Kuinka vanhoista jauhoista leipoisit?
Kommentit (21)
Kyllä ne menee pilalle.
En nyt osaa just sanoa mikä olisi raja, ehkä se vuosi. Olen joskus tehnyt vanhemmistakin, enkä tekisi enää.
Jauhot säilyvät melkein ikuisesti hyvinä. Leipoisin vaikka kymmenen vuotta vanhoista.
Jos ei olisi muuta syötävää ja pitäisi leipoa vaikkapa sämpylöitä niin käyttäisin kyllä. Kunhan ne jauhot eivät liiku.
Vierailija kirjoitti:
ei jauhot miksikään mene
Voi niihin vähitellen tulla makuhaittaa, kun niissä oleva rasva (sitä oikeasti on jauhoissa pieni määrä) ajan kuluessa härskiintyy. Terveydelle vaarallisia ne eivät ole silloinkaan.
Löysin siis kaapin perältä 5v vanhaa sämpyläjauhoa. :D Avaamaton.
Katso onko niissä elukoita, mustia neljalkaisia, olen joskus nähnyt.
Tai jos ne todella on 5vuotiaita niin heitä bior.
Eipä oo mulla jauhot päässeet vanhenemaan
-Sanna
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne menee pilalle.
En nyt osaa just sanoa mikä olisi raja, ehkä se vuosi. Olen joskus tehnyt vanhemmistakin, enkä tekisi enää.
Eikä mene. Jos niissä on puhdas tuoksu niin ne ovat ihan hyviä.
En ole koskaan edes tarkistanut päiväystä jauhoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne menee pilalle.
En nyt osaa just sanoa mikä olisi raja, ehkä se vuosi. Olen joskus tehnyt vanhemmistakin, enkä tekisi enää.Eikä mene. Jos niissä on puhdas tuoksu niin ne ovat ihan hyviä.
Aistinvarainen. arvio on kuivatuotteiden osalta täysin pätevä.
Käytin lauantaina ohrakas-suurustetta keittoon. Huomasin jälkikäteen, että parasta ennen pv oli vuonna 2012. Hyvin toimi, ei mitään sivumakua tms.
Jos haisee ja näyttää normaalilta niin käyttäisin. No, ehkä jotkut 10v vanhat heittäisin pois, jauhotkin voivat mennä ja menevät huonoksi. Joku mainitsi ötököistä, esim. riisihäröt jotka ovat yleisimpiä eivät liity siihen kuinka vanhoja jauhot ovat, vaan niitä voi tulla kotiin esim. ihan uusista kaupasta ostetuista jauhoista.
Miten teillä riittää itsehillintä säilyttää jauhoja vuositolkulla? Mä en lopeta vetämistä ennen ku pussi on tyhjä.
Vierailija kirjoitti:
Löysin siis kaapin perältä 5v vanhaa sämpyläjauhoa. :D Avaamaton.
Kyllä leipoisin :D
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne menee pilalle.
No eikä mene! Kuiva-aineilla päiväys on aivan turha. Vain sinun kaltaisesi urpot uskoo niihin.
Jos ulkonäössä eikä hajussa ole muutosta alkuperäiseen, käyttäisin.
Vuoden vanhoista. Jos olisi nälänhätä niin tosi vanhoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne menee pilalle.
En nyt osaa just sanoa mikä olisi raja, ehkä se vuosi. Olen joskus tehnyt vanhemmistakin, enkä tekisi enää.No eikä mene! Kuiva-aineilla päiväys on aivan turha. Vain sinun kaltaisesi urpot uskoo niihin.
Kyllä jauhot voi oikeasti härskiintyä. Toki ei pidä sitä päiväystä tuijottaa vaan aistinvaraisesti katsoa.
Sellaisista, joiden parasta ennen -päiväys oli korkeintaan vuosi sitten.