaiken "tää nyt on vaan tätä pierujen haistelua, no can do, katsokaa kun kiteytin tänkin hienosti!!" Ja sitten se täytyy vielä tuoda erikseen esille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo nyt ei ole mitään muuta kuin ylimielisyyttä.
Einstein totesi aikoinaan, että ei ole varma, onko avaruus ääretön, mutta ihmisten typeryys on varmuudella ääretön. Einstein piti ihmisiä siis äärettömän typerinä. Totta, tosifiksut ihmiset ovat ylimielisiä, ja sehän ärsyttää yksinkertaisempia ihmisiä äärettömästi.
Vierailija kirjoitti:
Ehkäpä jaat elämän tarkoituksen meillekin? Jos olet itse päässyt siitä perille, vieläpä jonkun absoluuttisen oikean opin mukaan. Ekana tulis kyllä mieleen, ettei ihan kaikkea ole huomioitu. Mutta ehkä olet tajunnut jotain, mitä moni muu ei?
Mielestäni sen pitäisi olla pakollista kaikille. Silloin kaikki keksimääräistä tyhmemmät tajuaisivat, etteivät ole niin hirveän älykkäitä. Silloin myös joku älykäs ja lahjakas voi tajuta olevansa ihan fiksu, jos on luullut olevansa tyhmä esim. lyttäämisen ja mitätöimisen vuoksi.